וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברוח ובדם": אלפים במגזר הערבי ציינו 40 שנה ליום האדמה

אילן זלאיט

30.3.2016 / 22:26

התאריך צוין בשורת הפגנות ובשביתה כללית - כבכל שנה מאז שהופקעו 20 אלף דונם לשם "ייהוד הגליל". ביעראבה הפגינו נגד הירי במחבל מחברון. ח"כ עודה: "דרושה תגובה חזקה"

צילום: באדיבות אתר פאנט, רויטרס; עריכה: אביב אירגז ומתן חדד

במגזר הערבי וברשות הפלסטינית ציינו היום (רביעי) 40 שנים ליום האדמה בשורה של הפגנות, עצרות המוניות וכן בשביתה כללית. יום האדמה הראשון חל ב-30 במרץ 1976, בעקבות החלטת ממשלת ישראל, שבראשה עמד יצחק רבין, להפקיע 20 אלף דונם של אדמות יישובים ערביים בגליל. זאת, למען הרחבת העיר כרמיאל ו"ייהוד הגליל".

גם אז הוכרזה שביתה כללית, והיא לוותה בהפגנות ביישובים ערביים רבים, אשר במהלכן נהרגו שישה ערבים-ישראלים מירי כוחות הביטחון. מאז מציין הציבור הערבי בישראל בתאריך זה יום מחאה נגד הפקעת הקרקעות ונישול זכויותיו.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
במפלגת העבודה עומדים לצדו של הרצוג; יחימוביץ' מסרבת להגיב
"מתוסכלים ומבולבלים": חבריו לנשק של החייל מחברון ביקרו את משפחתו
למרות תיעוד מותו: נסגר מחוסר ראיות תיק הירי בפלסטיני בביתוניא

עצרת לציון יום האדמה, כפר עראבה. מרץ 2016. רויטרס
"ברוח ובדם נפדה אותך שריף". העצרת המרכזית בעראבה, היום/רויטרס

ביישובים ערביים רבים בגליל, במשולש ובנגב הוכרזה היום שביתה ועשרות אלפים יצאו לרחובות מעוטרים בדגלי פלסטין ובכאפיות, ואוחזים בכרזות "כגון לא נוותר על המולדת תמורת פיצויים". המחאה לא הייתה מנותקת מהאינתיפאדה, ותמונות פלסטינים שנהרגו בחודשים האחרונים התנוססו על הכרזות ועל חולצותיהם של המפגינים.

בעצרת המרכזית, שהתקיימה ביישוב עראבה שבגליל התחתון בנוכחות אלפים מתושבי האזור, שרו המפגינים את ההמנון הפלסטיני, וקראו "ברוח ובדם נפדה אותך שריף". בכך התייחסו לעבד אל-פאתח א-שריף, המחבל הפלסטיני שתועד בשבוע שעבר כשנורה בידי חייל צה"ל, לאחר שנפצע עקב פיגוע דקירה שהוציא לפועל בחברון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עצרת לציון יום האדמה, כפר עראבה. מרץ 2016. רויטרס
המחאה כללה שביתה והפגנות. העצרת המרכזית בעראבה, היום/רויטרס

עצרת נוספת נערכה באום אל-חיראן, יישוב בדואי לא-מוכר באזור חורה שבנגב, אשר בתיו נהרסו בידי ישראל כמה פעמים. בעצרת השתתפו יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, השיח ראאד סלאח, וחברי כנסת מהרשימה המשותפת. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, אמר בכנס: "יום האדמה צוין לראשונה כאשר הופקעו 20 אלף דונם, ואילו היום השלטונות מפקיעים 800 אלף דונם בנגב. זה דורש מאיתנו תגובה חזקה, שבמרכזה מאבק עממי מאורגן. גם היום בתינו תחת איום הריסה, כפרינו תחת איום גירוש, וטבעת החנק מתהדקת על הערים הערביות. ביום זה אנו קוראים קריאה ברורה נגד מדיניות האפליה".

יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, נאם בטקס הזיכרון לזכר הרוגי יום האדמה הראשון, שנערך בסכנין. "יש הצלחה גבוהה מאוד לשביתה במגזר הערבי, ולאלפים שמשתתפים בתהלוכות", אמר. בהר הבית עצרו היום כוחות הביטחון צעיר ערבי-ישראלי תושב כפר קאסם, לטענת הפלסטינים משום שהניף את הדגל הפלסטיני בפני קבוצת יהודים שביקרו בהר.

עצרת לציון יום האדמה, כפר אום אל חיראן בנגב. מרץ 2016. AP
בתי היישוב נהרסו כמה פעמים בידי ישראל. העצרת באום אל-חיראן, היום/AP

בחמאס ובגי'האד האסלאמי ביקשו לנצל את היום כדי להקצין את המצב המתוח ממילא בגדה המערבית. בהודעה שפרסמה הנהגת הג'יהאד האסאלמי נכתב כי "ביום זה, יותר מבכל יום אחר, יש להסלים את האינתיפאדה ואת העימותים עם כוחות הכיבוש הישראלי". גם ההודעות שהפיץ חמאס ברשתות החברתיות קראו לפלסטינים בגדה המערבית להתעמת עם כוחות הביטחון, במחסומים ובכל נקודות המגע עימם. עם זאת, בפועל לא נרשמה הסלמה מיוחדת.

בעצרת שנערכה בעזה נבנה דגם של כיפת הסלע וגם גדר ארוכה, שהורכבה מכרזות שאיירו יותר מ-300 אומנים מקומיים, עם ציורים המתארים את תלאות הפלסטינים כתוצאה מהכיבוש הישראלי. לטענת הפלסטינים הגדר המצוירת, שאורכה מעל שני קילומטרים, היא "הגדר המצוירת הארוכה בעולם" והיא מסמלת את המצור המוטל על רצועת עזה.

עצרת לציון יום האדמה, כפר עראבה. מרץ 2016. רויטרס
בחמאס ובג'יהאד ביקשו להתסיס את השטח - אך בפועל לא נרשמה הסלמה. העצרת המרכזית בעראבה, היום/רויטרס
עצרת לציון יום האדמה, כפר אום אל חיראן בנגב. מרץ 2016. AP
"כפרינו תחת איום גרוש". העצרת באום אל-חיראן, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully