וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נרתמים, תומכים – ולא מדברים על ישראל: יהודי טורקיה חוששים מהטרור

מיד לאחר הפיצוץ באיסטנבול, הגיעו לבתי החולים נציגי הקהילה היהודית וסייעו לנפגעים. חלקם חזרו יותר מעשור לאחור, לפיגוע בבית הכנסת בעיר שבו נרצחו 22 בני אדם: "כשיש אירוע, אנחנו כמו יהודים טובים מיד עוזרים זה לזה". פוליטיקה הם מעדיפים לא להזכיר

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

14 אלף בני הקהילה היהודית בטורקיה הרימו את ראשיהם ביממות האחרונות, עם רצח שלושה ישראלים בפיגוע ההתאבדות בלב איסטנבול. דקות לאחר האירוע הקשה הגיעו נציגים מהקהילה לבתי החולים על מנת לסייע ולתמוך בפצועים ובבני המשפחות שהגיעו למקום בשעתם הקשה. לצד נציגי הקונסוליה של ישראל בעיר, מדובר היה בכוח המסייע המשמעותי ביותר שפעל מיד לאחר התופת.

"כשיש אירוע כלשהו, כמו כל היהודים הטובים אנחנו מיד עוזרים זה לזה, בין אם זו עזרה סוציאלית, רפואית או כספית", אמר הרב מנדי חוטריק. "מרגע שנודע על האסון התארגנו להגיע. אנחנו גרים כאן וזו חובתנו כיהודים. למרות קדושת השבת, יצאו אנשים לסייע. הרבנים נזעקו מיד בצאת השבת".

התופת באיסטנבול - כותרות אחרונות
דוכני השווארמה נפתחים לצד האנדרטה: איסטנבול מנסה לדחוק את ריח המוות
ארדואן לריבלין: "מבקש לשלוח את תנחומיי לעם הישראלי"
בין מאבק לתמיכה: המשחק הכפול של טורקיה מול ארגוני הטרור

פינת זיכרון בזירת הפיגוע ברחוב איסתיקלאל באיסטנבול, שבו נהרגו שלושה ישראלים, 20 במרץ 2016. רויטרס
אירועי ליל הסדר ופורים צפויים להתקיים תחת אבטחה כבדה. פרחים בזירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
הדלקת נרות לזכרם של ההרוגים בפיגוע באיסטנבול, טורקיה. מרץ 2016. AP
"הרבנים נזעקו מיד בצאת השבת"/AP

גם כשנחתו צוותי מד"א, זק"א, צה"ל והסיוע הנרחב של משרד החוץ, המשיכו אנשי הקהילה היהודית, בראשות הרב יצחק חליבה, לסייע ולשמש מעין רשת ביטחון לפעולות החילוץ של הפצועים וזיהוי ההרוגים. גופות הנרצחים נשמרו בבית ההלוויות של הקהילה בבית העלמין בעיר, כדי שקדושת המת תישמר.

אבטחה כבדה בפורים ובפסח

אמנם הם טוענים שעוד מוקדם להעריך למה יגרום המצב בטורקיה עם התחזקותו של דאעש והגעתם של מחבלים למדינה, אך ככל הנראה, אירועי ליל הסדר ופורים צפויים להתקיים תחת אבטחה כבדה, ערנות וחשדנות גדולות.

כעת הם חוששים מאירועי אלימות נוספים שעשויים להיות מכוונים ליהודים במקום. הם נזכרים בפיגוע הרצחני בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול, שם נהרגו 22 מתפללים בשנת 2003. מאז, הוא מבוצר מצלמות והוצבו בו עמדת שמירה ושערי פלדה.

פיגוע התאבדות באיסטנבול, טורקיה 19 מרץ 2016. רויטרס
חוששים מאירועי אלימות נוספים. פינוי פצועים אחרי הפיגוע, שלשום/רויטרס
פיגוע באיסטנבול, טורקיה. מרץ 2016. רויטרס
זירת הפיגוע ביום חמישי/רויטרס

על המצב השברירי שבין ישראל לטורקיה הם לא מדברים בקול רם. "אנחנו סומכים על הממשלה ולא עוסקים בכל סוג של פוליטיקה", אמר אחד מראשי הקהילה. ואולם, הפיגוע דווקא הביא לכמה התפתחויות בגזרה המדינית: נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הביע צער על מותם של שלושת הנרצחים באיגרת שהעביר למקבילו הישראלי, ראובן ריבלין. כמו כן, מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד הגיע לביקור בטורקיה בצעד חריג. מדובר היה בפעם הראשונה שמנכ"ל משרד החוץ הישראלי מגיע למדינה זה חמש שנים, מאז משט ה"מאווי מרמרה" מטורקיה לרצועת עזה.

גופותיהם של שלושת ההרוגים – שמחה דמרי, בת 60 מדימונה, יונתן שור, בן 40 מקיבוץ קבוצת שילר, ואברהם גולדמן, בן 69 מהרצליה – הובאו על ידי משלחת מיוחדת של חיל האוויר לישראל אתמול וייקברו היום. עשרה ישראלים נוספים נפצעו בפיגוע, והגיעו גם הם במשלחת הצבאית.

זירת הפיגוע באיסטנבול, טורקיה, ביום שאחרי. מרץ 2016. צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei", אבי אשכנזי
מקום הפיגוע, אתמול/אבי אשכנזי , צולם על ידי סמארטפון של וואווי – Huawei"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully