וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב דליפת הברום בדימונה: נפתחה חקירה פלילית נגד רכבת ישראל

22.3.2016 / 17:10

המשרד להגנת הסביבה החליט לפתוח בחקירה נגד הרכבת ומנהליה, משום שלטענתו נסיבות התאונה "העלו חשש כי נעשו עברות על חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים". רכבת ישראל: "נשתף פעולה". כמו כן, הוגשה תביעה ייצוגית על ידי תושבי הסביבה בדרישה לפיצויים מהרכבת

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

(דליפת ברום בדימונה, בשבוע שעבר)

חקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה נפתחה בעקבות תאונת הרכבת שאירעה בשבוע שעבר בסמוך לדימונה, והובילה לדליפת ברום – כך הודיע היום (שלישי) המשרד להגנת הסביבה. ההחלטה התקבלה לאחר שימוע שערך שלשום לחברה מנהל מחוז דרום של המשרד, גיא סמט, שבו נכח המנכ"ל בועז צפריר. עוד נמסר מהמשרד כי נסיבות התאונה "העלו חשש סביר כי נעשו עברות על חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים".

כמו כן, נקבע כי רכבת ישראל נדרשת להגיש למשרד להגנת הסביבה את הצעותיה לשיפור מערך בטיחות החומרים בתוך 48 שעות, ובהמשך עליה להגיש גם תכנית כוללת לשיפור הבטיחות. לאחר הגשת התכניות, ייבחן המשך ההיתר לשינוע ולהובלת החומרים המסוכנים שבידי החברה.

עוד על דליפת הברום בדימונה:
שישה פצועים קל בתאונת רכבות ליד דימונה; אותרה דליפה מצומצמת של ברום
הדליפה בדימונה: "תקלה גרמה לקרונות להתנתק מהרכבת, הנהג לא הבחין"
דליפת הברום: המנכ"ל זומן לשימוע, נשקלת חקירה פלילית

הערכת מצב עקב תאונת הרכבות בדימונה. דוברות כב"ה
הערכת מצב בדימונה בליל התאונה/דוברות כב"ה

התאונה אירעה ביום שני שעבר, כשרכבת משא שהובילה מטען של ברום התנגשה בקרון שנפרד מרכבת אחרת ונשאר על המסילה. בגלל ההתנגשות, לפי המשרד, דלף ברום בכמות של כשישה טון וחצי משני מכלים. ניטור חומרים שערכו צוותי כיבוי לאחר האירוע הצביע על ריכוזים גבוהים של החומר הכימי המסוכן באוויר. ברום מסוכן מפני שהוא עשוי לפגוע בבני אדם, וגם לגרום נזק לקרקע, לבעלי חיים ולצמחים.

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם המבקש למצות את החקירה בנושא זה. יודגש כי הנושא נבדק במקביל על ידי משרד התחבורה, וכן על ידי צוות בדיקה מיוחד ברכבת שאותו מינה מנכל החברה".

תאונת רכבות בכניסה לדימונה. 14 במרץ 2016. דוברות כב?ה מרחב נגב, מערכת וואלה! NEWS
כוחות הכיבוי באזור התאונה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כב?ה מרחב נגב

מוקדם יותר הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית בשם תודבי דימונה וסביבתה, אשר נפגעו כתוצאה מאירוע דליפת הברום. התובעת אביגיל ביטון טענה בבקשה כי נגרם לה ולתושבי האזור נזק שמתבטא ברגשות פחד וחרדה כתוצאה מהאירוע ומהשלכותיו, וכי הם חשים שאין מי שיפקח על כך שלא יקרה אירוע דומה או חמור יותר בעתיד.

על פי חוות דעת של פרופ' עמוס נוטע שצורפה לתביעה, אם אכן דלפו כשישה טון וחצי של ברום מדובר בכמות אדירה. זאת משום שדי בכמות נמוכה בהרבה על מנת ליצור סיכון מהותי לחיי התושבים.

"מבקשים לחייב את הרכבת לפצות את התושבים"

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, המייצגת את התובעת, מסרה: "בתביעה אנחנו מבקשים מבית המשפט לחייב את הרכבת לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע תאונות כאלה בעתיד, וכן לפצות את התושבים עבור הנזק שנגרם להם. אנחנו רואים שתביעות מהסוג הזה מהוות לחץ כבד על הגופים השונים לשינוי ההתנהלות שלהם, ומממשות את העיקרון לפיו מי שמזהם צריך לשלם".

בתוך כך, היום השתלטו האקרים על מחשבי איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה. עקב ההשתלטות, נתוני ניטור האוויר לא משודרים למערכת הנתונים הרציפה הזמינה באתר האינטרנט. הנושא דווח להגנת הסביבה ומצוי בטיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully