וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הזליגה לחמאס: ישראל מעלה את כמות חומרי הבנייה המועברים לעזה

24.3.2016 / 10:45

חומרי הבנייה שמועברים לרצועה זולגים בחלקם לידיים הלא נכונות, לכן הוחלט באחרונה על צמצום ההיקפים במחצית. ואולם בפגישה בין נציגים של ישראל, האו"ם והפלסטינים הוחלט על החזרת כמות הסחורות לרמה המקורית לצד הגברת האכיפה באמצעות פקחים, מצלמות ורשימות שחורות

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

(גורמי צבא ברצועת עזה: שדות החיטה בסמוך לגדר המערכת הם נקודת תורפה, בשבוע שעבר)

מנגנון האכיפה של כניסת חומרי הבנייה לרצועת העזה לצורך שיקומה לאחר מבצע "צוק איתן" חשף כי חלק מהסחורות זולגות לידי חמאס לשימוש בפרויקטים צבאיים, כפי שפורסם באחרונה בוואלה! NEWS. בהערכת מצב במערכת הביטחון בחודש שעבר נקבע כי חומרי הבנייה שנכנסים לרצועה יצומצמו במחצית, חרף מחאת הפלסטינים. כמו כן סומנו מפעלים פלסטינים ברחבי הרצועה, שמהם הועברו הסחורות לידיים הלא נכונות.

ואולם בפגישה שהתקיימה באחרונה בין נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), נציגי האו"ם והשר הפלסטיני לעבודות ציבוריות מופיד אל-חסאיינה התחייבו הצדדים להגביר את האכיפה והבקרה על חומרי הבנייה, באמצעות פקחים והתקנת מצלמות במחסנים ובמפעלים, וכן הגדלת היקף הסחורות באופן הדרגתי עד לחזרתו לרמה המקורית.

עוד בנושא:
שלושה פעילי חמאס נפצעו קשה בקריסת מנהרה בעזה; חמישה נעדרים
הסוואה בחסות שדות החיטה: תרחיש החדירה שמדיר שינה מהצבא
צמצום חומרי בנייה ויועצים מארה"ב: המאבק של ישראל במנהרות עולה שלב

קריסת מנהרה בשכונת זייתון, עזה, 28 בפברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
קריסת מנהרה בשכונת זייתון שבעזה, בחודש שעבר/צילום מסך, טוויטר

בחודשים האחרונים התפרסמו שבעה מקרים לפחות של קריסת מנהרות. בכלי התקשורת הפלסטיניים העלו את האפשרות כי הקריסות נובעות לא רק מלחץ לבנות מהר, אלא גם ממחסור בבטון ובעיות של חיזוק המנהרות בעת החפירה. גורם צבאי בכיר ציין כי "הוכחה נוספת ליעילות המנגנון היא מצוקת המלט הידועה של חמאס".

גורמים באו"ם גילו בשיחות כי הפקחים שפועלים בשטחי הרצועה לאכיפת מנגנון הבקרה נמצאים תחת איום מתמיד של גורמים מקומיים, ובהם חמאס. אותם גורמים מנסים להניח את ידיהם על חומרי הבנייה, ובמקרים מסוימים קיים חשש לחיי הפקחים.

הלוויית שבעת אנשי חמאס שנהרגו בקריסת מנהרה בעזה, ינואר 2016. AP
הלוויית שבעת אנשי חמאס שנהרגו בקריסת מנהרה בעזה, בחודש ינואר/AP

ממשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "כחלק מביצוע מעקב ואכיפה אחר פעילות המנגנון לשיקום רצועת עזה, הוחלט על הקפאה נקודתית של אחד מערוצי הפעילות במנגנון. זאת לאור חשש לחריגות מן הנהלים במסלול זה. בימים אלו מתבצעת בחינה מחודשת של החזרת המסלול לפעילות, שבמסגרתה יוגבר הפיקוח וינקטו צעדי אכיפה מורחבים, בחלקם על ידי משרד העבודות הציבוריות בראשות השר אל-חסאיינה. במקביל, המנגנון מתקדם וממשיך את פעילותו כמתוכנן: יותר ממאה אלף בתי אב שנפגעו במהלך מבצע 'צוק איתן' נמצאים בהליכי שיפוץ מתקדמים, מתוך 130 אלף בתים שניזוקו סך הכול, כך על פי מיפוי האו"ם".

"בנוסף לכך, כ-6,000 בתים נבנים מחדש, 72 פרויקטים בינלאומיים כבר הסתיימו, 332 נמצאים בהליכי ביצוע מתקדמים ועוד יותר מ-200 נמצאים בהליכי בחינה בתחומי הרפואה, תשתיות, חינוך, רווחה ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully