וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאחר ההתערבות הסעודית: הסכם ראשוני להפסקת אש בתימן

6.4.2016 / 9:50

בכלי התקשורת הערביים דווח על הסכם בין נציגי המורדים החות'ים לערב הסעודית בנוגע להפסקת הלחימה, קודם כל באזורים במערב תימן שנפגעו באופן הקשה ביותר. התקיפות האוויריות יופסקו ואסירים ישוחררו. הצדדים צפויים להיפגש החודש בכוויית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

כשנה לאחר תחילת פעילותה של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ערב הסעודית נגד המורדים החות'ים בתימן, כלי התקשורת הערביים דיווחו היום (רביעי) על הסכם ראשוני להפסקת אש שהושג בין תנועת "אנסאר אללה", המייצגת את החות'ים השיעים, לממשלה בריאד. מדובר בנוסח ראשוני בלבד, שיורחב במשא ומתן שאמור להיפתח בימים הקרובים בכוויית.

על פי הנוסח שפורסם בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", הפעולות הצבאיות יופסקו בהדרגה, כולל ההתקפות האוויריות של הקואליציה הסעודית, ככל הנראה החל מיום ראשון הקרוב. האזורים הראשונים שבהם תיכנס לתוקפה הפסקת האש הם תעז, מארב ואל-ג'וף, במערב המדינה, שבהם הלחימה הייתה עזה במיוחד. במסגרת ההסכם, תישמר הפסקת האש בגבולות בין תימן לערב הסעודית, ותתבצע עסקת חילופי שבויים בין הצדדים.

עוד בוואלה! NEWS:
תימן: עשרות נהרגו במתקפה אמריקנית על מחנה אימונים של אל-קאעדה
בעקבות חידוש הלחימה: האו"ם הפסיק את שיחות השלום בתימן
יורש העצר הסעודי שלא חושש ממלחמת דת עם איראן

נאמני נשיא תימן בעיר תעז, אחרי שהסירו את המצור של החות'ים, 11 מרץ 2016. רויטרס
השר קרא לחות'ים למסור את נשקם. נאמני הנשיא האדי בעיר תעז, בחודש שעבר/רויטרס

השר לענייני הדיאלוג הלאומי בתימן, יאסר א-רעיני, הכריז בריאיון לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הפסקת האש תיכנס לתוקפה ביום ראשון. מנגד, דובר "אנסאר אללה" סירב לנקוב בתאריך המדויק באופן מפורש. רעיני קרא למיליציות החות'יות, הזוכות לתמיכת איראן, להתחיל בנסיגה ממוסדות המדינה שעליהם השתלטו ולמסור את נשקן.

החות'ים לא צפויים לעשות כן בשלב זה, וכל הנוגע לפעילותם בתחומי תימן אמור להיות מוכרע במשא ומתן שיחל ב-18 באפריל. לדברי רעיני, הבסיס למגעים הוא החלטת מועצת הביטחון שקוראת לפינוי כולל של המורדים החות'ים ממוסדות המדינה. לטענתו של השר, הלחץ הצבאי על המיליציות בשטח הוא שהוביל אותן להפסקת האש. הוא הוסיף כי הכוחות התימניים עוצרים מדי יום משלוחי נשק ותחמושת לחות'ים, מה שגורם להם למצוקה רבה.

ההסכם הושג, על פי הדיווחים, כבר בתחילת השבוע, בפגישה בין נציגי "אנסאר אללה" לסעודים באזור הגבול. כמו כן, עסקות חילופי שבויים ראשונות כבר נערכו. בסוף השבוע האחרון, בירך שליח האו"ם לתימן, איסמעיל אולד שייח אחמד, על "היוזמות שמחזקות את רוח בניית האמון, ומניעות קדימה את ההליך המדיני". תשעה אסירים סעודים הושבו בתמורה ל-109 אזרחים תימנים.

כוחות המורדים החות'ים בתימן. רויטרס
מאות ילדים גויסו ללחימה. כוחות החות'ים/רויטרס

הצעדים האחרונים מגיעים בעקבות ניסיונות רבים להביא לסיום הסכסוך במדינה, שהחריף את היריבות בין ערב הסעודית לאיראן וגרם למשבר הומניטרי חריף בתימן. "אנחנו מוכנים להתקדם במלוא המהירות", הבהיר שייח אחמד, בנוגע לשיחות הקרובות. "מומחים של האו"ם כבר הגיעו לצנעא ולריאד, במטרה לפעול יחד עם המשלחות, וצוות נוסף בכוויית על מנת להשלים את ההכנות".

מנתוני האו"ם עולה כי יותר מ-6,000 בני אדם, כמחציתם אזרחים, נהרגו מאז תחילת המעורבות הסעודית במדינה, שנועדה להשיב את הנשיא עבד רבו מנסור האדי לשלטון. הקואליציה הסעודית פעלה במטרה למנוע מכוחות המורדים החות'ים ומכוחותיו של הנשיא לשעבר עלי עבדאללה סאלח מלהשתלט על מוסדות המדינה.

"אני רוצה שהמלחמה תיגמר, לחזור ללימודים": תמונות ממחנה שוואקבה

רויטרס

על פי דוח של סוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף, שפורסם בשבוע שעבר, כ-320 אלף ילדים בתימן סובלים מתת-תזונה קיצונית ולמיליונים אין גישה לטיפול רפואי או למים נקיים. כעשרה מיליון זקוקים לסיוע הומניטרי דחוף. כמו כן, הדוח מציין כי כל הצדדים המעורבים בלחימה הגבירו באופן נרחב את השימוש בילדים חיילים. תועדו לפחות 848 מקרים כאלה, בהם של ילדים בני עשר.

"61% ממקרי המוות או הפציעה של ילדים היו בתקיפות אוויריות ברחבי המדינה", הסביר נציג יוניצ"ף במדינה, ג'וליאן ארניס. לדבריו, כל הצדדים הפרו את החוק הבינלאומי באמצעות שימוש בלתי-מובחן ומופרז בכוח. כמו כן, דוח הארגון קובע כי השירותים הבסיסיים והתשתיות בתימן "על סף קריסה", ומציין מתקפות נגד בתי ספר ובתי חולים. תכנית המזון העולמית של האו"ם הוסיפה כי 22 מחוזות במדינה נמצאים על סף רעב.

"אני רוצה שהמלחמה תיגמר, לחזור הביתה ולחזור ללימודים", סיפרה אמל ג'ביר, בת עשר, שחיה במחנה הפליטים שוואקאבה, שבמחוז חג'ה הצחיח בצפון-מערב תימן, סמוך לגבול הסעודי. כ-400 משפחות של פליטים ממחוז סעדה הסמוך עברו לשוואקאבה לאחר שהחלו המטוסים הסעודים לתקוף את אזור מגוריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully