וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר לרופא מטעם משפחת המחבל מחברון להיות נוכח בנתיחת הגופה

בית המשפט קבע כי הרופא יהיה רשאי להעיר הערות אך לא יוכל להשתתף באופן פעיל בנתיחה. אחר הצהריים צפוי החייל שירה במחבל בחברון להגיע לדיון נוסף בהארכת מעצרו. בדיון הקודם אמר השופט כי ישנן ראיות לכאן ולכאן ושהפרשה שנויה במחלוקת

צילום: בני בן סימון, עריכה: טל רזניק ושניר דבוש

(החייל מובא להארכת מעצר, שלשום)

בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) כי רופא-פתולוג מטעם משפחת המחבל שנורה בחברון על ידי לוחם כפיר יהיה רשאי להיות נוכח בעת ביצוע נתיחת הגופה. עם זאת הרופא לא ישתתף באופן פעיל בנתיחה אלא יהיה רשאי להעיר הערות ולבקש מהמנתח ביצוען של פעולות שונות, והסמכות להכריע אם להיעתר לבקשה תהיה שמורה לרופא המנתח.

במערכת הביטחון התנגדו להשתתפות רופא מטעם משפחתו של עבד אל-פתאח א-שריף בנתיחה אך הסכימו לנוכחות רופא משקיף. בעקבות ההתנגדות עתרה המשפחה לבג"ץ. בפסק הדין של בג"ץ נכתב כי הערותיו ובקשותיו של הרופא-הפתולוג מטעם המשפחה יתועדו בדוח הנתיחה.

סמוך לשעה 15:00 יובא החייל שירה למוות במחבל הפצוע לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי בקסטינה. השופט, סגן-אלוף רונן שור, אמר בתום הארכת המעצר הקודמת של החייל, שנערכה שלשום, כי ישנן ראיות לכאן ולכאן וכי הפרשה שנויה במחלוקת. באותו הדיון, ביקשה התביעה את הארכת מעצרו בתשעה ימים לצורכי החקירה, אך השופט החליט להאריכו ביומיים בלבד. צוות הסנגורים עורכי הדין אילן כ"ץ, בנימין מלכא, איל בסרגליק, וכרמית שחיבר ביקשו לשחררו למעצר פתוח.

לקריאה נוספת:
"מתוסכלים ומבולבלים": חבריו לנשק של החייל מחברון ביקרו את משפחתו
הרמטכ"ל: "נגבה חייל שישגה, אך נמצה את הדין עם מי שחורג מערכינו"
התובע הצבאי: החייל ירה במחבל במחבל במכוון וללא צורך מבצעי

החייל שירה למוות במחבל בחברון. בית הדין הצבאי בקסטינה. 29 במרץ 2016. לירון מולדובן
החייל מובא לדיון בבית הדין הצבאי בקסטינה, שלשום/לירון מולדובן

בתוך כך, ביומיים האחרונים נגבו עדויות של גורמי הרפואה האזרחיים של חברון שהיו באירוע. הגורמים התייחסו בעיקר לשאלת היכולת של המחבל לשוב ולהוות סכנה לסביבתו באמצעות חגורת נפץ או סכין וטענו כי הסיכון והחשש היה ברור לאורך האירוע. במהלך עדותם התייחסו חלקם לצעקות ולפיהן המחבל נושא חגורת נפץ. עוד מסרו כי העובדה שהמחבל לבש מעיל אף שמזג האוויר היה נעים, הגביר את החשד, והעלו את העובדה כי חבלן לא הגיע למקום על מנת לוודא שהמפגע לא נושא חומר נפץ, כמקובל.

שלילת האפשרות למטען נפץ צפויה להעסיק רבות את החוקרים, מאחר שתחקיר האירוע שבוצע על ידי אלוף פיקוד המרכז רוני נומה מדגיש כי אחד הקצינים שלל את החשש למטען או חגורת נפץ. הסוגיה עומדת בסתירה בין שני התחקירים וצפויה לספק משקל רב בנוגע להחלטה להגיש כתב אישום נגד החייל.

לדברי שלמה לוינגר, איש צוות הרפואה בחברון שהיה במקום, היה באזור חשש כבד כי המחבל היה ממולכד. "הגעתי בין הראשונים לזירה. לא ראיתי שבדקו אותו. לפני הירי, ראיתי שהמחבל זז ומזיז את ידו, לא ברור לאן, אבל היה נראה שהוא מנסה להגיע לסכין שלו שנשמט על הרצפה או לעבר חזהו. הפחד היה שהוא רוצה להפעיל חגורת נפץ שאולי הייתה מוסתרת תחת מעילו", אמר.

הפגנת תמיכה בחייל שירה למוות במחבל בחברון. רמלה 29 במרץ 2016. ראובן קסטרו
מאות השתתפו בהפגנת תמיכה בחייל בהיכל התרבות ברמלה, שלשום/ראובן קסטרו

"ללא ספק היה פחד שהוא ממולכד כל הזמן ושהוא יתפוצץ עלינו בזמן שאנחנו מטפלים בחייל שנפצע בפיגוע", הוסיף. "כששמעתי את הפיצוץ של הירי, בהתחלה חשבתי שהוא פוצץ מטען וברחתי משם רק אחר כך הבנתי שזה היה הירי של החייל. בכל מקרה, זאת הייתה התחושה מבחינתנו והחשש שיש עליו חגורת נפץ היה כל הזמן באוויר והיו כבר מקרים כאלו בעבר".

בכל הקשור להתנהלות הצבא נגד החייל היורה, עדי הראייה מתחו ביקורת חריפה. "אני מצביע על אבסורד - הנתקפים הופכים לא לתוקפים, אלא לרוצחים", אמר לוינגר. "צריך לזכור שמדובר במחבל שבמדינה מתוקנת היה מקבל עונש מוות. כואב לי הלב כאזרח על החיילים שזה מה שהם עוברים. למחרת הגיעה מחבלת וניסתה לבצע פיגוע באזור. הגעתי גם לשם, ואני רואה שהערבים תיעדו את הכול, מההתחלה עד הסוף, וכשהסתכלתי עליהם הם עשו לי אצבע משולשת ומרוצים. זה מתסכל שככה מתנהלים מול החיילים שמגנים על אזרחי המדינה".

(עדכון ראשון: 8:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully