וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עכשיו נבין מה עובר עליכם בישראל": קריאת ההשכמה של אירופה

יממה לאחר סדרת הפיגועים שגבתה את חייהם של 34 בני אדם בבריסל, מנסים תושבי מדינות האיחוד שהגיעו לבלגיה לעכל את המציאות החדשה. "אתם רגילים למצב הזה, אנחנו לא", אמר פקד במשטרת צרפת. כעת, ממתינים לשינוי: "הבלגים רגועים ופתוחים. אחרי מה שקרה – זה לא יישאר כך"

צילום: דנה ירקצי - באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

תחנת גאר דו נור בפריז הומת אדם, כשברציף של רכבת "טאלי" הנוסעת לבריסל מתקבצים עשרות בני אדם, ביניהם שזורים אנשי אבטחה לאור מאורעות האתמול. רק הבוקר (רביעי) נפתחו הגבולות למדינה, כך שכל מי שלא יכול היה להיכנס לתחומי בירת האיחוד האירופי, יכול לעשות זאת כעת. הבידוק הביטחוני לא קפדני כמו בשדות התעופה, אך עדיין מדובר במראה זר מאוד בנוף האירופי.

"אתם, בישראל, רגילים למצב הזה. אנחנו לא", מספר פקד דמיאן מהמשטרה הצרפתית. פעם לא היו שוטרים שמאבטחים את הטאלי. מאז 13 בנובמבר (מתקפת הטרור בפריז, ד"י) שוטרים כל הזמן מאבטחים את הגבולות ואת תחנות הרכבת". חברו, יאן, מחזק אותו ומספר כי הוא פוחד. "אנחנו יודעים שהתקיפה הבאה תגיע. אנחנו לא רגילים למצב הזה. אתמול נסגרו הרכבות וכל התקשורת הגיעה לכאן. אני מניח שברכבת הבאה יגיעו הרבה יותר אנשים שרצו לנסוע לבריסל אתמול ולא יכלו, המצב הוא קשה", אמר.

טרור בבירת האיחוד האירופי - עוד כותרות
"המחבל הנמלט מבריסל הנדס את המטענים בפריז": פרטי המתקפה נחשפים
השר כץ: אם בבלגיה ימשיכו לאכול שוקולד, לא יוכלו להילחם בטרור
אובמה לראש ממשלת בלגיה: נמשיך להכות בדאעש למרות הפיגועים

בידוק בתחנת רכבת בפריז בדרך לבריסל. 22 במרץ 2016. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
רציף הרכבת לבריסל בתחנת גאר דו נור בפריז/דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

אריק דומרה מליאז' הגיע לרציף יחד עם אשתו, בדרך לבריסל. לטענתו, כעת יכולים האירופים להבין מעט ללבם של הישראלים. "אני פוחד שנתחיל להבין את מה שעובר עליכם, את הפחד", אמר. "גם הממשלות יתחילו להבין את היחס של המנהיגים שלכם לטרור. אף על פי כן, אני לא חושב שבניית גבולות היא הפתרון".

לדעתו, דבר לא יעצור מחבל מתאבד. "אדם נחוש יכול לעשות מה שהוא רוצה ולהגיע לאן שהוא רוצה. האבטחה היא לא כל כך נוקשה", אמר. "קשה לעלות על מטוס ולהתפוצץ, אבל אפשר לעשות את זה בשדה". על עצמו ועל אשתו הוא מעיד כי הם "לא פוחדים. חייבים לחיות את החיים, זה קורה כל הזמן בפריז, מדריד וגם בבלגיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עמדת זיכרון במרכז בריסל, בלגיה. 22 במרץ 2016. AP
עצרת זיכרון במרכז בריסל, הבוקר/AP
שוטרים מאבטחים תחנת רכבת בבריסל בעקבות הפיגועים בעיר. רויטרס
"אדם נחוש יכול לעשות מה שהוא רוצה, האבטחה פה לא כל כך נוקשה". כוחות ביטחון בסמוך לזירות הפיגועים, אתמול/רויטרס

יוריץ מספרד נאלץ להגיע לבריסל בגלל אילוצי עבודתו כמהנדס. "הייתי צריך לטוס ישירות לבריסל, אבל לא הייתה לי אפשרות בגלל שכל הטיסות בוטלו. אני פוחד, אבל העבודה שלי מחייבת אותי לנסוע. כנראה שאצטרך לנקוט משנה זהירות. אני לא אקח את המטרו, בטח אקח מונית כדי להרגיש יותר בטוח", אמר. על אופיו של האיחוד האירופי ומדיניות הגבולות הפתוחים של אירופה, אמר: "יותר נוח לנו שהגבולות פתוחים, אבל כעת אני חושב שצריכה להיות שליטה עליהם. אין לי בעיה שאנשים יגיעו לאירופה ויעבדו כאן, אבל הם חייבים לכבד אותנו ואת התרבות שלנו".

לדברי פבלו, עיתונאי ספרדי שהגיע לסקר את הפיגוע, "המצב הולך להשתנות בוודאות". כשירד מהרכבת בבריסל, סיפר: "הבלגים הם עם רגוע. אין אבטחה, אין שמירה, הכול פתוח. על זה בנוי האיחוד האירופי. הייתי עובד ליד האו"ם בבלגיה ואף פעם לא היה בידוק או אבטחה. אחרי מה שהיה אתמול, זה לא יישאר ככה".

כוחות ביטחון במרכז בריסל, בלגיה. 23 במרץ 2016. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
בידוק ביטחוני בבריסל/דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

בבריסל התמונה שונה מעט מאשר בפריז; יותר אנשי אבטחה, שוטרים ואנשי צבא חמושים מבצעים בידוק יסודי. ישראלים ששוהים מחוץ לתחנה ושומעים עברית נזעקים ומציעים עזרה במהירות. "תיזהרי ללכת פה לבד", אומר עו"ד דוד שפרכטר, שחי על קו ישראל-בלגיה. "תבואי אלינו לקהילה, המצב לא טוב. הבלגים תמימים, אתמול כולם חטפו שוק ממה שקרה". ואולם, להערכתו, הבלגים יישארו שאננים. "ייתכן שאירופה תתעורר עכשיו, אבל אני לא בטוח שמשהו ישתנה באופן אקוטי".

"הכל כל כך שקט"

עבדאל, נהג מונית בבריסל שנולד במרוקו, טוען גם הוא כי מערך האבטחה במדינה לוקה בחסר. "אין פה אבטחה, כל אחד יכול לקחת תיק ולשים את הפצצה בשדה התעופה. למה הם לא עצרו את שני האחים קודם? אין פה מודיעין כמו FBI, CIA והמוסד", הוא מתרעם. "במרוקו יש לנו אבטחה יותר טובה מבאירופה, פה יש רק את האינטרפול, ומה הוא עושה? מדינות אחרות צריכות להודיע לאירופה על טרוריסטים. אירופה צריכה להתאחד ולהחליט על מדיניות אחת".

תחנת המטרו "מלביק", הסמוכה לאיחוד האירופי, סגורה לחלוטין, כמו גם תחנת "שומאן". הכבישים והרחובות ריקים ורוכבי האופניים מנסים למצוא נתיב שבו יוכלו לנסוע באין מפריע. יאנה, אזרחית גרמניה, הגיעה לאזור להניח פרחים לזכרם של ההרוגים. בצער, סיפרה כי האזרחים התעוררו ל"בריסל חדשה". "הסיבות לסגירת הרחובות זרות לנו. זה כמו אזור שאחרי מלחמה, הכול כל כך שקט. בדרך כלל המקום מלא באנשים", אמרה.

תחנת רכבת התחתית מלביק, בריסל בלגיה. 23 במרץ 2016. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
"כמו אזור שאחרי מלחמה". תחנת "מלביק" השוממת, הבוקר/דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully