וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השערוריות של טראמפ: קרוז ניצח בוויסקונסין בפער משמעותי

6.4.2016 / 4:28

הזכייה של הסנאטור מטקסס פוגעת בסיכוי של טראמפ להשיג מספיק צירים להבטחת ראשות המפלגה הרפובליקנית. "זוהי נקודת מפנה", אמר בנאום הניצחון. בצד הדמוקרטי ניצח ברני סנדרס, אך קלינטון ממשיכה לשמור על פער צירים לטובתה. ריאיון באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית טד קרוז ניצח הלילה (רביעי) את דונלד טראמפ בבחירות המקדימות שנערכו במדינת ויסקונסין. זאת, על רקע שורת אמירות שנויות במחלוקת של המיליארדר מניו יורק בשבוע שעבר, בין היתר בנושא ההפלות הרגיש. לפי תוצאות חלקיות, קרוז זכה ל-51% מהקולות, בעוד טראמפ גרף 32% בלבד. המועמד השלישי ג'ון קייסיק מפגר מאחוריהם עם 14% תמיכה.

על אף הניצחון והעובדה שקרוז יקבל את רוב הצירים במדינה, ויסקונסין מעניקה 42 צירים בלבד כך שטראמפ ימשיך לשמור עם הפער המשמעותי. עם זאת, הזכייה פוגעת בסיכוי של טראמפ לחצות את רף 1,237 הצירים הנדרשים לזכייה במרוץ. כמו כן, הזכייה עשויה למצב את הסנאטור כאלטרנטיבה למיליארדר השנוי במחלוקת ולזכות בתמיכת הממסד, על רקע האפשרות שהמרוץ לא יוכרע בבחירות המקדימות, אלא בוועידת המפלגה שתיערך ביולי.

הפריימריז בארה"ב - כותרות אחרונות:
עם חזיר בר ירוי, שרה פיילין נחלצת לעזרת טראמפ: "מנהיג אמיץ"
טראמפ מתנצל: פרסום התמונה המביכה של אשתו של קרוז הייתה טעות
טראמפ: "נשים שעוברות הפלה בלתי-חוקית צריכות להיענש"

טד קרוז בנאום ניצחון לאחר זכייתו בבחירות המקדימות בוויסקונסין, אפריל 2016. רויטרס
"משוכנע שנזכה ב-1,237 הנציגים הדרושים". קרוז בנאום הניצחון, הלילה/רויטרס

בצד הדמוקרטי, ברני סנדרס גבר על הילרי קלינטון בבחירות המקדימות שנערכו במדינה וזכה ברוב הצירים מתוך ה-86 שעמדו על הכף. לפי תוצאות חלקיות, סנדרס זכה ב-55% מהקולות, בעוד קלינטון קיבלה 44% תמיכה.

זוהי אמנם הפעם השישית ברציפות שבה מנצח סנדרס לאחר שורת זכיות במערב ארצות הברית, אך הסיכוי שלו לעקוף את המועמדת המובילה עדיין קטן, נוכח הפער הגדול בצירים בין השניים. לקלינטון יש 1,740 צירים, כולל צירי-על, לעומת 1,055 של סנדרס. כדי לזכות במועמדות על אחד המועמדים להשיג 2,383 צירים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נאום הניצחון של ברני סנדרס בלארמי, ויסקונסין, 5 באפריל 2016. AP
ניצח את קלינטון. סנדרס בעצרת בחירות בוויסקונסין, הלילה/AP

"אלוהים יברך את מדינת ויסקונסין, איזה ניצחון מדהים", אמר קרוז בנאום הניצחון במילווקי. "הלילה מהווה נקודת מפנה. זו קריאה מהאנשים העובדים בוויסקונסין לאזרחי אמריקה". הוא העביר ביקורת על יחסה של התקשורת כלפיו ואמר: "התקשורת כינתה את ויסקונסין מדינה מושלמת לטראמפ, אבל אנשי ונשות ויסקונסין העמלים עמדו באחריות להבטיח שהלילה יהיה ניצחון לכל אדם באמריקה".

"עד כמה משמעותי הלילה הזה?", שאל קרוז את הקהל המריע. "רק היום מערכת הבחירות שלנו גייסה מעל שני מיליון דולר. אני יותר משוכנע שאנחנו נזכה ב-1,237 הנציגים הדרושים וננצח את הילרי קלינטון בנובמבר". לדברי קרוז, "הלילה היה לילה רע עבור הילרי קלינטון. זהו לילה רע עבורה בבחירות במפלגה הדמוקרטית, ואפילו גרוע יותר בבחירות הרפובליקניות".

דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה בעצרת בחירות במילווקי, ויסקונסין, ארצות הברית, 4 באפריל 2016. רויטרס
מנסה למזער נזקים. טראמפ ואשתו מלאניה במילווקי, אתמול/רויטרס

סנדרס התייחס בנאום הזכייה שלו, שאותו נשא ממדינת וויומינג שבה יערכו הבחירות המקדימות הבאות, לעובדה שמדובר בניצחונו השישי ברציפות. "מומנטום זה להתחיל את מסע הבחירות הזה לפני 11 חודשים כשהתקשורת קובעת שאני מועמד שולי, ובשבועות האחרונים לראות סקרים ארציים שקובעים שאנחנו בהפרש של נקודה אחת מקלינטון. בסקרים אלה אנחנו מובילים על טראמפ במספרים משמעותיים ביותר, הפרש גדול יותר מזה של הילרי מול טראמפ".

"הרשו לי לנצל הזדמנות זו להודות לתושבי ויסקונסין על תמיכתם החזקה", הוסיף סנדרס. "בכל הבחירות המקדימות האחרונות זכינו ברוב מוחץ. לכל מועמד מרכזי ישנן חבילות תמיכה גדולות ואנחנו אמרנו לא לתורמים אלה, אמרנו לא למיליונרים שמממנים את החבילות האלה. מה שעשינו הוא דבר חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית. קיבלנו עד לשלב זה מעל לשישה מיליון דולר מתרומות מאנשים פרטיים, כשהממוצע לתרומה הוא 27 דולרים".

סנדרס הוסיף ואמר כי הוא "אסיר תודה ומרוצה שבזמן שהרפובליקנים מקלים ראש בצעירים שלא רוצים לבוא להצביע ומעדיפים להישאר בבית ולשחק במחשב. אנחנו רואים שישנם צעירים שבאים ואומרים שהם רוצים להשפיע על עתיד המדינה". קלינטון מצדה בירכה את סנדרס בעמוד הטוויטר שלה. "לכל אותם מצביעים ומתנדבים שהשקעיעו רבות בקמפיין - אנו ממשיכים קדימה", הוסיפה.

הילרי קלינטון בעצרת בחירות בניו יורק, ארצות הברית, 4 באפריל 2016. רויטרס
בירכה את סנדרס. קלינטון בעצרת בחירות בניו יורק, אתמול/רויטרס

קרוז הפציר לאחרונה בקייסיק לפרוש מהמרוץ מאחר שלדבריו רק לו ולטראמפ נותר סיכוי להשיג את הצירים הנדרשים כדי להבטיח את ייצוג המפלגה בבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בנובמבר הקרוב. קרוז הדגיש כי אם אף לא אחד מהמועמדים יגיע לרף הצירים ההכרחי, אז בסיבוב השני בוועידת המפלגה הבחירה תהיה רק בינו לבין טראמפ – זאת מאחר שמושל אוהיו לא ניצח בלפחות שמונה מדינות, מספר המדינות המינימלי עבור מי מהמתמודדים.

על אף העמדות הקיצוניות של הסנאטור מטקסס, שנחשב בעצמו לאנטי-ממסדי, בכירי המפלגה הרפובליקנית רואים בו כדמות פחות מפלגת מאשר במיליארדר שלא מפסיק לעורר שערוריות. קרוז ניסה לשפר את תדמיתו בריאיון שהעניק אמש לרשת "פוקס ניוז", שבו הודה כי עליו היה לעשות עבודה טובה יותר כדי לזכות בתמיכתם של עמיתיו הסנאטורים, שחלק מהם התנערו ממנו במהלך הקמפיין. ואולם, לאחרונה חלק מיריביו לשעבר למרוץ סימנו אותו כמועמד המועדף עליהם.

קרוז אף דחה את האפשרות שהרפובליקנים ינסו להציב גורם חיצוני במהלך הוועידה, דוגמת יו"ר בית הנבחרים פול ראיין ומיט רומני, שהפסיד לברק אובמה ב-2012. "זה לא הולך לקרות. אם כן, האנשים ימרדו בכך באופן מוצדק", הזהיר.

מפת הבחירות המקדימות האינטראקטיבית בארצות הברית

"כל המדינה (ארצות הברית) מסתכלת על ויסקונסין", אמר אתמול קרוז. "מה שאנחנו רואים כאן זה האחדות של המפלגה הרפובליקנית". טראמפ, מנגד, הביא את רעייתו מלאניה לעצרת בחירות במילווקי, בצעד שנתפס כניסיון לשפר את תדמיתו בקרב נשים במדינה, שלפי הסקרים, לרובן יש דעה שלילית לגביו, שרק גברה לאחר קריאתו להעניש נשים שעברו הפלות. "לא משנה מי אתם, גבר או אישה, הוא מכבד את כולם באופן שווה", אמרה רעייתו לקהל תומכיו.

בצד הדמוקרטי, הניצחון של הסנאטור היהודי בוויסקונסין מעביר את המוקד למדינת ניו יורק, שם יתקיימו הפריימריז בעוד שבועיים. קלינטון, מצדה, כבר החלה את הקמפיין שלה במדינה החשובה. השניים הסכימו לקיים את העימות הבא ביניהם ברובע ברוקלין, ב-14 בחודש.

(עדכון ראשון: 22:00)

הסנאטור טד קרוז מאכיל את אשתו בגלידה במילווקי, ויסקונסין, ארצות הברית, 4 באפריל 2016. רויטרס
רוצה להמשיך במומנטום. קרוז מאכיל את אשתו בגלידה במילווקי, אתמול/רויטרס
טד קרוז בנאום ניצחון לאחר זכייתו בבחירות המקדימות בוויסקונסין, אפריל 2016. רויטרס
קרוז בנאום לאחר הזכייה בויסקונסין, הלילה/רויטרס
נאום הניצחון של ברני סנדרס בלארמי, ויסקונסין, 5 באפריל 2016. AP
נאום הניצחון של סנדרס, הלילה/AP
נאום הניצחון של ברני סנדרס בלארמי, ויסקונסין, 5 באפריל 2016. AP
נאום הניצחון של סנדרס, הלילה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully