וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון ארוך: החייל החשוד בהריגת המחבל שוחרר למעצר פתוח בבסיס

1.4.2016 / 17:45

יממה אחרי שבית הדין הצבאי המיר את סעיף הרצח בהריגה והורה לשחרר את החייל שירה במחבל הפצוע למעצר ביחידתו, הסכימו הצדדים שהוא יועבר לבסיס תחת מגבלות. למשפחתו אושר לבקרו בבסיס. דיון נוסף - ביום שלישי. פרקליטיו: "רצה להציל, לא להרוג"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

התובעים הצבאיים ועורכי הדין של החייל שחשוד כי ירה למוות במחבל פצוע הסכימו היום (שישי), לאחר דיונים של שעות בבית הדין הצבאי המיוחד בבסיס הקרייה, על שחרורו למעצר פתוח בבסיס צבאי תחת מגבלות של איסור החזקת טלפון ונשיאת נשק ואיסור יצירת קשר ישיר או עקיף עם עדים. זאת, לאחר שהתביעה ערערה אתמול על קביעת בית הדין הצבאי בקסטינה, בתום הדיון שבו שונתה העבירה שבה חשוד החייל מרצח להריגה. לבני משפחה מדרגה ראשונה ניתן אישור לבקר את החייל בבסיס, על פי שיקול דעתם של מפקדיו.

העדים המרכזיים בתביעה, שהסתמכה גם על הסרטון שתיעד את האירוע, היו המ"פ והמג"ד של החייל החשוד. המג"ד הוא דוד שפירא, שירה במחבל שביצע את הפיגוע במרכז הרב בחברון בשנת 2008.

בין היתר, טענה התובעת הצבאית הראשית אלוף-משנה שרון פנחס-זגגי בפני שופט בית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב, תת-אלוף דורון פייליס, כי לפי הראיות קיימת תשתית ראייתית איתנה לחשדות נגד החייל, וכי הסרטון והעדויות מדברים בעד עצמם. "הטענות של החשוד לסכנת חיים הן קלושות. מהסרטון ומהעדויות עולה כי הנוכחים עמדו בסבלנות וחיכו לאנשים שיגיעו למקום", אמרה. עוד ציינה כי סירב לבצע שחזור, גרסאותיו סותרות וכי ירה בקור רוח.

עוד בנושא:
נתניהו שוחח עם אב החייל: "מבין ללבך, מבטיח שהבדיקה תהיה מקצועית"
בג"ץ אישר לרופא מטעם משפחת המחבל מחברון להיות נוכח בנתיחת הגופה
הרמטכ"ל: "נגבה חייל שישגה, אך נמצה את הדין עם מי שחורג מערכינו"

החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
החייל בבית המשפט עם הוריו, היום/ניב אהרונסון

לאחר מכן, אמרה שהחייל נראה נותן את הקסדה לחברו בנחת, דורך את הנשק, מסמן לחבריו לזוז ויורה בקור רוח מבלי שהזהיר את מפקדיו שהוא עומד לעשות כן. "לא ניתן לזהות בהתנהגות זו שום סימן לבהילות", אמרה. היא הוסיפה כי לפי עדויות, אמר לחברו כי "המחבל ניסה להרוג את חברו אז היה חייב למות". "לא ניתן לקבל את הטענה שקיבל החלטה בגלל סכנה חיים או צורך מבצעי, אלא ביצע ירי מכוון שגמל בליבו כשהמחבל בחיים ומנוטרל", אמרה.

בנוגע לסוגיית המטען שעלול היה המחבל לשאת, אמר התובע סגן-אלוף אדורם ריגלר כי לא ניתן לקבל את הטענה. "ניתן לראות מכל מה שקורה בזירה, שאף אחד אינו נוהג במצב ממשי של סכנת חיים", אמר. "המשיב אינו יודע להצביע על הנקודה בה נוצרה התחושה, הוא משדר לאורך כל הסרטון קור רוח".

על כך שלאחר שעתיים ענה החייל למג"ד כי ביצע את הירי בשל סכנה, אמרו בתביעה כי הוא דיווח על סכין שהייתה בידו ולא על מטען. "כששאל המג"ד 'מדוע לא בעטת בסכין?', אמר החייל כי חשש ממנה. הוא לא הזכיר מטען בדבריו", אמר ריגלר. "בשעות הצהריים נשמעו טענות מצד המשיב על כך שחשש שהמחבל לבש מטען ואת המעיל אותו לבש. הוא שוחח עם סגן מפקד הפלוגה בצהריים, ואמר לו כי הוא ראה את המחבל זז וחשש שיש עליו מטען. זו גרסה מתפתחת. כל אלה מעלים ספקות גדולים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אביו של החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקרייה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
אביו של החייל מחוץ לאולם הדיונים, הבוקר/ניב אהרונסון

אחד מעורכי דינו, אייל בסרגליק, טען כי יש בעיות אמינות בסרטון וכי התביעה הלכה "אחרי סחף מסוים". "לא ניתן להשאיר אותו במעצר של ספקולציות", אמר. "הכוונה שלו הייתה להציל, לא להרוג. הזירה נפיצה וחבלנית, המחבל לובש מעיל שדומה לשכפ"צ ביום חמסין, צוות מד"א והחיילים לא מקבלים אישור להתקרב לגופה. נאמר אמש באופן חד משמעי כי מדובר באירוע של חשד לפיגוע משולב".

לאחר מכן, התייחס לסוגיית מטען הנפץ. "בשלב מסוים מזיזים את הסכין ומאושר לנו שאין 'זיכוי' (וידאו כי המחבל לא נושא חגורת נפץ, א"ב)", אמר והתייחס לסרטון: "לא נבדק אם הוא נערך בכלל ולא בודקים גם את הסרטונים האחרים. ככה או ככה, הסרטון הזה הוא של 'בצלם' שלא נחשד כארגון אובייקטיבי". במהלך הדיון, הציג עורך הדין סרטון מהאירוע שלא הופץ על ידי "בצלם", ובו נשמעות צעקות לפיהן המחבל נושא מטען.

תיעוד הרגעים שקדמו לירי: חיילים ואזרחים מסתובבים סמוך למחבל ללא חשש. מערכת וואלה! NEWS
זירת האירוע, מתוך סרטון "בצלם"/מערכת וואלה! NEWS
החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
כץ ובסרגליק ביציאה מבית הדין/ניב אהרונסון

סנגור נוסף, עו"ד אילן כץ, אמר כי מצבו הנפשי של החשוד לא היה במיטבו. "החשוד הגיע למקום לאחר שלא ישן 24 שעות, החוקרת אישרה את זה. היא היה כונן, הוזעק למקום. הוא ראה מחבל מת ומלבל נוסף ספק חי ספק מת", אמר. מיד לאחר האירוע, במקום שמפקד הפלוגה יבין שמדובר בחייל שעבר טראומה, הוא אמר לו 'תניח כפפות ותאסוף את המוח של המחבל'. הוא ניסה להדחיק את העניין".

עו"ד בסרגליק אמר בתגובה להחלטה כי "בית הדין לערעורים החליט היום הלכה למעשה, לקבל את עמדת ההגנה ולהשאיר את החשוד במעצר פתוח. כמו כן ובצעד חריג איפשר להגנה לקבל את חומרי החקירה. זאת כאשר התביעה מציגה סרטון אילם ולא ערוך של בצלם אל מול סרטון אחר שהציגה ההגנה (הצגתי בדיון) עם שמע. הלכה למעשה בית הדין רואה שמתיק שהחל כתיק רצח והפך להריגה יתכן וכלל לא יהיה תיק. החייל פעל לצורך הצלה מיידית של חייו ושל חבריו וכך אנו מאמינים יוכח בסוף".

(עדכון ראשון: 11:10)

החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
החייל בבית הדין, היום/ניב אהרונסון
החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
החייל בבית הדין, היום/ניב אהרונסון
החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
החייל בבית הדין, הבוקר/ניב אהרונסון
החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקריה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
סנגורי החייל/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully