וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ סמוטריץ' על הפרדה בבתי חולים: "אשתי לא רוצה חפלות של ערביות"

5.4.2016 / 16:51

חבר הכנסת מהבית היהודי התייחס למדיניות הפרדה בין יהודים לערבים וכתב: "טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שבנה התינוק אולי ירצה לרצוח את בני". לפי דיווח של רשת ב', ההפרדה נהוגה בבתי החולים שערי צדק, איכילוב ומאיר

ח"כ בצלאל סמוטריץ', ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"לא גזעני". ח"כ סמוטריץ בישיבת סיעה, יולי האחרון/נועם מושקוביץ

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) כתב הבוקר (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו כי ההפרדה בין נשים ערביות ליהודיות לאחר הלידה הוא מעשה לגיטימי ולא גזעני. "אשתי ממש לא גזענית, אבל אחרי לידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות", כתב.

על אף הביקורת שדבריו עוררו, הוא הוסיף: "האמת היא שזו לא רק נוחות. יש מלחמה כבר מאה שנה בארץ הזו בין יהודים לערבים, ולכן טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שהרגע ילדה תינוק שאולי ירצה לרצוח את התינוק שלה עוד 20 שנה. הכי טבעי והכי נורמלי בעולם". הוא טען עוד כי "החיים יותר חזקים מהכול. יש פערים מנטליים ולשני הצדדים יותר נוח להיות עם עצמם. זו ממש לא גזענות".

סמוטריץ' התייחס לנושא לאחר שכתבת הבריאות של רשת ב' חשפה הקלטות שמתייחסות למדיניות הפרדה זו בכמה בתי חולים בישראל. לדבריה, בבתי חולים רבים בישראל יש הפרדה בין יולדות יהודיות ליולדות ערביות במחלקות לאחר הלידה.

על פי הכתבה ברשת ב', בין בתי החולים שמקיימים מדיניות של הפרדה כזו: שערי צדק, הדסה הר הצופים ועין כרם בירושלים, איכילוב בתל אביב ומאיר בכפר סבא. בתחקיר, המתבסס על הקלטות מבתי החולים, דווח כי ההפרדה נעשית בחלק מהמקומות עקב בקשות של יולדות, ובמקומות אחרים באופן קבוע.

לקריאה נוספת:
המשטרה החרימה 12 טונות בשר גמלים וחמורים שיועד למסעדות יוקרה
המסר של שקד: אני אקבע כיצד ייראה בית המשפט העליון
צעירה מארה"ב טוענת כי יועצו החדש של נתניהו תקף אותה מינית

בית חולים. ערן גילווארג
כלל בתי החולים הכחישו את הטענות. בית חולים/ערן גילווארג

כלל בתי החולים הכחישו את המיוחס להם. בית החולים הדסה מסר כי "ככלל, אין במחלקות היולדות בהדסה הפרדה על בסיס כל נתון לאומני, דמוגרפי, דתי או אחר". לפי הודעת בית החולים, "היולדות שוהות בחדרי המחלקה לפי תפוסתם. כמובן שבקשות שונות נשקלות לגופן".

"בתי החולים של הדסה בעין כרם ובהר הצופים גאים על היותם מרכז רפואי שהוא סמל לדו-קיום, המתקיים בו בכל מחלקה ויחידה, הן בתמהיל האנושי של צוותי הרפואה והסיעוד והן במגוון המטופלים הבאים בשערינו", נמסר בהודעה רשמית. "איכות הרפואה וקבוצת כוכבי הדסה מושכים להדסה ציבורים שלמים ממדינות שונות, מרקע תרבותי שונה ודתות שונות. כולם מתקבלים על ידי ההדסאים בחיבוק ובאמפתיה וכולם זוכים לטיפול הרפואי המצוין של הדסה ולתנאי אשפוז נפלאים".

בית החולים שערי צדק קבע כי אין מדיניות כתובה בנושא. "הגישה היא שלא להפריד בין אוכלוסיות שונות. אם יש בקשות מיוחדות של היולדת הן נבחנות לגופן", נמסר. גם בבית החולים איכילוב התעקשו כי "אין הפרדה בבית החולים".

בבית החולים מאיר התנערו אף הם מהדיווח. "בבית החולים לא מונהגת שום מדיניות של הפרדה באף מחלקה. המרכז הרפואי מאיר גאה בדו-קיום שהינו חלק מחיי היום יום של מטופליו ועובדיו כאחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מחלקת יולדות. טל אנגלנדר
משרד הבריאות מסר כי הוא אוסר על הפרדה משיקולי אפליה/טל אנגלנדר
"הממסד הרפואי, באצטלה של התחשבות ברצון היולדות, נכנע לפופוליזם וגזענות"

בארגוני הבריאות ובמשרד הבריאות נרעשו מהדיווח. בארגון רופאים למען זכויות אדם אמרו כי "בית חולים הוא לא תוכנית כבקשתך. עובדה שבאף מחלקה אחרת לא עולה על הדעת לעשות הפרדה על בסיס אתני-גזעני. הממסד הרפואי, באצטלה של התחשבות ברצון היולדות, נכנע לפופוליזם וגזענות במקום לפעול אך ורק על קריטריונים רפואיים. העובדה שיש בתי חולים שמסרבים, מעידה שאפשר וצריך לפעול גם אחרת".

משרד הבריאות מסר: "משרד הבריאות אוסר כל הפרדה משיקולי אפליה. הנחיות משרד הבריאות הן כי אין להפריד בין סוגי אוכלוסייה, לא לפי דת ולא לפי ארץ מוצא או עדה או כל הפרדה אחרת".

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, הגיב גם הוא לנושא. לדבריו, "מעבר לעובדה שקיימת כאן בפועל הפרדה גזענית ברורה שמעמיקה את הקרע בין קבוצות שונות בחברה בישראל, יש כאן דבר חמור שבעתיים והוא ביטול מכנה משותף בסיסי בין בני אדם שיכול לקרב ולאחד. הלידה ותחושות האושר שמלוות אותה הן דבר שיכול להוות קרקע ליצירת היכרות חיובית וקשרים בין אנשים מקבוצות אוכלוסייה שונות. המדיניות של משרד הבריאות נגד הפרדה כזאת ברורה, אך עליו האחריות גם לאכוף אותה".

תמר זנדברג בכינוס ועידת מרצ, צוותא. יוסי ציפקיס
"אובדן דרך ערכית". זנדברג/יוסי ציפקיס

האמירה עוררה גם תגובות בזירה הפוליטית. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) התייחסה לדבריו של סמוטריץ' ולסוגיית ההפרדה בין יולדות, ואמרה כי מדובר בתוצאה של חינוך גלזענת והפרדה בפועל בין אזרחי המדינה. לדבריה, "סמוטריץ' הסביר בעבר כי לא ייתכן שאחד מכל שלושה ילדים עניים שכן אף אחד מחמשת ילדיו אינו עני, וכעת אותו היגיון עומד לו כשהוא טוען כי אשתו לא גזענית אבל לא רוצה להיות ליד יולדות ערביות".

זנדברג הוסיפה: "במקומות שבהם לא ניתן לקיים הפרדה כמו בתי חולים, תחבורה ציבורית ועוד,עולה ויוצאת הגזענות הזאת אשר מובלת על ידי ממשלות הימין האחרונות. סמוטריץ' ומפלגתו מייצגים נאמנה את הישראלים שטוענים שלשנוא ערבים זה לא גזענות אלא ערכים. השתלטות של 'ערכים' כאלה עלינו ועל מדינתנו הם אובדן דרך ערכית והם מרחיקים מאיתנו אפשרות של חיים שיתופיים ושוויוניים במדינה הזו".

נפתלי בנט צייץ פוסט ישן שלו וכתב: "חביב אדם שנברא בצלם"

ראש מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, העלה בעקבות דבריו של חבר סיעתו פוסט ישן שלו שבו כתב על חוויותיו עם אביו בבית החולים רמב"ם בחיפה. "בבית החולים אין משמעות לגזע, דת, צבע, נטייה מינית, עמדה פוליטית. כולם בני אדם", כתב באוגוסט 2015. לפוסט הוא הוסיף היום את הכיתוב: "'חביב אדם שנברא בצלם' (אבות ג', י"ד), כל אדם. יהודי או ערבי".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) הגיבה לציוץ של סמוטריץ' ואמרה כי בבסיס ההנחה שציבור מסוים הוא מקור לאי-נחת ולחוסר רוגע עומדת הגזענות. "גזענות היא בדיוק ההכללה וההשמצה של ציבור שלם בגין התנהגות מסוימת", אמרה ח"כ סלימאן. "זה לא חדש שסמוטריץ' מפיץ דברי הסתה ושנאה, אך חבל שגזענים כמוהו עדיין מוצאים במה להמשך ההסתה".

(עדכון ראשון: 10:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully