וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות תיעוד מותו: נסגר מחוסר ראיות תיק הירי בפלסטיני בביתוניא

30.3.2016 / 21:09

הפרקליטות הצבאית החליטה לסגור את תיק החקירה של מות הנער הפלסטיני סלמה אבו טאהר, שנורה בהפגנה ליד רמאללה במאי 2014. באירוע נורה ומת גם נדים נווארה, ובהריגתו נאשם שוטר מג"ב בן דרי. לא הוכח קשר בין המקרים

כתב: שבתי בנדט, צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכת וידאו: שניר דבוש

הפרקליטות הצבאית החליטה לאחרונה לסגור את תיק החקירה בנוגע למותו של הנער הפלסטיני סלמה אבו טאהר, שנורה בזמן הפגנה בביתוניא בחודש מאי 2014 ומת מפצעיו, מחמת חוסר ראיות. באותו אירוע נהרג גם נדים נווארה, ובעניין מותו עדיין מתנהל משפט, שבו הנאשם הוא שוטר מג"ב בן דרי, שהואשם בהריגתו. מסקנות החקירה לא הצליחו להוכיח כי דרי או אדם אחר מכוחות הביטחון גרמו למותו של אבו טאהר, משום שמשפחתו לא הסכימה לנתיחת הגופה.

האירוע, שהתרחש ביום האדמה ביישוב הסמוך לרמאללה, הרעיש את הארץ והעולם משום שתועד במצלמות האבטחה ובצילומים של מערכת חדשות מחו"ל. בתיעוד נראו שני הנערים נופלים כתוצאה מהירי לעברם. לאחר מכן הם פונו לבית החולים ברמאללה, שם נקבע מותם. חקירת האירוע נמשכה זמן רב ובתחילה הכחישו בצה"ל כי נורה ירי חי באירוע. כעבור זמן מה ועקב הסכמתה של משפחת נווארה להוצאת גופתו לצורך נתיחתה, המשיכה החקירה ביתר שאת.

עוד בפרשת הירי בביתוניא:
2 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל במהלך הפגנה ליד רמאללה
החליף גומי בנשק חי? שלב ההוכחות של הלוחם שמואשם בהרג פלסטיני
"המשפט נדחה, היורה בביתו": אב הפלסטיני שנהרג מאש חיה דורש צדק

צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
התיעוד ממצלמות האבטחה/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

בתחילה עלו השערות שונות, שעל פי אחת מהן נווארה נורה על ידי הפלסטינים בשוגג, משום שנפל עם פניו לאדמה ולא נחת על גבו. אישוש נוסף לטענה זו נמסר מגורמי ביטחון, שמסרו כי נמצא חור בתיק שנשא על גבו וכן שהיו סתירות בין הדוחות הרפואיים של שני הנערים.

לאחר מכן עלה חדש כי חייל האחראי על תיעוד מבצעי מטעם דובר צה"ל ירה בשניים, משום שנצפה יורה על אף שאין לו אישור לכך. עם זאת, בסופו של דבר התברר שהשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. לנוכח העובדה שירה ללא הסמכה מתאימה, תחת פיקוחו של אחד ממפקדי האירוע ובהכוונתו, המליץ הפרקליט הצבאי הראשי להעמידו לדין משמעתי בגין חריגה מסמכות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בן דרי שוטר המג"ב שנאשם בהרג נער פלסטיני בביתוניא. פייסבוק, אתר רשמי
לא הוכח קשר שלו למות אבו טאהר. שוטר מג"ב בן דרי, שנאשם ברצח נווארה./אתר רשמי, פייסבוק

רק בהמשך עלה החשד כי מדובר בירי של שוטר מג"ב, והחקירה הועברה מאחריותה של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), לחזקת מחוז ש"י. השוטר, דרי, נחשד כי ביצע ירי חי בניגוד להוראות. בדצמבר 2014 הוגש נגדו כתב אישום בגין הריגתו של נווארה.

לאחר נתיחת גופתו של נווארה, התברר כי קיימת התאמה בין הממצאים בגופה לירי של בן דרי. סנגוריו טענו בשמו לחפותו, על אף שהופץ סרטו שבו תועד דרי מחליף את מחסנית כדורי הגומי הצבעה באדום, שבה אמור היה להשתמש, במחסנית רגילה - ומבצע ירי. משפטו עדיין מתנהל.

מארגון "בצלם" נמסר: "אבסורד שבשני מקרי ההרג שהתרחשו באותו היום בביתוניא הגיעו הרשויות למסקנות כה שונות. במקרה אחד הוגש כתב אישום, בעוד התיק השני נסגר בטענה שאין מספיק ראיות. הדבר רק ממחיש עד כמה מערכת אכיפת החוק עושה רק את המינימום הנדרש, ומוודאת שאנשי הביטחון לא יתנו את הדין על מעשיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully