וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המחבל מאיסטנבול עקב אחרי הישראלים מהמלון - והתפוצץ לצדם ברחוב

אבי אשכנזי, שליח וואלה! NEWS לאיסטנבול וסוכנויות הידיעות

21.3.2016 / 12:28

לפי אתר חדשות טורקי, המחבל שביצע את פיגוע ההתאבדות ברחוב איסתיקלאל בשליחות דאעש ניסה במכוון לפגוע בקבוצת הישראלים ועקב אחריהם. בתוך כך, התקשורת הטורקית פרסמה תמונות של 3 אנשי הארגון החשודים בתכנון פיגועי התאבדות. ארדואן: "אחד מגלי הטרור הגדולים בטורקיה"

עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד של קבוצת הישראלים שנרצחו יוצאת ממסעדה דקות אחדות לפני הפיגוע)

המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע באיסטנבול עקב אחרי ישראלים שאכלו ארוחת בוקר במסעדה ברובע בשיקטאש והתפוצץ כשהגיעו לרחוב – כך דיווח היום (שני) האתר הטורקי Habertürk. לפי הדיווח, המחבל ראה ישראלים אוכלים ארוחת בוקר במלון ואז עקב אחריהם לרחוב איסתיקלאל והתפוצץ. מדובר במחמט אזטורק, פעיל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בן 24 מגזיאנטפ שבדרום-מזרח טורקיה, כך לפי בדיקת DNA שהושלמה אתמול.

בתוך כך, כלי תקשורת בטורקיה פרסמו היום את תמונותיהם של שלושה בני אדם החשודים בתכנון פיגועי התאבדות נוספים בטורקיה בשם ארגון דאעש. המשטרה וכוחות הביטחון מנסים לאתרם, ופרסמו את פרטיהם כדי לסייע בזיהויים. עם הפרסום, התייחס הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לאירועים בשבועות האחרונים, ובהם פיגוע ההתאבדות לפני שבועיים שבו נהרגו 37 בני אדם, וטען כי "טורקיה סובלת מאחד מגלי הטרור הגדולים בהיסטוריה שלה".

התופת באיסטנבול - עוד כותרות
ארדואן לריבלין: "מבקש לשלוח את תנחומיי לעם הישראלי"
דוכני השווארמה נפתחים לצד האנדרטה: איסטנבול מנסה לדחוק את ריח המוות
יהודית ובתה רותם נפצעו קשה באיסטנבול: "שיקום ארוך לפניהן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות שלושת הפעילים החשודים כפי שפורסמו בתקשורת הטורקית/מערכת וואלה!, צילום מסך
תיעוד: הישראלים שנפגעו בטורקיה במסעדה באיסטנבול לפני האירוע. צילום מסך
תיעוד הקבוצה הישראלית במסעדה לפני הפיגוע ביום שבת/צילום מסך

עוד לפני פרסום תוצאות בדיקת ה-DNA שאישרה את זהות המחבל, הצביעו ההערכות בטורקיה על מעורבות של הארגון האסלאמיסטי בפיגוע, שבו נהרגו ארבעה בני אדם, ובהם שלושה ישראלים ואזרח איראני אחד. כיוון נוסף שנבדק מוקדם יותר, אך נשלל, הוא כי מדובר בסבאש ילדיז, פעיל נוסף של תא אדימאן - תא דאעש בדרום-מזרח טורקיה. ואולם, כעת, ילדיז הוא אחד משלושת החשודים במעורבות בפיגוע ובתכנון נוספים. התא אחראי לשורת פיגועים בטורקיה והיה מעורב בלחימה נגד הכורדים בצפון סוריה, ומדובר בפעילות הראשונה שלו שמכוונת באופן ישיר נגד מטרות שאינן כורדיות.

שמו של ילדיז, בן 33, עלה במסגרת חקירת הפיגועים נגד משרדי מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP בערים מרסין ואדנה שבדרום טורקיה באמצע מאי האחרון, שבהם נפצעו שלושה בני אדם. הפיגועים הגיעו על רקע ההתקדמות הצבאית של המיליציות הכורדיות בלחימה נגד דאעש בצפון סוריה. על פי ההערכות, ילדיז נמלט לסוריה לאחר מכן ולא נעצר. פחות מידע קיים בנוגע למעשיו של אזטורק, אולם גם הוא שהה תקופה מסוימת בטורקיה בשנים האחרונות.

פיגוע באיסטנבול, טורקיה. מרץ 2016. AP
זירת הפיגוע/AP

מיד לאחר הפיגוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל בוחנת אם הפיגוע כוון נגד ישראלים במתוכנן. בטרם הפיגוע הייתה אזהרת מסע בדרגת "איום פוטנציאלי מתמשך" – הדרגה הנמוכה ביותר של אזהרת מסע – זאת למרות שורת מתקפות טרור קטלניות בטורקיה בתקופה האחרונה. היום, לאחר הערכת מצב ובהתאם להתחייבות ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, הוחלט להעלות את האזהרה ברמה אחת לדרגת "איום קונקרטי בסיסי".

שלושת ההרוגים הישראלים בפיגוע הם שמחה דמרי, יוני שור ואברהם גולדמן. בני הזוג של השלושה נפצעו והובאו לישראל על מנת לקבל טיפול רפואי יחד עם שאר הפצועים בסיוע משלחת מיוחדת של חיל האוויר. השלושה שנרצחו, ייקברו במהלך היום בבתי העלמין ברחבי הארץ.

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully