וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באתי לעזרת חבר: נשיאת ברזיל מינתה את קודמה בתפקיד לראש לשכתה

הנשיאה המכהנת דילמה רוסף מינתה את הנשיא הקודם לואיס אינסיו לולה דה סילבה לתפקיד, כדי להגן עליו מפני כתב אישום בגין הלבנת הון והונאה. שופט במדינה פרסם הקלטות שיחות של השניים שבהן תכננו להשפיע על התביעה. עקב המינוי פרצו מחאות ברחבי ברזיל

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(מחאת ענק: מיליונים הפגינו ברחבי ברזיל נגד השחיתות, השבוע)

נשיאת ברזיל דילמה רוסף מינתה אמש (רביעי) את הנשיא לשעבר, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, לראש הלשכה שלה - כך נמסר מלשכתה בהודעה רשמית. דה סילבה הוא כעת חלק מהקבינט ומשימתו העיקרית בתפקיד תהיה לנסות ולמנוע את הדחתה של רוסף, על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את ברזיל זה 25 שנים. לאחרונה הוגש נגד סילבה כתב אישום בגין הלבנת הון והונאה. המינוי החדש יזכה אותו להגנה מפני ההליך הפלילי המתנהל נגדו.

הוא נעצר לפני כשבועיים בחשד למעורבות בפרשת שחיתות במסגרת חברת הדלק "פטרוברס" שבבעלות המדינה. זאת, לאחר שהפרקליטות במדינה הודיעה כי בידיה ראיות לכך שגרף לכיסו כספים רבים ומימן קמפיינים מכספי החברה הממשלתית. המעצר הגיע לאחר חקירה שהתנהלה נגדו במשך כשנתיים.

עוד בנושא:
מחאת ענק בברזיל: מיליונים יצאו לרחובות וקראו להדיח את הנשיאה
ברזיל: כתב אישום הוגש נגד הנשיא לשעבר לולה בגין הלבנת הון
ברזיל: הנשיא לשעבר חשוד בשחיתות - ומאיים על יציבות השלטון

מחאות נגד מינוי לואיס אינסיו לולה דה סילבה לראש לשכתה של דילמה רוסף. רויטרס
הפגנות נגד מינוי דה סילבה ובעד הדחת רוסף, הלילה בברזיליה/רויטרס

הלילה פרסם שופט ברזילאי, סרגיו מורו, באתר בית המשפט הקלטות משיחות טלפון בין רוסף לקודמה בתפקיד. מהשיחות עלה כי השניים תכננו להשפיע על התביעה נגד דה סילבה.

"הבחנתי כי בחלק משיחותיהם הם מתכננים להשפיע או על התביעה או על בתי המשפט, או לקבל סיוע מהם, עבור הנשיא הקודם", נכתב. עם זאת, מורו ציין כי אין הוכחות לכך שתכנית כזאת יצאה לפועל אי פעם. למרות החסינות שלה זכאי דה סילבה, הוא אינו חסין בפני מהלכים משפטיין מצד בית המשפט העליון.

לואיז אינסיו דה סילבה, נשיא ברזיל לשעבר, מרץ 2016. רויטרס
ראיות לכך שגרף לכיסו כספים של חברה ממשלתית. גה סילב/רויטרס

בעקבות המינוי של דה סילבה ועקב הקלטות שיחות הטלפון שפורסמו פרצו הלילה מחאות ברחבי ברזיל. לפי המשטרה, 2,500 בני אדם הפגינו מחוץ לארמון הנשיאותי בבירה ברזיליה, ואחרים מחו בסאו פאולו. בנוסף לכך, עשרות מחוקקים מהאופוזיציה הפריעו להתנהלות דיון בקונגרס וקראו לרוסף לפרוש.

במקביל למחאות, בית המשפט העליון במדינה אישר החלטה שמעניקה לסנאט את הרשות לבחון את הצבעת הבית התחתון בנוגע להדחת הנשיאה, לפני שמתחיל הליך ההדחה עצמו - פסיקה שמיטיבה רוסף. משמעות ההחלטה היא כי רוסף לא תושעה אוטומטית אם הבית התחתון יחליט להדיחה, אלא תוכל לחסום את ההדחה בסנאט, שתומך בה יותר מאשר הבית התחתון.

ביום ראשון הפגינו בברזיל מיליונים נגד רוסף, באחת המחאות הגדולות ביותר בהיסטוריה של המדינה. ההפגנות נערכו בערים קטנות וגדולות כאחד - מהעיר מנאוס שביערות האמזונס ועד הבירה ברזיליה והעיר סאו פאולו. סקרי דעת קהל מראים כי יותר מחצי מאזרחי ברזיל מעוניינים בהעמדה לדין של הנשיאה, שנבחרה מחדש ברוב זעום בשנת 2014.

בובות של נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו דה סילבה בהפגנתה הקוראת להדחת הנשיאה הנוכחית דילמה רוסף, 13 במרץ 2016. רויטרס
בובה של דה סילבה בהפגנה נגד השחיתות במדינה והנשיאה רוסף, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully