וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה קשרה בין התאבדות תנ"צ ברכה לרב פינטו – וחזרה בה

28.3.2016 / 9:00

פרסום ראשון: בדיון בבקשת הרב להשתחרר ממאסר אמרה נציגת המדינה כי יש להתחשב בנפגעי העבירה - משפחתו של ברכה, שלדבריה "התאבד בעקבות הפרשה". בדיון נוסף חזר נציג הפרקליטות מהדברים: "מוטב היה שלא ייאמרו". עורכי דינו של פינטו הגישו תלונה נגד פרקליט המדינה שי ניצן

צלם: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(הרב יאשיהו פינטו נכנס לכלא ניצן לריצוי שנת מאסרו, בחודש שעבר)

ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר דחתה בתחילת החודש את בקשתו של הרב יאשיהו פינטו להשתחרר ממאסר נוכח מצבו הרפואי הירוד. פינטו החל לרצות בחודש שעבר את שנת המאסר שנגזרה עליו בעקבות הרשעתו בשיבוש מהלכי משפט, במתן שוחד ובהצעה לשוחד לתת-ניצב אפרים ברכה שהיה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. פרטים מפרוטוקול דיון הוועדה שנחשפים לראשונה בוואלה! NEWS מגלים כי במהלכו קשרה המדינה לראשונה בין התאבדות ברכה לפרשת פינטו. בתגובה, הגישו עורכי דינו של פינטו תלונה נגד פרקליט המדינה, שי ניצן.

לפי פרוטוקול הדיון, עו"ד איריס פיקר מפרקליטות מחוז מרכז טענה כי יש לדחות את בקשת הרב פינטו משום ש"יש לקחת בחשבון את עמדתם של נפגעי עבירה". אותם הנפגעים, לדבריה, הם בני משפחתו של אפרים ברכה "שהתאבד בעקבות הפרשה האומללה". מוקדם יותר בדיון ציינה פיקר: "אנחנו הולכים לסעיף נוסף - שיקולים של טובת הציבור, לרבות שלום משפחתו של האסור ושלום נפגע העבירה ומשפחתו. גם את זה אנחנו צריכים לשקול".

לקריאה נוספת:
חסידי הרב פינטו חוגגים פורים בכלא: "חג שמהול בעצב"
חסידיו של פינטו ממאנים לקבל את הגזרה: "העליבו את התורה"
צ'קים וכסף מזומן: כך סייע הרב פינטו לבנו של ראש להב 433

הרב יאשיהו פינטו נכנס לכלא, 16 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
הרב פינטו בכניסה לכלא ניצן, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

אלא שמעולם לא נמצאה תשתית ראייתית או עובדתית הקושרת את פינטו להתאבדות ברכה. בעקבות כך, פרקליטיו של הרב, עו"ד יובל יועז ועו"ד רותם טובול, פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטענה כי למרשם אין קשר להתאבדותו של ברכה.

בפנייתם דרשו כי הפרקליטות תחזור בה מאמירותיה בוועדה, שלדבריהם ייתכן והשפיעו על ההחלטה לדחות את בקשת הרב. "תת-ניצב ברכה בחר לשים קץ לחייו, בנסיבות שאנו תקווה שייחקרו עד תום בידי הרשויות המוסמכות", כתבו. "מרשנו, כמו כל אדם אחר החי בינינו, אינו נושא באחראיות למותו של תת-ניצב ברכה. הפניית אצבע מאשימה באופן כה מכוער כלפי מרשנו, במסגרת דיון בפני מותב שיפוטי, מהווה חציית קווים אדומים מצד התביעה הכללית בהתנהלותה כלפי מרשנו".

תנ"צ אפרים ברכה בבית משפט העליון, אוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
"מרשנו אינו נושא באחראיות למותו". אפרים ברכה/נועם מושקוביץ

עד כה פנייתם לא זכתה למענה, אך במהלך דיון בערעור שהגיש פינטו לבית המשפט המחוזי מרכז נגד החלטת ועדת השחרורים, הגיעה הצהרה מטעם נציג הפרקליטות עו"ד גיא אברס, שבה חזר מדבריה של פיקר. במהלך הדיון טען אברס מפרקליטות מחוז מרכז כי הדברים לא השפיעו על החלטת הוועדה.

"עשינו בירור בעניין והתברר שנעשתה טעות בתום לב"

"אנו מבקשים להצהיר שאין בידנו תשתית ראייתית משפטית שבכוחה לבסס קשר סיבתי בין הפרשיה לבין התאבדותו המצערת של תת ניצב אפרים ברכה", אמר עו"ד אברס. "בנסיבות אלה, מוטב היה שהדברים לא ייאמרו. עשינו בירור בעניין והתברר שנעשתה טעות בתום לב". עם זאת, ציין אברס, "יש קביעה של בית המשפט לגבי יחסי המרות בין העותר לבין אפרים ברכה והעובדה שהסמכות היא רוחנית, אין בה כדי לבסס את הטענה".

פרקליטי פינטו ראו בתשובתו של עו"ד אברס "אמירה מקוממת", זאת משום שרמז שוב לקשר בין התאבדות ברכה לפרשת הרב פינטו. בשל כך, הם הגישו תלונה לשופטת (בדימוס) הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות, נגד פרקליט המדינה שי ניצן. "אמירה זו מקוממת אף יותר מדבריה המופקרים של עו"ד פיקר", כתבו, "שכן זו הפעם דברי נציג הפרקליטות נאמרו - על פי דבריו שלו - לאחר שיקול דעת שנעשה בצמרת הפרקליטות והם משקפים את עמדת המערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully