וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מאבק לתמיכה: המשחק הכפול של טורקיה מול ארגוני הטרור

20.3.2016 / 22:07

בשנים האחרונות גורמים רבים האשימו את נשיא טורקיה ארדואן בתמיכה בדאעש. מצד שני, אנקרה משתתפת בקואליציה הבינלאומית נגד הארגון הקיצוני - דבר שמוביל את פעילי הטרור לפגוע בלב הערים הגדולות במדינה. האם אנקרה משלמת על טעויות העבר?

עריכה: ניר חן

אחרי הפיגועים הקטלניים שפקדו את ארצות הברית ב-11 בספטמבר 2001, ראש הממשלה דאז אריאל שרון נהג להדגיש בשיחות עם עיתונאים ועם מנהיגים זרים כי "אין טרור טוב וטרור רע". שרון רצה למנוע את המחשבות האפשריות באירופה, כי הטרור הפלסטיני נגד ישראל שונה מהטרור של אל-קאעדה שהיכה בעוצמה באזרחי המערב. ואולם, טורקיה פועלת בדרך אחרת לגמרי. אנקרה בראשות הנשיא ה-12 רג'פ טייפ ארדואן, מנהלת כבר שנים דיאלוג עם ארגוני טרור, למורת רוחם של מדינות המערב.

בשנים האחרונות טורקיה מארחת את מפקדת חמאס בחו"ל, ובמדינה ישב סאלח אל-ערורי, שאחראי על הקמת תשתיות טרור ביהודה ושומרון. בלחץ ישראלי-אמריקני ובמסגרת שיחות הפיוס עם ישראל, הראו לאחרונה הטורקים את הדלת לאל-עארורי, אך מנגנוני הביטחון הטורקיים התירו ליתר הפעילים הבכירים של הארגון להישאר על אדמתה.

אבל ההתנהלות מול חמאס היא רק חלק קטן מהמדיניות של ההנהגה הטורקית כלפי ארגוני הטרור. מאז שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה, וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נכנס למדינה המשוסעת, החלו להישמע האשמות שונות שלפיהן טורקיה החליטה לתמוך בארגון הקיצוני בשל העובדה שהוא נאבק בשנואי נפשו של ארדואן – המיליציות הכורדיות.

ארדואן: "הפעולות הברוטליות של רוסיה בסוריה מסייעות לארגוני הטרור הכורדיים". רויטרס
מנהל דיאלוג עם ארגוני טרור. ארדואן/רויטרס

אנקרה הכחישה את הטענות מכל וכל, אך אם יש אמת בדבר, במסגרת אותה מדיניות ביצעו הטורקים מספר מהלכים שהיום משחקים לרעתם. אחד מהם הוא הטענות שלפיהן אנקרה החלה לקנות נפט מדעאש שהשתלט על בארות בסוריה – דבר שהוביל להכנסות אדירות שסייעו לארגון הקיצוני להוציא לפועל פיגועים בסוריה, בעיראק ומחוץ להן.

אותן טענות נשמעו בעיקר מצד רוסיה, הנמצאת בסכסוך עם טורקיה מאז הפיל הצבא במדינה מטוס רוסי שחדר במעט לשטח הטורקי. כניסתו של הצבא הרוסי לתוך הזירה הסורית סימן את תחילתו של עידן חדש במדינה, לא רק נוכח תקיפות עוצמתיות וקטלניות ממוקדת שהאזור לא חווה במשך שנים, אלא גם בשל מודיעין איכותי ממוקד שכוון בין היתר נגד טורקיה.

אחרי הפלת המטוס הרוסי, במוסקבה החליטו לעלות שלב בלחץ על הטורקים והפיצו סרטונים ותמונות של מסלול שיירות מכליות הנפט מסוריה לטורקיה, או יותר נכון מארגון דעאש לסוחרי הנפט הטורקיים. ארדואן הובך בלשון המעטה ונאלץ להסביר את התמונות לא רק לאירופאים, אלא גם לציבור הטורקי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צילום לוויין של משאיות נפט בגבול טורקיה-סוריה. משרד ההגנה הרוסי, אתר רשמי
צילום לוויין שפרסמה רוסיה שבהן משאיות נפט העוברות מסוריה לטורקיה/אתר רשמי, משרד ההגנה הרוסי

במקביל, טורקיה הפכה מזמן לארץ מעבר מהעולם כולו לסוריה. פעילי דעאש המשולהבים ושטופי הסתה ברשת האינטרנט, נוחתים בטורקיה ועושים את דרכם באין מפריע אל הגבול הסורי כדי להצטרף לתאי הטרור של "המדינה האסלאמית". תחקירים עיתונאיים על אודות נתיבי הכניסה לסוריה לא גרמו לטורקים להניד עפעף. אחרי מכבש לחצים אירופי-אמריקני, החלו מעת לעת הטורקים לפרסם את דבר מעצרים של אזרחים זרים החשודים כפעילי דעאש. עם זאת, זרם הפעילים נמשך ובהם גם ערבים ישראלים שהחליטו להצטרף לשורות ארגון הטרור הרצחני ששואף להקים חליפות על אדמות עיראק וסוריה.

המוני מהגרים מהמזרח התיכון ואפריקה מגיעים לחופי יוון. AP
1,200 טורקים מנהלים רשת הברחות. פליטים החוצים באופן לא חוקי מטורקיה ליוון/AP

המהלך הנוסף שביצע הממשל הטורקי שהקים עליו את המערב היא תופעת הפליטים. כמעט 1,200 טורקים מנהלים רשת הברחות של פליטים מסוריה דרך טורקיה אל אירופה. לחץ מדיני ושיחות עם דיפלומטים לא הועילו, זרם הפליטים נמשך והוא מקבל ביטוי נרחב בכלי התקשורת כשסירה מתהפכת בים התיכון, ילד סורי טובע, נשטף עם הגלים אל החוף וקורע את הלב. כדי לרכך את האווירה עושה טורקיה מעשי להטוטים ומשתכנעת לאפשר לצבא האמריקני לנחות משתתפת בקואליציה נגד הארגון הקיצוני - דבר שמקים עליה את פעיליו של אבו בכר אל-בגדאדי.

לכן, בארגוני הביון המערביים לא מתפלאים שאוטוסטרדת פעילי דעאש שעושים את דרכם לסוריה בהמוניהם, ומאות אלפי הפליטים שעוברים מסוריה לאירופה, מובילים להקמת תאי טרור בלב ליבה של טורקיה, שהפכה ממדינת תיירות שוקקת חיים למדינה מוכת טרור. גבולה הפרוץ של טורקיה רק מגביר את החששות באנקרה, שמבינה היטב שיהיה לה קשה להחזיר את הגלגל לאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully