וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמת האמיצה בשחיתות שעומדת במרכז פרשת הריגול ברומניה

7.4.2016 / 13:05

לאורה קובשי, ששני סוכני מוסד לשעבר חשודים בריגול אחריה, יכולה לזקוף לזכותה העמדה לדין של ראש ממשלה לשעבר, שרים ומאות בכירים בגין שחיתות. היא הפכה לאישה הראשונה שמונתה לתובעת הכללית – בגיל 33 בלבד. ומה היא לוקחת איתה לכל מקום?

לאורה קודרוטה קובשי, ראש הרשות למאבק בשחיתות ברומניה. DNA, אתר רשמי
"על מנת שהמאבק בשחיתות יצליח, כוח הרצון, הנחישות והכישרון שלנו לא מספיקים". קובשי/אתר רשמי, DNA

במרכזה של פרשת הריגול שנחשפה אתמול (רביעי) ברומניה, שבמסגרתה נעצרו לחקירה שני סוכני מוסד ישראלים לשעבר, עומדת המשפטנית הרומנית לאורה קודרוטה קובשי, ראש הרשות למאבק בשחיתות (DNA) במדינה. שמה אמנם לא מוכר למרבית הישראלים, אולם קובשי, ד"ר למשפטים בת 42, היא דמות מוכרת ומוערכת במדינתה, שעשתה לה שם גם ברחבי האיחוד האירופי כאחת מהלוחמות האמיצות והעיקשות ביותר בנגע השחיתות.

קובשי יכולה לרשום לזכותה חשיפת שחיתויות בחלונות הגבוהים ביותר של הממשל הרומני, ורק בשנה האחרונה הביאה לכתבי אישום נגד ראש הממשלה לשעבר ויקטור פונטה, חמישה שרים לשעבר וראש עיריית בוקרשט, ואף להרשעתם של עשרות ראשי ערים ומועצות. רק במהלך שנת 2015 הוגשו קרוב ל-1,250 תיקי תביעה על ידי הרשות שבראשה היא עומדת, נכסים בסך כולל של 493 מיליון אירו חולטו ו-467 בכירים לשעבר הורשעו באישומים שונים של שחיתות.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא רומניה: חקירת שני סוכני המוסד לשעבר תשפוך אור על פרשת הריגול
רומניה: הישראלים החשודים בריגול אחר בכירה נעצרו ל-30 ימים
רומניה: "ישראלים חשודים שריגלו אחרי ראש הרשות למלחמה בשחיתות"

מטה הרשות למאבק בשחיתות, בוקרשט, רומניה. AP
הגוף המשפטי שזוכה לאמון הכי גבוה מהציבור הרומני. מטה ה-DNA בבוקרשט/AP

לא בכדי זכתה קובשי למוניטין של משפטנית קשוחה ובלתי-מתפשרת. עבודתה המאומצת בשנים האחרונות, מהם שלוש שנים בראשות ה-DNA, חשפה את ההיקף המזעזע של שחיתות במשטר הרומני, שאכן זכה לשם מפוקפק למדי בתחום זה. לפני כחודש הכריז הנשיא קלאוס יוהאניס על כוונתו להאריך את כהונתה בשלוש שנים נוספות, ואתמול, לאחר פרסום פרשת הריגול, הכריז כי חתם רשמית על המינוי. "אני בטוח שתחת הנהלתה, המאבק נגד השחיתות ימשיך", אמר והוסיף כי השחיתות היא "תופעה מזיקה במיוחד, שמשפיעה עמוקות על החברה הרומנית".

במסגרת הפרשה, שני עובדי חברת המודיעין "בלאק קיוב" הישראלית, רון ויינר ודוד גקלוביץ', נעצרו לצד עובדים נוספים בחברה, בחשד שריגלו אחר קובשי ופרצו לחשבונות דואר אלקטרוני של שלושה מעוזריה הקרובים ביותר. על פי הדיווח באתר הרומני "רייס פרוג'קט", שחשף את הפרשה, הם איימו על בני משפחתה ועל מקורביה והטרידו אותם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש הרשות למלחמה בשחיתות ברומניה לאורה קודרוטה קובשי, 2015. AP
מטרת החברה הישראלית הייתה "לאסוף ראיות לשחיתות חמורה". קובשי/AP

ראש המנהל למלחמה בפשע המאורגן ובטרור במדינה, שצוטט על ידי האתר הרומני, אמר כי החקירה נמצאת עדיין בשלביה הראשונים. לדבריו, הרשויות ברומניה מנסות לגלות מי שכר את החברה כדי להתחיל בפעילות הריגול נגד קובשי. לטענת החברה, בתגובה שנמסרה לסוכנות הידיעות אי-פי, מטרתה הייתה "לאסוף ראיות לשחיתות חמורה בממשלה הרומנית ובסוכנויותיה". עוד נטען כי שני העובדים נעצרו "לאחר שהגיעו לכמה תגליות משמעותיות". עם זאת, לא ברור מדוע קובשי, שה-DNA תחת הנהלתה פרסמה על בסיס כמעט יומי הודעות מטעמה על תיקי שחיתות חדשים שנחשפו, הייתה מטרתם לכאורה של עובדי החברה הישראלית.

טרם מינויה לתפקיד בשנת 2013, קובשי כיהנה במשך תקופה קצרה כנציגת משרד המשפטים הרומני באיחוד האירופי. עד אז כיהנה כתובעת הכללית, לאחר שבשנת 2006 – בגיל 33 בלבד – הפכה לאישה הראשונה שמונתה לתפקיד. כבתו של תובע פדרלי לשעבר, היא נדבקה בחיידק המשפטי כבר בשלב מוקדם מאוד בחייה, ובראשית שנות ה-90, לאחר נפילת האיחוד הסובייטי ותהליך הדמוקרטיזציה שעבר על רומניה, היא פנתה ללימודי משפטים.

נשיא רומניה הנבחר, קלאוס יוהאניס, במהלך מסיבת עיתונאים בבוקרשט, 17 בנובמבר 2014. רויטרס
"אני בטוח שתחת הנהלתה, המאבק נגד השחיתות ימשיך". הנשיא יוהאניס/רויטרס

בריאיון שערך עמה בשנה שעברה האתר האמריקני "פוליטיקו", שהכתיר אותה לאחד מ-28 סוכני השינוי החשובים במדינות האיחוד האירופי, היא סיפרה כי היא גדלה בסביבה תעסוקתית שבה "המערכת עודדה אפליה מגדרית". לדבריה, כעת, יותר משני עשורים לאחר מכן, המצב ברומניה הרבה יותר טוב, ונשים זוכות ליחס שוויוני בקבלה לעבודה.

הגוף שבראשו עומדת קובשי הוקם בשנת 2002, במסגרת המגעים להצטרפות לאיחוד האירופי, ותפס תפקיד מרכזי בכך. במהלך השנים, זכתה קובשי לעיטורים בצרפת ובארצות הברית בשל פעילותה בתחום המאבק בשחיתות, ובשנת 2012 אף קיבלה את עיטור האבירות "הכוכב הרומני" בשל פעילותה.

לאורה קודרוטה קובשי, ראש הרשות למאבק בשחיתות ברומניה. DNA, אתר רשמי
זכתה לעיטור אבירות רומני בשל פעילותה. קובשי/אתר רשמי, DNA

קובשי הפכה עם השנים לסמל של תקוותם של אזרחי רומניה למיגור השחיתות במדינה. סקר שפורסם בסוף שנת 2015 העלה כי ה-DNA הוא הגוף המשפטי שזוכה לאמון הכי גבוה מהציבור הרומני, ו-61% מהם הצהירו כי הם סומכים על פעילותו. "בשנים האחרונות פוליטיקאים מכל המפלגות נחקרו, בלי קשר לשאלה אם מפלגתם בשלטון או באופוזיציה", הבהירה קובשי, בתגובה לטענות כי היא מונעת מאינטרסים פוליטיים.

"על מנת שהמאבק בשחיתות יצליח, כוח הרצון, הנחישות והכישרון שלנו לא מספיקים", הוסיפה בריאיון ל"פוליטיקו". לדבריה, "עצמאותם של התובעים והיציבות הממסדית של ה-DNA הן חיוניות". היא עוד סיפרה כי היא "מעריכה אנשים שהצליחו לעשות משהו בחיים, רציניים, אחראיים ומקצועיים", וכשנשאלה מה היא תמיד לוקחת איתה לכל מקום, השיבה: "ספר, ציוד ספורט וטלפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully