וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעד חשוב לשמירה על הסביבה": חוק השקיות אושר לקריאה שנייה ושלישית

28.3.2016 / 12:21

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה את הצעת החוק, שלפיה כל שקית ניילון תעלה לפחות 10 אגורות. ההכנסות יועברו למטרות ירוקות. עם זאת, הארגונים הירוקים מסתייגים: "חוק שנוסח כדי לעבור בקלות, ישאיר את הציבור אדיש"

אילוסטרציה. ShutterStock
חוק השקיות עבר בקריאה ראשונה/ShutterStock

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (שני) להעביר את "חוק השקיות" לקריאה ושנייה ושלישית במליאת הכנסת. במסגרת חוק זה תופסק חלוקת שקיות הניילון בחינם ברשתות השיווק הגדולות, וכל שקית תעלה 10 אגורות. המטרה בכך היא לצמצם את השימוש בשקיות ולהפחית את כמות הפסולת.

השר להגנת הסביבה אבי גבאי בירך על המהלך. "אנחנו עושים היום צעד חשוב לשמירה על הסביבה, ובלי להכביד על יוקר המחייה. אני שמח שהצלחנו להעביר את החוק לאחר שנים של דיונים, הודות ליו"ר הועדה, ח"כ דודי אמסלם וחברי הכנסת שתמכו בחוק", אמר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בקריית טבעון זועמים: המועצה הסתירה את ביקור השר להגנת הסביבה
עקב דליפת הברום בדימונה: נפתחה חקירה פלילית נגד רכבת ישראל
בשל הלחץ הציבורי: האם המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בז"ן?

עמותת "צלול", הפועלת למען איכות הסביבה, הביעה תמיכה במהלך. "חוק השקיות שהעבירה היום ועדת הפנים והגנת הסביבה להצבעה בכנסת, הוא חוק חשוב ומבורך שמתעכב שנים רבות מדי. עמותת 'צלול' נאבקת כבר שנים, יחד עם 'המועצה לישראל יפה', לצמצום השימוש בשקיות המזהמות".

עם זאת, העמותה הסתייגה והוסיפה כי מדובר בניצחון קטן. "זה מכבר הבנו שכדי לשנות הרגלים צריך חוק אמיץ ובלתי מתפשר, שיגרום לישראלים לקחת פחות שקיות במרכולים, אך זה לא החוק שעבר היום בוועדה. כשכל שקית תעלה 10 אגורות בלבד, וללא יעדים או סנקציות, נדמה שזה חוק שנוסח כדי לעבור בכנסת בקלות, והוא ישאיר את הציבור אדיש".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), שיזם את החוק כשכיהן כשר להגנת הסביבה בכנסת הקודמת, אמר כי "מדובר בניצחון גדול לאיכות הסביבה בישראל. החוק יחולל מהפכה של ממש שתציב אותנו בשורה אחת עם המתקדמות במדינות העולם, ותפחית באופן דרמטי את כמויות פסולת הפלסטיק במדינה". פרץ אף בירך את גבאי וטען: "הוא המשיך את הטיפול בהצעת החוק שיזמתי, אשר בוטלה על ידי נתניהו ממניעים של נקמנות פוליטית לאחר שהתפטרתי מהממשלה".

2.2 מיליארד שקיות בשנה

בנוסף להפסקת החלוקה בחינם, החוק מורה כי תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-0.002 סנטימטרים. כמו כן, רשתות השיווק הגדולות יורשו לגבות תעריף גבוה יותר מעשר אגורות על שקיות שעוביין מותר בחוק, אך לא פחות.

הכסף שייגבה בעבור השקיות יועבר במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה, לשם מימון פרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ והסברה על החוק החדש. בתוך שנה ושלושה חודשים ייקבעו יעדים לחוק, על מנת לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת אפשרות לשר להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים. הליך החקיקה החל כבר בכנסת הקודמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הרשתות מוציאות יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות. יותר מ-70% תומכים בהפסקת חלוקתן

כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות, וסכום זה מגולגל אל הצרכן דרך מחירי המוצרים. לפי המשרד להגנת הסביבה, החוק יוביל לשינוי המצב, כך שכל אדם יישא בעלויות לפי היקף הצריכה שלו.

לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה ובסך הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. עוד עולה מהנתונים כי חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully