וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפרץ החומרים המסוכנים והמוות": חשש בחיפה עקב דליפת הברום בדימונה

17.3.2016 / 11:01

פעילי סביבה זועמים על שקיימת העדפה ברורה לשנע את הברום לחיפה על פני ערים אחרות. לטענתם, הברום מאוחסן במרחק של פחות מקילומטר מבתי מגורים. "זוהי פצצה מתקתקת, אסון כבד הוא רק שאלה של זמן"

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

"ממשלת ישראל גמרה אומר להפוך את מפרץ חיפה למרכז הפטרוכימי הישראלי, על חשבון חייהם של תושבי חיפה" - כך אמרו אתמול (רביעי) פעילי תא חיפה בארגון הסביבה "מגמה ירוקה". זאת, בעקבות תאונת הרכבות שאירעה ביום שני בדימונה ובה נפגע קרון שהוביל ברום.

לפני כחמש שנים וחצי ערכה הוועדה המשותפת לענייני סביבה ובריאות בכנסת, בראשות ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת, בעבר חד"ש), דיון מיוחד בנושא שינוע הברום לחיפה. מדוח שנמסר אז לוועדה עלה כי באירוע של דליפת ברום עשויים להיפגע בין 6,500 ל-350 אלף בני אדם. לפי נתונים שהוצגו לוועדה ותועדו בשנת 2006, שבה התנהלה מלחמת לבנון השנייה ובמהלכה הותקפה חיפה ברקטות, קיימת העדפה לשנע את הברום לחיפה על פני ערי נמל אחרות.

עוד עלה מהנתונים שהוצגו בוועדה כי בשנת 2009 91% מהברום שיוצא מישראל עבר דרך נמל חיפה – עלייה של 51% משנת 2002. "הדבר הזה מעורר תדהמה", אמר אז חנין. "זה ממש מעורר תדהמה כי לכאורה כולנו מצאנו שנמל חיפה הוא מקום מסוכן, מפרץ חיפה הוא מקום מסוכן. היו שם פגיעות קשות גם בנפש במלחמה. אנחנו מבינים שזה עלול להיות משחק באש וחס וחלילה משחק בבריאות ובחיים של בני אדם", הסביר.

עוד על דליפת הברום בדימונה:
דליפת הברום: המנכ"ל זומן לשימוע, נשקלת חקירה פלילית
הדליפה בדימונה: "תקלה גרמה לקרונות להתנתק מהרכבת, הנהג לא הבחין"
דעה: חומרים מסוכנים משביתים את דימונה – ולאף אחד לא אכפת

מפרץ חיפה, ינואר 2013. ערן גילווארג
"פח הזבל הפטרוכימי הישראלי". מפרץ חיפה/ערן גילווארג

ישראל היא ככל הנראה הגדולה שביצואניות הברום בעולם. מדובר בחומר נדיף, שעלול לפגוע בנשימה, במערכת העצבים ובבלוטות התריס. בארגון "מגמה ירוקה" תמהו איך קרה שבשנים שחלפו מאז שהוצגו הנתונים האלה, נשאר נמל חיפה הנמל המועדף לייצוא ברום.

"שינוע הברום למפרץ חיפה לוקח תשע שעות, שבהן הרכבת המכילה 30 מכלים עם החומר עוברת בסמוך ליישובים שונים. היא מגיעה לחיפה והברום מאוחסן בנמל, פחות מקילומטר משכונות מגורים", ציינו בארגון והוסיפו כי "מדובר בחומרים מסוכנים, נדיפים ונפיצים, המהווים פצצה מתקתקת לתושבי מפרץ חיפה. הובלת הברום מים המלח צפונה מסכנת את אוכלוסיית המדינה לכל אורכה – את תושבי באר שבע, ראש העין, הרצליה, חדרה ועוד ערים השוכנות לצד מסילת הרכבת. זאת, בנוסף לסכנה לתושבי חיפה, שהעיר שבה הם מתגוררים היא התחנה הסופית, גיהינום עמק בתי הזיקוק - מפרץ החומרים המסוכנים והמוות".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
תאונת רכבות בכניסה לדימונה. 14 במרץ 2016. דוברות כב"ה
זירת תאונת הרכבות בדימונה, השבוע/דוברות כב"ה

בהודעה מטעם "מגמה ירוקה" נכתב: "מצופה מממשלת ישראל שתיקח אחריות על אזרחיה ולא תאפשר שינוע ואחסון של חומרים מסוכנים והרעלה מכוונת יום-יומית על ידי חומרים אלה במפרץ חיפה. אנחנו דורשים מממשלת ישראל לעצור את פיתוח מטרופולין חיפה לפח הזבל הפטרוכימי הישראלי, לעצור את תכניות ההרחבה של התעשיות המזהמות ולצמצם את נוכחות מכלי החומרים המסוכנים והמפעלים המזהמים בחיפה".

130 אלף טונות של חומרים רעילים בשנה

שמואל גלבהרט, מתכנן ערים מחיפה ומי שעמד בראש סיעת "הירוקים" במועצת העיר, טען כי תאונת הרכבת שהובילה ברום ליד דימונה "היא רק הפרומו". גלבהרט ציין כי
"בלב חיפה, בעתלית ובבנימינה רכבות מסיעות 130 אלף טונות של חומרים רעילים, דליקים ונפיצים שונים בשנה. בין חומרים אלה מצויים ברום, אמוניה, מימן, מתנול, גז בישול, חומצה זרחתית, כלור, אצטון, דלק סילונים ושאר תזקיקים, אתילן, מתאן, מוצקים דליקים, חנקת אשלגן, מתיל ברומיד, ועוד".

לדבריו, "לפי תדירות האסונות של רכבות המובילות חומרים מסוכנים בעולם, אסון כבד הוא רק שאלה של זמן". גלבהרט קרא לשר להגנת הסביבה אבי גבאי להתנגד בתוקף ליוזמת הכפלת המסילות שיעברו דרך מרכזי הערים, שמטרתה הגדלת תנועת הרכבות במקומות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully