וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו שטות": פתרון הקסם של אי החזרת גופות מחבלים לא ימנע הפיגוע הבא

29.3.2016 / 13:30

ההחלטה של ראש הממשלה לעצור את השבת גופות המחבלים, שמגיעה על אף אזהרות צה"ל ושב"כ, לא תתרום למגמת הדעיכה בגל הטרור, שהושגה לאחר מאמצים כבירים בישראל וברשות. הצעד נועד כנראה לענות על דרישות הבוחרים מימין, תוך הסתכנות בהסלמה מחודשת

צילום: באדיבות בצלם, עריכה: גדי וינסטוק ושניר דבוש

(תקרית הירי במחבל הפצוע בחברון, בשבוע שעבר)

בשבועות האחרונים ישראל עדה לדעיכה מסוימת בגל הטרור הנוכחי – כמות הפיגועים המוצאים לפועל בכל שבוע פוחתת ומתרכזת בעיקר בסופי השבוע, וגם ההתלהבות הראשונית בקרב הציבור הפלסטיני מפעולות שכאלה כבר אינה כפי שהייתה. הירידה המיוחלת היא תולדה של רשימה ארוכה של צעדים ומעשים של הצד הישראלי ושל הרשות הפלסטינית, יחד ולחוד, אך ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את נוהל החזרת גופת המחבלים לא צפויה לתרום למגמה.

למעשה, ההפך הוא הנכון. ההחלטה של מערכת הביטחון בישראל שלא להחזיק בגופות נבעה מתוך הבנה ברורה שצעד כזה אינו מרגיע את השטח, אלא מייצר סיבות חדשות לפיגועים ולאלימות. אין על כך ויכוח בדרג המקצועי. אז מהיכן בכל זאת נולדה ההחלטה הזו של ראש הממשלה?

עוד בוואלה! NEWS:
מטוס מצרי נחטף בדרכו לקהיר ונחת בלרנקה: "לא טרור"
המפכ"ל בכנסת: תלונות אנונימיות מופיעות בדרך כלל לפני קידום
דיווח בטורקיה: דאעש מתכנן פיגועים בבתי ספר וגני ילדים יהודיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אי השבת הגופות תייצר סיבות חדשות לפיגועים. הלוייה המונית של מחבל בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהרגע הראשון חיפש הדרג המדיני בישראל פתרונות קסם לתופעת "המפגעים הבודדים", ואחד הפתרונות שהועלו על ידי אי אלו גורמים פוליטיים מהצד הימני של המפה הפוליטית היה להחזיק בגופות. הדרג המקצועי - הצבא, השב"כ וכן הלאה, התנגד לכך בתוקף וטען שמדובר בצעד מיותר. קצין בכיר אף התבטא בנושא הזה ותיאר אותו כ"שטות מוחלטת".

אולם את הדרג הפוליטי זה לא כל כך עניין, וכך גם את המשרד לביטחון הפנים ובעיקר את העומד בראשו, השר גלעד ארדן. ציבור הבוחרים דורש וציבור הבוחרים יקבל, גם אם המשמעות היא הסתכנות בהסלמה מחודשת או בהתנעה של סבב חדש של פיגועים, הפעם בגלל החזקת הגופות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. מרץ 2016. AP
הוראתו הגיעה בעקבות הביקורת מימין? נתניהו/AP

ברשות הפלסטינית, כמובן, זועמים על ההחלטה. אינספור פעמים ניסו ראשי המנגנונים והמושלים הפלסטינים להזהיר את עמיתיהם הישראלים בדבר הסכנה שכרוכה בצעד שכזה. העמיתים הישראלים הבינו, כאמור, אבל לנוכח הביקורת מימין על ראש הממשלה ושר הביטחון לאחר גינוי פעולת החייל שירה במחבל הפצוע בחברון, משהו היה צריך להיעשות על מנת להרגיע את ציבור הבוחרים.

מצדדי ההחלטה להחזיק בגופות טוענים שהם מבקשים לעצור תהלוכות תמיכה במחבלים והסתה. הבעיה שגם החזקת הגופות מייצרת תהלוכות שנאה והסתה נגד ישראל ואינה מונעת את המשך פיגועים. לנוכח המציאות הנוכחית, כנראה שהדרג המדיני ימשיך לשלוף מדי פעם פתרונות קסם בתקווה שמשהו יעצור את גל הטרור. הבעיה שפתרונות מעין אלה לא רק שאינם מועילים, אלא גם גורמים נזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully