וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא טרור": מטוס מצרי נחטף בדרכו לקהיר ונחת בלרנקה

סוכנויות הידיעות

29.3.2016 / 14:52

טיסת Egypt Air מאלכסנדריה נחתה נחיתת חירום בקפריסין. החוטף, אזרח מצרי, טען כי הוא נושא חגורת נפץ. שמונה חטופים אחרונים נמלטו מחלון תא הטייס, והחוטף נעצר. "זה הכול בגלל גרושתו". צפו בניתוח החטיפה באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

* מטוס מצרי ועליו 56 נוסעים ושבעה אנשי צוות הוסט ממסלולו ונחת בקפריסין
* חוטף המטוס, אזרח מצרי, איים שהוא נושא חגורת נפץ
* החוטף אפשר לרוב הנוסעים לרדת מהמטוס
* שמונה חטופים אחרונים שנותרו על המטוס נמלטו
* מטוסי חיל האוויר הישראלי הוזנקו למטוס מחשש שיחדור לשטח ישראל
* דיווח: מניעיו של החוטף אישיים
* החוטף יצא מהמטוס עם ידיים מורמות

מטוס נוסעים של חברת התעופה המצרית "Egypt Air" שהיה בדרכו מאלכסנדריה לקהיר נחטף היום (שלישי) ונחת נחיתת חירום בשדה התעופה שבלרנקה, קפריסין. חברת התעופה אישרה כי טיסה 181 נחתה בשדה התעופה, וכי התנהל משא ומתן עם החוטף, שבמסגרתו שוחררו כל הנוסעים מלבד שמונה בני אדם, בהם שלושה נוסעים שאינם אזרחים מצרים וחמישה אנשי צוות - הקברניט, טייס המשנה, שני דיילים וקצין אבטחה. לאחר כשש שעות מנחיתת המטוס, השמונה נראו נמלטים מחלון תא הטייס, וזמן קצר לאחר מכן החוטף יצא בידיים מורמות. משרד החוץ הקפריסאי אישר כי הוא נעצר.

החוטף שהשתלט על המטוס, מסוג איירבס A320, איים כי הוא נושא חגורת נפץ. הרשויות במצרים ובקפריסין הבהירו כי מניעיו של החוטף הם אישיים, והוא ככל הנראה ביקש מקלט בקפריסין. כמו כן, דווח כי גרושתו נמצאת במדינה, והוא ביקש להתאחד עמה. בכלי התקשורת המקומיים דווח כי צוותי המו"מ בשדה התעופה הביאו את גרושתו למקום, על מנת לשכנע אותו לשחרר את החטופים הנותרים.

עוד בוואלה! NEWS:
המפכ"ל בכנסת: תלונות אנונימיות מופיעות בדרך כלל לפני קידום
"המערכת צבועה": הפגנות תמיכה בחייל היורה על רקע הארכת מעצרו
דיווח בטורקיה: דאעש מתכנן פיגועים בבתי ספר וגני ילדים יהודיים

אדם נמלט מתא הטייס של מטוס Egypt Air החטוף, לרנקה, קפריסין, 29 במרץ 2016. רויטרס
אחד מאנשי הצוות נמלט מחלון תא הטייס, היום/רויטרס

"זה הכל בגלל האישה", הבהיר נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס‏ במסר לכלי התקשורת. הוא הוסיף: "אנחנו עושים הכול על מנת לשחרר את בני הערובה". על פי הדיווחים, החוטף ביקש להעביר מכתב באורך של ארבעה עמודים לגרושתו הקפריסאית, מרינה פרשקו. גורמים במשרד החוץ המצרי מסרו לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "הוא לא טרוריסט, הוא אידיוט. טרוריסטים משוגעים, אבל הם לא טיפשים. הבחור הזה כן".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוטף המטוס, כפי שפורסם בטלוויזיה המצרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתמונות ששודרו בכלי התקשורת בקפריסין נראים הנוסעים עוזבים את המטוס ועולים על אוטובוסים של נמל התעופה. נמל התעופה הבינלאומי בלרנקה נסגר על ידי המשטרה, והטיסות אליו הוסטו לשדה התעופה בפאפוס. ברשת "סקיי ניוז" דווח כי החוטף דרש תחילה מהקברניט להנחית את המטוס באיסנטבול, אך הוא השיב שאין לו מספיק דלק להגיע לשם.

ממשרד התעופה המצרי נמסר במסיבת עיתונאים מיוחדת שהתכנסה בקהיר כי הרשויות ישלחו מטוס ללרנקה, על מנת להשיב את הנוסעים למצרים. כמו כן, נמסר כי החוטף ביקש להגיע "לטורקיה או לקפריסין". בהמשך דווח כי הוא דרש גם לשחרר אסירות פוליטיות הכלואות במצרים, וביקש לתדלק את המטוס ולהמשיך לטורקיה.

החוטף הורה זמן קצר לאחר הנחיתה לכוחות המשטרה לפנות את האזור כדי לשחרר את הנשים והילדים שעל המטוס. על המטוס היו בסך הכול 18 זרים, עשרה אמריקנים ושמונה בריטים. בכלי התקשורת המצריים והקפריסאיים דווח בתחילה כי החוטף הוא איברהים סמאחה, בעל אזרחות מצרית ואמריקנית, מרצה לווטרינריה באוניברסיטת אלכסנדריה. עם זאת, בהמשך דווח כי סמאחה הוא בין הנוסעים ששוחררו, וכי החוטף הוא סייף א-דין מוסטפא, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת קהיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המטוס של Egypt Air בנמל התעופה בלרנקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הטיסה, התקבל במערכת הביטחון דיווח על החטיפה. בעקבות הדיווח הוזנזקו מטוסי חיל האוויר לכיוון המטוס המצרי החטוף מחשש שהוא ינסה לחדור לשטח האוויר הישראלי או יתקרב למתקנים האסטרטגיים של ישראל, ובהם שדות קידוח הגז השוכנים בין חופי ישראל לקפריסין. מיד לאחר חטיפת המטוס עקבו ביחידות הבקרה האוויריות ובנמל התעופה בן גוריון אחר נתיב הטיסה. בשום שלב הוא לא התקרב למרחב האווירי של ישראל. זמן קצר לאחר הקפצת מטוסי הקרב הם שבו לבסיסם.

גורמים בשדה התעופה בקהיר, שבו היה אמור לנחות המטוס, אמרו ל"אל-יום סאבע" כי הקשר עם המטוס אבד חצי שעה לאחר המראתו מאלכסנדריה. לפי אותו גורם, החוטף השתלט על המטוס בשעה 8:30. ברשת "סקיי ניוז" דווח כי יחידות ללוחמה בטרור של קפריסין נפרסו בשדה התעופה בלרנקה.

המטוס החטוף ממצרים מופיע כNot Avaliable  באפילקציית  flight radar. flight radar 24, צילום מסך
מסלול הטיסה שנחטפה/צילום מסך, flight radar 24
מטוס מצרי שעליו עשרות נוסעים נחטף והונחת בקפריסין - מרבית הנוסעים שוחררו. רויטרס
נוסעים יורדים מהמטוס בנמל התעופה בלרנקה/רויטרס

גורם משטרתי אמר לעיתון Cyprus Mail כי המטוס נחת בנמל התעופה בלרנקה ב-8:50 (שעון מקומי) לאחר שנחטף כשהמריא מטורקיה. עוד דווח כי החוטף ביקש ממגדל הפיקוח בקפריסין אישור לנחות בטרם נחת בלרנקה.

בעקבות האירוע, שוחח נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם נשיא קפריסין אנסטסיאדיס‏ ודן עמו בחטיפת המטוס המצרי. לפני חמישה חודשים התרסק מטוס נוסעים רוסי בחצי האי סיני, דקות לפני שהמריא משארם א-שייח. כל 224 הנוסעים נהרגו בהתרסקות. רוסיה הודיעה כי מטען נפץ גרם להפלת המטוס ושארגון "המדינה האסלאמית" אחראי לכך.

בהכנת הידיעה השתתף אבי אשכנזי

(עדכון ראשון: 9:22)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת מאנשי הצוות של המטוס, והמכתב שהושלך/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully