וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה ופשעי שנאה: טרנסג'נדרים מתלוננים על התעללות מצד המערכת

1.4.2016 / 10:25

לפי ארגון למאבק בלהט"בופוביה, הקהילה הטרנסג'נדרית היא החשופה ביותר לפשעי שנאה מקרב הקהילה הגאה, דבר שבא לידי ביטוי גם במערכת הבריאות. "נתקלים בחוסר הבנה לגביהם". בשל תחושות האפליה, חלקם נמנעים מטיפול רפואי חשוב: "אין את הכוחות להתמודד עם יחס כזה"

דיווחים על אפליה מתמשכת במערכת הבריאות כלפי טרנסג'נדרים נשמעים באופן עקבי בשנים האחרונות. במערכת הבריאות, כמו בתחומים אחרים, חווים טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות אלימות פיזית ומילולית, התבטאויות קשות ויחס בוטה. מספר הפניות בנוגע לאירועי התנכלות מצד אנשי מערכת הבריאות, שמגיעות אל "מרכז ניר כץ" למאבק בלהט"בופוביה (שנאת להט"ב) של האגודה למען הלהט"ב, הולך ועולה. לציון יום הנראות הטרנסג'נדרית הבינלאומי שחל אמש (חמישי), חשפו שלוש טרנסג'נדריות בשיחה עם וואלה! NEWS מקרים של אפליה מצד המערכת.

"בשנת שעברה, 6% מהפניות אל מרכז ניר כץ עסקו בלהט"בופוביה במערכות הבריאות", אמר ד"ר גיל פישהוף, רכז ניר כץ למאבק בלהטבופוביה. "דוח מרכז ניר כץ, כמו בשנים הקודמות, מצביע על כך שהקהילה הטרנסג'נדרית היא החשופה ביותר לפשעי שנאה מקרב הקהילה הגאה באופן כללי, וסובלת מאלימות ומאפליה. הנתונים שלנו מצביעים לא רק על כמות המקרים אלא גם על חומרתם. פגיעה באוכלוסייה הטרנסג'נדרית נוטה להיות אלימה יותר וקשה יותר בכל הקטגוריות הנבדקות, ובכלל זה תקיפות במרחב הציבורי, סירוב להשכרת דירה, אפליה לקבלה לעבודה - וכך גם במסגרות המשפחתיות ובחברה הקרובה".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בדיקת חשבונות, עדויות מהמשפחה והחרמת מסמכים: השר דרעי תחת חקירה
"רצה להציל, לא להרוג": החל הדיון בשחרורו של החייל היורה למעצר פתוח
טרגדיה בפרו: צעירה ישראלית מתה בדרכה חזרה מטרק

הפגנת פעילי להט"ב בתל אביב. אבי כהן
"יש ביטויי שנאה וסלידה כלפי הקהילה". הפגנת פעילי להט"ב בתל אביב, לפני כחודשיים/אבי כהן

לדבריו, "לגבי טרנסג'נדרים במערכת הבריאות, אנחנו נתקלים בחוסר ידע והבנה של אנשי המערכת בכל הדרגים לגבי מי הם אנשים טרנסג'נדרים, מה היא טרנסג'נדריות ולגבי נושא מגדר באופן כללי. מנגד, יש גם ביטויי סלידה ושנאה כלפי הקהילה הטרנסג'נדרית. לכן, העמדה של מרכז ניר כץ היא כי הכשרה בנושאי נטייה מינית וזהות מגדרית צריכה להיות חלק בסיסי מההכשרה של צוותי רפואה ורווחה במדינת ישראל. לצערנו, מקרים אלו גורמים לכך שאנשים טרנסג'נדרים רבים מספרים כי יעשו כל שביכולתם להימנע מקבלת שירות במערכת הבריאות, לעיתים אף תוך סיכון חיים ממש".

"לפעמים מסתכלים עלייך כחיזר שנפל מהירח"

דורין, טרנסג'נדרית בשנות ה-30 לחייה שמתגוררת באופקים, חוותה מספר רב מאוד של התבטאויות קשות נגדה, ואף אלימות. בשיחה עם וואלה! NEWS סיפרה על החיים כטרנסג'נדרית בעיר הדרומית. "לחיות באופקים זה לא קל, לפעמים מסתכלים עלייך כחייזר שנפל מהירח, אבל יש גם את האנשים הטובים שמוכנים לפתוח את הקופסה לדברים שונים. אין הרבה נראות טרנסג'נדרית באופקים, נראה לי שאני היחידה", אמרה.

דורין חשפה מקרה שבו רופאת משפחה שטיפלה בה בעבר, לא הכירה בזהות המגדרית שבחרה לעצמה ואף הפרה את החיסיון הרפואי שאליו היא מחויבת. "הייתה לי רופאת משפחה שהחלה איתי את תהליך שינוי המין בשנת 2001. אחרי שש שנים חזרתי להתגורר באופקים לאחר כמה שנים בתל אביב והחלפתי רופא", שחזרה. "לאחר מכן, התחלתי לעבוד כמטפלת סיעודית. הבוסית שלי שוחחה עם הרופאה שלי בהקשר אחר, וכששמעתי על כך סיפרתי לה שהיא טיפלה בי בעבר".

בעקבות השיחה בין השתיים, הציעה הבוסית של דורין לרופאה כי דורין תטפל באמה, שהייתה במצב סיעודי. על כך השיבה הרופאה, לטענת דורין: "איזה דורין? דורין הגבר? הוא בכלל לא עשה ניתוח לשינוי מין, ובשבילי מי שלא עשה ניתוח לשינוי מין הוא לא אישה. לא הייתי רוצה שהיא תעבוד אצל אימא שלי".

מצעד הגאווה, תל אביב, 12 ביוני 2015. ראובן קסטרו
"הרופאה הפרה את כללי האתיקה". מצעד הגאווה בתל אביב, יוני האחרון/ראובן קסטרו

ואז, סיפרה דורין: "היא אמרה לבוסית שלי איזה תרופות לקחתי בעבר, היא פשוט חשפה את המידע הרפואי לגביי שלי באופן הבוטה ביותר". עקב כך, פנתה דורין להנהלת קופת החולים. "ציינתי בפניהם שרופאה הפרה את החיסיון הרפואי שלי, ובקופת החולים לא ממש התייחסו לכך. לכן, פניתי ל'פרויקט גילה', שהוא פעיל למען נשים טרנסג'נדריות, ונעזרתי בסיוע המשפטי שלהם. הם שלחו מכתב למרפאה, אותה רופאה התנצלה וטענה שזה קרה מבורות".

ואולם, לדעתה של דורין "הרופאה הפרה את כללי האתיקה. אין קשר לבורות". למרות זאת, היא קיבלה את ההתנצלות, אך שנה לאחר מכן חזרה ההתנהגות המזלזלת. "היא רואה אותי ומדברת אליי בלשון זכר, ושוב פעם היא יצאה עליי במרפאה, ואמרה 'תפסיקי לשלוח תלונות חוזרות ונשנות נגדי".

רופאת המשפחה לא הייתה האדם היחיד שממנו ספגה דורין השפלה. "במקרה השני היו לי חילוקי דעות עם רוקחת, כאשר שכחתי את הכרטיס המגנטי שלי. היא צעקה עליי בלשון זכר, ליד כולם: 'זו הפעם האחרונה שאתה שוכח את הכרטיס המגנטי, אחרת אתה לא תקבל את התרופות שלך'".

"הרופא ביקר את הרצון שלי לקבל הכרה מהצבא. הוא אמר שעליי לשמור על זהותי בשקט ולהפסיק לנופף בה מתחת לאף של כולם"

גם רעות היא טרנסג'נדרית בשנות ה-30 לחייה, ואת היחס הלקוי על השינוי המגדרי שערכה חוותה מפסיכיאטר שעמו נפגשה. בתגובה פנה מרכז ניר כץ ללשכת האתיקה של משרד הבריאות, והלין על אותו פסיכיאטר שהחווה את דעתו השלילית על קהילת הטרנסג'נדרים. "במהלך הטיפול דיברתי בלשון מעורבת, והסברתי שעזבתי את הדת בין היתר בגלל הזהות המגדרית והנטייה המינית שלי. הוספתי שבחרתי בשירות צבאי למרות הקשיים הנפשיים". סיפרה רעות.

על כך, לדבריה, הגיב הרופא בחריפות. "הרופא ביקר את הרצון שלי לקבל הכרה מהצבא. הוא אמר שעליי לשמור על זהותי בשקט ולהפסיק לנופף בה מתחת לאף של כולם. הוא התבטא נגד האקטיביזם הלהטב"י ואמר: 'אתם לא רוצים לשרת, אין לכם מוטיבציה, אתם רוצים להשתמט, כולכם', תיארה. "הוא דיבר גם נגד מצעד הגאווה, ואמר שאין לו מושג למה אנשים מצהירים בקול למי הם נמשכים, שזה כמו שהוא יודיע לכולם שיש לו מאהבת. הוא אמר מפורשות שאם היה רואה אותי כפסיכיאטר צבאי היה קובע שאיני מתאימה לשרת בצה"ל, רק על הרקע המגדרי, על אף שחזרתי ואמרתי שחשוב לי לשרת למרות הקשיים".

בדומה לדורין, פנתה רעות למרכז ניר כץ וקיבלה תמיכה מלאה על ידי האגודה למען הלהט"ב. בעקבות התערבות זו, נציגי מרכז ניר כץ העבירו הדרכה פורמלית לצוות המרפאה, למען הנגשה ופעילות סובלנית יותר לקהילה הטרנסג'נדרית.

צעדת הזעם נגד ההומופוביה והגזענות, תל אביב, 8 באוגוסט 2015. מגד גוזני
"נכנס מטופל וסירב לקבל טיפול עד שאצא". הפגנה נגד הומופוביה בתל אביב, אוגוסט האחרון/מגד גוזני

מסתבר שהאפליה במערכת הבריאות מגיעה גם מצד הלקוחות. אורנית (שם בדוי), טרנסג'נדרית שעובדת כסייעת רופאת שיניים, חוותה אפליה מצד המטופלים בכמה מקרים שונים. "פעם הייתי בחדר הטיפולים עם הרופא, ונכנס מטופל דתי לחדר. הוא סירב לקבל טיפול עד שאני אצא. הוא לא סבל לראות אותי. הרופא לא עשה כלום וביקש שאצא מהחדר. לא היה שום קשר ליכולת המקצועית שלי, זה נטו בגלל מי שאני", סיפרה.

אורנית חוותה אפליה גם כשניצבה בצדו השני של המתרס. "חוויתי אפליה גם כמטופלת כמובן, אפילו כמה פעמים", סיפרה. "פעם אחת זכורה לי מאוד, ובה הייתי צריכה להיות במעקב רפואי אצל הרופא בבית חולים. הוא שלח אותי לעשות בדיקות דם במרפאה ליד הבית שלי. הגעתי למרפאה, ולאחר מכן חזרתי כדי לקבל את התוצאות, כמו כל אדם".

ואולם, שלא ככל שאר המטופלים, אורנית נאלצה לשוב כלעומת שבאה בערך ארבע פעמים, לדבריה "בטענה שהתוצאות לא מוכנות או שאין תשובות בכלל". לבסוף, סיפרה כי התעקשה לקבל את התוצאות, אך ללא הועיל. "הם אמרו לי - 'את לא אישה, אלא גבר. את לא יכולה לעשות בדיקה של אסטרוגן (הורמון מין נקבי - ד"י)", אמרה. "היה לי נורא קשה לשמוע את זה. הזלזול בזמן שלי וברגש שלי היה נורא. אותו דבר אגב היה גם בבית חולים, שהגעתי לעשות בדיקות חזה. גם שם, הרופאים שהיו צריכים לטפל לי בתשלום אמרו לי 'איך בדיקות חזה? את לא אישה את גבר'".

"עד שלא ניצור שינוי משמעותי בדעת הקהל, נצטרך להמשיך לעבור רופאה-רופא ולדבר עם כל אחת ואחד מהן"

אלה אמיר, רכזת בריאות בארגון "מעברים שינוי בר קיימא לקהילה הטרנסג'נדרית", שיתפה גם היא באפליה שחוותה במערכת הבריאות. "אני יכולה לספר על עצמי שכשפגשתי אנדוקרינולוג שהיה אמור לרשום לי את המרשם הראשון בשביל הטיפול ההורמונלי שלי, נתקלתי ביחס מזלזל ואפילו משפיל. עכשיו תחשבי על רופאי משפחה, או רופאי שיניים, שהבריאות שלך תלויה בהם בשגרה. חלקנו בוחרים במודע להימנע מקבלת טיפול רפואי חשוב, כי אין לנו את הכוחות להתמודד עם יחס כזה".

עוד ציינה אמיר: "אני חושבת שהנקודה החשובה ביותר היא שהבעיה לא מתחילה או נגמרת במערכת הבריאות. רופאים ורופאות באים מתוך החברה שלנו, ועד שלא ניצור שינוי משמעותי בדעת הקהל, נצטרך להמשיך לעבור רופאה-רופא ולדבר עם כל אחת ואחד מהן. שינוי בסדר הגודל הזה הוא אחד הדברים שאנחנו רוצים להשיג בכנס התקשורת לכבוד יום הנראות הטרנסי, שאליו יגיעו חברי וחברות הקהילה כדי לשתף וללמוד על חוויות של חשיפה מול התקשורת, לדבר על דרכי התמודדות עם תגובות חיוביות ושליליות, ולהבין מה אנחנו יכולים לעשות כדי להעביר את הנרטיבים שלנו בצורה הכי טובה שאפשר".

"מערכת הבריאות בארץ חייבת להתקדם"

האגודה למען הלהט"ב בישראל, מסרה כי "מערכת הבריאות בארץ חייבת להתקדם. ישנו צורך חד-משמעי לייצר הליך של הכשרה מקצועית לצוותים רפואיים בישראל בנושאי מגדר ונטייה מינית".

עוד נמסר מהאגודה כי "הקהילה הטרנסג'נדרית היא קבוצה מוחלשת ומופלית בשירותי הבריאות. מדובר על מסגרות בריאותיות רחבות כמו בתי חולים, קופות חולים, שירותי רווחה, בריאות הנפש ועוד. אנו מקבלות דיווחים רבים באמצעות מרכז ניר כץ למאבק בלהט"בופוביה של האגודה, על התבטאויות טרנספוביות, אלימות מילולית ואף אלימות פיזית כלפי טרנסים וטרנסיות, אשר מגיעים לקבל טיפול רפואי במרפאות ובשירותי הבריאות הציבוריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully