וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי רן ברץ: מהלך אמיתי או תגובה לתקרית בחברון?

3.4.2016 / 7:37

מינויו של רן ברץ לראש מטה ההסברה היה תקוע במשך חמישה חודשים, בגלל מחאת הממשל האמריקני והנשיא ריבלין. השבוע הודיע נתניהו פתאום על שינוי כיוון, בעיתוי שמעורר הרבה שאלות

צילום: מתוך כנס האיחוד ליהדות רפורמית, עריכה: יאיר דניאל

(ביידן על דברי ברץ: "נוראיים, אין להם כל הצדקה")

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו באמת רוצה למנות את ד"ר רן ברץ לראש מטה ההסברה הלאומי של מדינת ישראל?
לכאורה, התשובה חיובית. עובדה: ביום חמישי בערב פורסמה ידיעה על כך בחדשות ערוץ 2, ולשכת נתניהו פרסמה הודעה תקיפה במיוחד כנגד נציב שירות המדינה, שלטענת ראש הממשלה מעכב את המינוי.

הבעיה היא שיש משהו מוזר ומטעה בביקורת של נתניהו כלפי נציב שירות המדינה. נתניהו הודיע על מינויו של ברץ לתפקיד הדוברות וההסברה הבכיר ביותר בישראל בנובמבר 2015, לפני כחצי שנה. זמן קצר לאחר ההודעה, החלו לצאת פרסומים על אמירות בעייתיות, בלשון המעטה, שהופיעו בדף הפייסבוק של ברץ. שיא השיאים - פוסט שבו כינה ברץ את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אנטישמי.

עוד בנושא:
נתניהו מקדם את מינוי ברץ: "ניסיון פסילתו מונע משיקולים זרים"
מינוי ראש מערך ההסברה תקוע
ביידן על דברי ברץ: "אין סובלנות להתבטאויות משפילות נגד הנשיא"

ראיון טלפוני של יועז הנדל על סערת רן ברץ, ראש מערך ההסברה הלאומי החדש. מערכת וואלה!
כינה את אובמה אנטישמי. ראש מטה ההסברה המיועד, רן ברץ/מערכת וואלה!

אובמה, רק נזכיר, הוא הנשיא האמריקני שהעביר לישראל יותר כספי סיוע ביטחוני מכל נשיא אחר לפניו. לפחות חצי מהיועצים והחברים הקרובים ביותר שלו הם יהודים. שניים משלושת השופטים שביקש למנות לבית המשפט העליון האמריקני - המשרה הרמה ביותר במערכת האמריקנית - הם יהודים. הוא גם הנשיא האמריקני הראשון בהיסטוריה העורך מדי שנה סדר פסח בבית הלבן. אבל רן ברץ סבור שהוא פרצופה של האנטישמיות המודרנית.

בעקבות האמירה הזו של ברץ, המינוי שלו נכנס להקפאה עמוקה. באופן רשמי, הממשל האמריקני לא הביע התנגדות למינוי - להיפך, דובר הבית הלבן נשאל על כך והשיב ביבשושיות ש"מדובר בסוגיה פנימית של ממשלת ישראל". אבל האמריקנים דאגו להבהיר לישראל שאם ברץ אכן יהפוך לדובר הרשמי של נתניהו, התקופה שנותרה לאובמה בבית הלבן, עשרה חודשים נכון להיום, תהיה קשה מאוד עבורו. סגן הנשיא ג'ו ביידן אף אמר כי הדברים של ברץ "בלתי מקובלים, ואסור שתהיה סובלנות כלפיהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התייחסות אובמה לנאום נתניהו - אנטישמיות מודרנית". אחד מהפוסטים שפרסם ברץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי הכישלון המוחלט שלו במאבק לעצירת הסכם הגרעין עם איראן, נתניהו הבין כי מעמדה של ישראל נחלש בשנים האחרונות בקרב המפלגה הדמוקרטית, ובחודשים האחרונים הוא פועל בחוכמה כדי לנסות לשנות זאת. בין השאר, הוא נשא הרצאה חשובה בפני מכון מחקר דמוקרטי מוביל בוושינגטון המזוהה עם הצד השמאלי של המפה, נפגש עם חברי קונגרס בכירים מהמפלגה וניסה לחזק את מעמדה של ישראל בקרב היהדות הרפורמית בארצות הברית.

למנות כעת לדובר הרשמי שלו אדם שהתבטא כך כלפי אובמה, נשיא שעדיין נהנה מהערצה ואהדה בקרב הקהל הדמוקרטי, זו ירייה ברגל. הדבר נכון במיוחד בהקשר של הקהילה השחורה בארצות הברית, שכמעט כל נציגיה בקונגרס החרימו את הנאום של נתניהו בנושא איראן בשנה שעברה.

אם השיקול הזה לא מספיק, הרי שרן ברץ סיבך את נתניהו גם עם כמה גורמים נוספים. בראש ובראשונה, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהדובר המיועד של נתניהו רוצה לשגר אותו על מצנח רחיפה לשטחי דאעש בסוריה, ותנועת ש"ס - עקב דברים שכתב על הרב עובדיה יוסף. נתניהו קיבל מסרים ברורים משני הגורמים הנ"ל שמינוי ברץ לא יעבור בשתיקה.

נוח לנתניהו להציג את המצב כאילו הוא עושה הכול כדי למנות את ברץ, אבל הפקידים והמשפטנים עומדים בדרכו

המשולש המוזר אובמה-ריבלין-ש"ס הוא הסיבה האמיתית לכך שבחצי השנה האחרונה נתניהו לא הזדרז למנות את ברץ לתפקיד. נציב שירות המדינה, משה דיין, הוא ממש לא הסיפור כאן. אם כבר, הוא התירוץ: נוח לנתניהו להציג את המצב כאילו הוא עושה הכול כדי למנות את ברץ, אבל הפקידים והמשפטנים והביורוקרטים, עומדים בדרכו. זה נראה הרבה יותר בעיני מצביעי הימין מאשר הודאה בכך שהוא חושש מעימות בשלוש חזיתות עם אובמה, ריבלין ואריה דרעי.

מצביעי הימין מוזכרים בהקשר למינוי הזה, כי אי אפשר להתעלם מהעיתוי. אחרי חצי שנה של סחבת ועמימות, פתאום דחוף לנתניהו למנות את רן ברץ, והוא גם יוצא למאבק תקשורתי בנושא? אי אפשר שלא לחשוד לפחות שמדובר בתגובה לפרשת הירי בחברון, ולכעס בשורות הימין על תגובתו הראשונית לפרשה, שהייתה ממלכתית ונתנה גיבוי לשר הביטחון והרמטכ"ל. מאז אמנם נתניהו שינה כיוון, והחל לאמץ קו הקרוב יותר לזה של נפתלי בנט, אבל כנראה שזה לא מספיק - וכעת ברץ הופך כלי לקירוב הימין.

תיעוד קשה: חייל צה"ל יורה למוות בראשו של מחבל חי השרוע על הכביש. ספק 500
אי אפשר להתעלם מהעיתוי. תיעוד מזירת הירי במחבל בחברון/ספק 500

מה שמחזק את התחושה הזו היא העובדה שתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומית אינו התפקיד הבכיר בלשכת נתניהו שאינו מאויש מזה זמן רב. ב-1 בפברואר, לפני יותר מחודשיים כבר, החל אביחי מנדלבליט לכהן כיועץ המשפטי לממשלה, והשאיר את נתניהו בלי מזכיר ממשלה, תפקיד חשוב ומשפיע שנותר לא מאויש מאז, ולא ברור מה הצפי לאיושו.

חשוב עוד יותר - ב-6 בינואר, לפני כמעט שלושה חודשים, מונה יוסי כהן לראש המוסד, והותיר את ישראל בלי יועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה, אחד התפקידים המשמעותיים ביותר במערכת המדינית-ביטחונית. נתניהו איחר והתעכב במינוי מחליף, ובחר לבסוף בתא"ל (במיל') אבריאל בר-יוסף, אלא שבינתיים התברר כי בשל חקירת משטרה, המינוי מעוכב ולא ברור מתי וכיצד ייצא לפועל.

העובדה שלישראל אין מזכיר ממשלה ואין יועץ לביטחון לאומי כבר חודשים, בעייתית הרבה יותר מהמצוקה שנוצרה עקב אי-מינויו של רן ברץ. את העבודה של נתניהו מול התקשורת הישראלית מבצע הדובר בועז סטמבלר, ואת העבודה מול התקשורת הזרה מבצע הדובר החדש שמונה בחודש שעבר, דייוויד קיז. עד לפני יומיים, לא נראה היה שרן ברץ חסר לנתניהו בתוך התמונה הזו. אבל אז, כאמור, פרצה פרשת הירי בחברון.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully