וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטרור הרחיק את כולם": טורקיה מתקשה לחזור לשגרה

בימים שאחרי הפיגוע, הבזאר הגדול באיסטנבול ריק מתיירים, והציבור מתקשה להתמודד עם המציאות. הסוחרים מיואשים, אך לדבריהם המצב אינו חדש. "כבר שנתיים שאין כאן תנועת תיירים, כל יום מגיע לפה טרור מסוריה"

עריכה: ניר חן

(שליח וואלה! NEWS חוזר למסלול שעשו התיירים הישראלים לפני הפיגוע, השבוע)

בכניסה לבזאר הגדול באיסטנבול עמדו ביום שני בבוקר שישה שוטרים חמושים וחשדנים. אחד מהם אחז בגלאי מתכות וכל מי שביקש להיכנס אל המבנה הישן שהפך לשם דבר בעולם נדרש לעבור בדיקה. השוטרים בדקו אפילו שליח שאחז בטס ועליו היו מונחות שתי כוסות תה, והיה בדרכו אל אחת החנויות שהייתה ריקה ובעליה ישבו על שרפרף קטן בכנסיה, מנסים למלא את הבטלה בעוד סיבוב של שתית תה.

הבזאר כבר לא שוקק חיים, למרות שפע הצבעים, הריחות והטעמים. בחנויות התבלינים מונחות צנצנות הזעפרן לצד הפיסטוקים והאגוזים. ברחוב מעילי העור הבוטיקים מלאים בסחורה, ובמסעדות ובדוכני השווארמה והקבב יש שפע רב של אוכל טורקי. אבל הבזאר ריק מקונים ומתיירים והסוחרים כבר לא פונים אלינו בעברית משובשת, באמירות שלום או במשפט אקטואלי מזמין.

לקריאה נוספת:
ארדואן שוחח עם ריבלין: "מוכנים לשתף פעולה עם ישראל נגד הטרור"
יצאו מהמלון, אכלו וצילמו: המסלול של הישראלים באיסטנבול שנגמר באסון
"אנחנו עם רגל שבורה ולב שבור": מארגני הטיול לאיסטנבול מנסים לעכל

זירת הפיגוע באיסטנבול, טורקיה, ביום שאחרי. מרץ 2016. צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei", אבי אשכנזי
"רצח התיירים מישראל כואב לכולנו". זירת הפיגוע, השבוע/אבי אשכנזי , צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei"

סוחר שטיחים סיפר בייאוש כי "כבר שנתיים שאין כאן תנועת תיירים. הטרור הרחיק את כולם, הרוסים, הגרמנים והישראלים לא באים. סוריה התפרקה ומה שמגיע לפה כל יום זה הטרור מסוריה". התסכול מהמצב רב בקרב כל הסוחרים והמסעדנים בבזאר. חלקם אף מפנים אצבע מאשימה כלפי הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, שלדבריהם הביא את הצרה על עמו כששיחק משחק כפול עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

אחד הצעירים בכיכר טקסים ביקש, כמו אזרחים טורקים רבים, להעביר מסר לציבור בישראל. "רצח התיירים מישראל כואב לכולנו", אמר. "המצב שהגענו אליו הוא בגלל ארדואן ואנשיו. הוא קיבל כסף מעסקי הנפט שלו בסוריה, הוא שיחק משחק עם דאעש ועכשיו קיבלנו את הפיצוצים והפיגועים ברחובות".

פליטים במקום תיירים

נראה כי הציבור הטורקי לא הצליח להפנים ולהתמודד עם המציאות המשתנה לנגד עיניו. הרחוב הטורקי הפך להיות חד גוני. במקום תיירים מציפים את מרכז איסטנבול פליטים מסוריה ומעיראק, שהפכו לתפאורה של טורקיה כולה. ביניהם, כך נראה, התפלחו כמה תאי טרור. חלק מהפליטים כבר השתלבו בשולי החברה כשוטפי כלים במסעדות, נערי תה או סבלים. אבל חלק גם מצא את עצמו במסגדים הרבים שנבנו בשנים האחרונות ברחבי העיר בחסות מפלגת השלטון שמעודדת, כך נראה, את השמרנות והתחזקות האסלאם.

זירת הפיגוע באיסטנבול, טורקיה, ביום שאחרי. מרץ 2016. צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei", אבי אשכנזי
זירת הפיגוע, השבוע/אבי אשכנזי , צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei"

בפרברי איסטנבול נראה הדיסוננס של החברה הטורקית. שכונות חדשות נבנות לרווחת התושבים כדי לפתור את מצוקת הדיור, בניינים מודרניים, ובכל שכונה חדשה נבנה גם מסגד רחב ידיים. אחד התושבים סיפר כי "לממשלה חשוב לבנות מסגדים ולא פארקים, ושם רק מקצינים את הנערים והצעירים".

איסטנבול, וטורקיה כולה, משקפות את מלחמת התרבות של האסלאם הקיצוני על כל גווניו אל מול המערב. לא ברור אם המחבל שפוצץ את עצמו, רצח שלושה תיירים ישראלים ותייר מאיראן, ופצע עשרות בחר בקבוצת הישראלים כיעד או שהתפוצץ לידם במקרה. מה שברור הוא שהפיצוץ בלב רחוב אסטאקלל מצביע על כך שהוא בחר את לב ליבו של סמל המערב במדינה שעדיין לא בחרה אם זהותה היא מערבית או אסלאמיסטית. הציבור בטורקיה מתוסכל, מפוחד ומבוהל. והמצב הבזאר הגדול משקף בדיוק את סיפרה העצוב של מי שהייתה אימפריה תיירותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully