וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המודיעין שלהם מחורבן": הייאוש האמריקני מהרשויות הבלגיות גובר

גורמים אמריקניים סיפרו על כעסם כלפי שירותי הביטחון הבלגיים שלא מצליחים להתמודד עם איום דאעש. גורם בכיר כינה אותם "ילדים", אחר גרס כי הפער התרבותי בין שתי המדינות הוא שמפריע לשיתוף הפעולה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

זמן קצר אחרי הפיגועים בפריז שבוצעו על ידי תא של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהתבסס בבריסל, גורם אמריקני ללוחמה בטרור שהגיע לאירופה ביקש להגיע לבירה הבלגית כדי ללמוד על חקירתם. כשהוא ניסה לארגן פגישות עם גורמים מקבילים אליו, הם השיבו לו ריקם. הבלגים ציינו כי "זה זמן לא טוב" לשוחח עם גורמים זרים משום שהם עסוקים מדי עם החקירה.

הנפנוף הבלגי היה סימן קטן לייאוש המתגבר של ארצות הברית מהטיפול של בריסל באיום דאעש ההולך וגובר. החשש שהאיום מצד פעילי דאעש "גדול" על יכולותיהם של גורמי הביטחון והמודיעין של המדינה האירופית הקטנה התממש ביום שלישי כש-31 נהרגו בסדרת פיצוצים בבריסל.

הייאוש האמריקני הורגש גם בהתבטאויות קיצוניות בעילום שם נגד מערכת הביטחון של בלגיה. גורם בכיר במודיעין האמריקני השווה את כוחות הביטחון הבלגיים ל"ילדים" ואמר בריאיון ל"דיילי ביסט" כי "המודיעין שלהם מחורבן".

מתקפת הטרור בבריסל || סיקור מיוחד:
אקוניס לעג למוגריני: "מנהיג לא פורץ בבכי מול המצלמות"
"הם עשו מבריסל מחנה פליטים": הדילמה שקורעת את בלגיה
"מטוסי הצלבנים הורגים מוסלמים": דאעש בסרטון ראשון אחרי המתקפה בבריסל

שוטרים סמויים מאבטחים מבנה באנדרלכט, פרבר של בריסל, בלגיה, במהלך פשיטה אחרי חשודים במעורבות בפיגועים, 23 במרץ 2016. רויטרס
כוחות ביטחון בלגיים במהלך פשיטה בבריסל, השבוע/רויטרס

כמה גורמים אמריקניים אמרו כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות כמעט פסק על ידי בריסל וישנם פערים נרחבים בנכונות של שתי הסוכנויות לעבוד יחד עם מדינות זרות, גם אם הן בעלות ברית.

מקור בממשל האמריקני אמר כי כשחוקרים אמריקנים ניסו ליצור קשר עם סוכנויות בלגיות עבור מידע, הם נאלצו להיאבק כדי לאתר איזו סוכנות או חלק מסוכנות רלוונטי לאיזו פיסת מידע.

בלגיה הורתה על העלאה בתקציבי הביטחון בעקבות הפיגועים בפריז שאירעו בנובמבר, למרות היותם בלחץ מתמיד להגביל את רמת הגרעון שלהם בהתאם לתקנות האירו. הממשלה הבטיחה לגייס עוד 2,500 שוטרים פדרלים שיעסקו בפענוח פשעים חמורים, שינסו לחפות על המחסור בחמישית מהכוחות המונים 12,500 שוטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פצועות לאחר הפיצוץ בשדה התעופה בבריסל. רויטרס
פצועות בשדה התעופה בבריסל לאחר פיגוע ההתאבדות/רויטרס

בלגיה גם הודיעה כי סיכלה מתקפה קשה בינואר 2015 ומעוניינת מאוד לשתף פעולה עם מקביליה האירופיים והאמריקניים. "המתקפות הללו מראות כי יותר שיתוף פעולה עם ארצות הברית הוא נחוץ", אמר לרשת השידור הציבורית בבלגיה RTBF גאי רפייל, נשיא הוועדה המספקת מידע על מנגנוני הביטחון והמודיעין של בלגיה. "אבל צריך להבין שמעצמות גדולות יותר שומרות על המודיעין שלהן קרוב יותר".

גורמים אמריקניים מכירים במאמצים הבלגיים להגביר את המימון וגיוס הכוחות. אך הם אומרים כי שירותי הביטחון הבלגיים לא מסוגלים להתמודד עם האיום במדינה שייצאה את המספר הגדול ביותר של פעילי דאעש לסוריה יותר מכל מדינה אירופית אחרת. "הם משתרכים מאחור ומשלמים מחיר כבד", אמר אדם שיף, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים האמריקני.

הפער בין המדינות הוא ברובו תרבותי

כשדובר מחלקת המדינה מארק טונר נשאל אם בלגיה יותר מדי שבעת רצון מהאיום שמטיל עליה ארגון דאעש, השיב: "אני לא רוצה לומר שבלגיה הופתעה או לא הייתה מודעת. אתה יודע, אנחנו משתפים פעולה, אנחנו עובדים בצמוד איתם".

כמה גורמים ללוחמה בטרור אומרים כי רוב הפער בין וושינגטון לבלגיה – וכמה מדינות אירופיות אחרות – הוא תרבותי. לעתים המחויבות האירופית העמוקה לפרטיות אזרחיהם מונעת או מעכבת שיתוף מידע כמו נתוני נוסעים – מידע שנלקח כמובן מאליו בארצות הברית.

אחרי פיגועי 11 בספטמבר, הממשל האמריקני הפך לגמרי את סוכנויות הלוחמה בטרור שלו. הוא הפיל את החומות הווירטואליות בין רשויות אכיפת החוק והמודיעין, ויצר מוסדות חדשים של שיתופי פעולה כמו מנהל המודיעין הלאומי והמרכז הלאומי ללוחמה בטרור.

כוחות ביטחון בשדה התעופה הבינלאומי בבריסל, בלגיה. 23 במרץ 2016. רויטרס
מאבטחים בשדה התעופה בבריסל/רויטרס

בניגוד לארצות הברית, בלגיה הבנויה טלאים טלאים, חלוקה בין דוברי הצרפתית להולנדית והממשל שלה מחולק לכמה רמות. בכירי הביטחון הבלגיים מתלוננים שוב ושוב כי הם לא יכולים להתמודד עם אסלאמיסטים מבית. בלגיה אינה מסגירה את המספר המדויק של אנשי שירותי הביטחון והמודיעין הצבאי, אך מומחי ביטחון אומרים כי הם נראים חסרי משאבים בהשוואה למקביליהם האירופיים.

"בנוסף לבעיה של שתי שפות – פלמית וצרפתית, חוסר בדוברי ערבית ותיאום מוחלש בין הממשלה לרשויות המקומיות, יש סתירה גדולה בין האיום לתגובה אליו", אמר ברוס ריידל, סוכן CIA לשעבר ויועץ לבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully