וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים שינה את מדיניות הסיוע – אלפי אימהות נותרו ללא מענה

28.3.2016 / 1:18

לאחרונה נכנסה לתוקפה מדיניות חדשה השוללת סיוע בייצוג משפטי מאימהות המרוויחות יותר מ-67% מהשכר הממוצע במשק. נשים שנותרו ללא פתרון פנו ל"קו החם" בנושא, שם הבהירו: "לא נוכל לטפל בכל הבקשות". היום תדון הכנסת בעניין

משרד המשפטים. גדעון צנטנר
שינה את מדיניות הסיוע המשפטי הנוגע לזכויות הילד. משרד המפשטים/גדעון צנטנר

מוקד הסיוע המשפטי במרכז רקמן לקידום מעמד האישה שבאוניברסיטת בר אילן קרס בחודשיים האחרונים מעודף פניות, לאחר שאלפי נשים מעוטות יכולת איבדו את זכאותן לסיוע ממשרד המשפטים. זאת, בעקבות המדיניות החדשה של המשרד, שמאפשרת לשלול מאימהות העוברות רף הכנסה מסוים את הסיוע אותו הן מבקשות עבור טיפול בזכויות ילדיהן. היום (שני) ייערך דיון דחוף בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת.

בחודש אוקטובר האחרון הוחלט במשרד המשפטים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא, ליישם מדיניות שונה בנוגע להקצאת עורכי דין מטעם אגף הסיוע, האמון על ייצוג מעוטי יכולת בערכאות משפטיות. לפי המדיניות החדשה, בהליכי מעמד אישי הנוגעים לזכויות קטין תיבחן הזכאות הכלכלית של ההורה הפונה לסיוע המשפטי – ולא של הקטין כפי שהיה עד כה.

משמעות המהלך היא שנשים המרוויחות יותר מ-67% מהשכר הממוצע במשק - העומד על 6,340 שקלים - אינן זכאיות לסיוע משפטי בנוגע לזכויות ילדיהן, לרבות בענייני מזונות ילדים, הסדרי משמורת וחלוקת זמן הורי. מדובר בפגיעה קשה בציבור הנשים הזקוקות לסיוע משפטי, המגישות את מרבית הבקשות בנושא, אשר בדרך כלל מצבן הכלכלי רע יותר מאשר מצב הגברים.

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ ביטל את מתווה הגז: סעיף היציבות נפסל, הדיון חוזר לכנסת
המסמך שחושף: האם העד המפתיע בפרשת תאיר ראדה "בישל" את גרסתו?
מח"ש סגרה את התיק נגד ברונו שטיין: "קיים מענה ראוי לכשליו"

אשה מתביישת. ShutterStock
מרבית הבקשות בענייני משפחה מוגשות על ידי נשים/ShutterStock
"אותן נשים, שעבורן השכר הממוצע במשק הוא לרוב יעד שלעולם לא יגיעו אליו, נחסמות כעת מלקבל ייצוג הולם לצורך הבטחת מזונות עבור ילדיהן"

ב"קו החם" דיווחו כי בעקבות המהלך חלה עליה מידית של כ-500% בפניות של נשים למוקד, שנותר הגוף היחיד בישראל המספק מידע וייעוץ משפטי ללא עלות לנשים במצוקה בנושאי דיני משפחה, ובעיקר בנושאי גירושין, משמורת, מזונות ורכוש. במוקד, המספק מענה לכ-270 פניות בשנה, התקבלו יותר מ-370 פניות בתוך פחות מחודשיים, ובממוצע שלוש פניות מדי יום, לעומת שתי פניות בשבוע בעבר.

ראשת מרכז רקמן, פרופ' רות הלפרין, הסבירה כי לשינוי המדיניות משמעות "קיומית" עבור הפונות הרבות: "אותן נשים, שעבורן השכר הממוצע במשק הוא לרוב יעד שלעולם לא יגיעו אליו, נחסמות כעת מלקבל ייצוג הולם לצורך הבטחת מזונות עבור ילדיהן". היא הוסיפה: "זה חוסם אותן גם בפניה לביטוח לאומי, שמסייע במקרים שבהם יש פסיקת מזונות והבעל מסרב לשלם. הן למעשה נותרות ללא כל מענה".

כתוצאה מהעומס המידי והרב התריעו במרכז רקמן כי הם אינם מסוגלים להיענות לשטף הפניות ובקשות העזרה הרבות. "כל מי שמתקשרת אלינו לבקש סיוע משוחחת עם רכזת הסיוע שלנו, כדי לברר את מלוא הפרטים, ואחר כך אנחנו מקשרים אותה לעורך דין שמייעץ לה ולעתים גם מעניק לה ייצוג משפטי מלא, שאורך כמה שנים", הסבירה מנכ"לית מרכז רקמן, ד"ר גלית שאול. "כמות הפניות של החודשים האחרונים לא מאפשרת לנו לתת לפונות את מלוא השירות שהן זקוקות לו, ועל המדינה להתעשת ולסייע לנשים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully