וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמות נפשי עם ישראלים": עצירת התיאום הביטחוני הופכת לתרחיש אפשרי

17.3.2016 / 0:41

במשך זמן רב טענו בישראל כי איום הרשות להפסקת התיאום ריק מתוכן. אולם ההצעה שהועברה ממערכת הביטחון לרמאללה הוכיחה אחרת - בירושלים מודאגים. בכירים פלסטינים הסבירו לוואלה! NEWS: הרשות במצב נואש מספיק לצעד מרחיק לכת

עריכה: ניר חן

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS: תרחיש קריסת הרשות הפלסטינית)

זה לא מעט חודשים שבכירים בדרג המדיני בישראל טוענים בתוקף שהאיום שנשמע מכיוונה של הרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני הוא איום סרק בלבד, ללא תוכן של ממש. פעם אחר פעם נשמעת הטענה כי תהיה זו "התאבדות" עבור הרשות והעומד בראשה, אבו מאזן, לנקוט צעד כזה. אולם ההצעה שהעבירה לאחרונה מערכת הביטחון בישראל לרשות, לפיה האחריות הביטחונית על רמאללה ויריחו תחזור להיות בידי הרשות בלבד והמעצרים שמבצע צה"ל באזורים אלו ייפסקו, ממחישה כמה האיומים האלו נתפסים ברצינות גם במערכת הביטחון בישראל.

חשוב לומר כי מאחורי ההצעה הישראלית לא עומדת גחמה של "גנרל" כזה או אחר. בפגישות התיאום הביטחוני השתתפו נציגים של כל גופי הביטחון הרלבנטיים: צה"ל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ושב"כ. ההצעה עצמה, שנחשפה בעיתון "הארץ", זכתה גם לאישור של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון, אף שלא פעם השתמע מדבריהם כי אין שום סכנה להמשך התיאום הביטחוני.

בכל זאת, אף שמדובר באיום "סרק", ההצעה הונחה בפני הצד הפלסטיני כדי למנוע אפשרות של הפסקת התיאום הביטחוני ובניסיון למנוע הידרדרות במצב מול הרשות. במילים אחרות, גורם בצד הישראלי (כרגיל, מערכת הביטחון), רואה בכך תרחיש ריאלי לנוכח ההתפתחויות בשטח. וכפי שכבר נחשף בוואלה! NEWS, הרשות הפלסטינית השיבה על ההצעה הזו בשלילה ודרשה לוח זמנים ברור להפסקת המעצרים בכל ערי הגדה ולא רק ברמאללה ויריחו.

עוד בוואלה! NEWS:
שכרם של המורים הפלסטינים עלה – ובמערכת הביטחון יכולים לנשום לרווחה
סקר: רוב הפלסטינים מתנגדים לפיגועי דקירה כחלק מהאינתיפאדה
דוח: עשרות פלסטינים עונו בידי מנגנוני הביטחון של הרשות

חיילים ישראלים נושאים מפגין פלסטיני שנפצע במהלך עימותים ליד רמאללה. AP
הרשות דרשה לו"ז ברור להפסקת המעצרים. חיילים עוצרים מפגין פלסטיני ברמאללה/AP
אפשרות אחת הייתה להתמוטט כתוצאה מהצעדים הישראליים, ואפשרות אחרת היא להתמוטט כתוצאה מצעדים של הרשות עצמה. "בין השתיים", אמר בשיחה אחד הבכירים, "אני מעדיף את האופציה השנייה"

אם כן, מדוע הרשות השיבה בשלילה והאם בכוונתה האמתית לעצור את התיאום הביטחוני? משיחות של בכירים פלסטינים עם וואלה! NEWS ברמאללה עלה כי הרשות במצב נואש מספיק כדי לנקוט צעד שהוא בגדר "תמות נפשי עם הישראלים". הבכירים הסבירו שלנוכח היעדר האופק המדיני, המשך הבנייה בהתנחלויות, המשך המעצרים היומיים בערי הגדה, היחלשות הכלכלה, התגברות העוינות של הדור הצעיר כלפי הרשות ואבו מאזן - האפשרויות שעומדות בפני הרשות ומנגנוניה היו מועטות וברורות. אפשרות אחת הייתה להתמוטט כתוצאה מהצעדים הישראליים או מהיעדרם, ואפשרות אחרת היא להתמוטט כתוצאה מצעדים של הרשות עצמה.

"בין השתיים", אמר בשיחה אחד הבכירים, "אני מעדיף את האופציה השנייה". הערתי לו שלא מעט זמן אנחנו שומעים הצהרות ואיומים שכאלה מכיוונה של הרשות. אך הוא המשיך להסביר: "אנחנו כבר לא באותו מצב, הרבה דברים השתנו פה לאחרונה". אין חולק כי התיאום הביטחוני הוא ככל הנראה הטוב ביותר אי פעם והרשות עושה לא מעט כדי לשמרו. המעצרים של פעילי טרור נמשכים, העברת המודיעין בין הצדדים נשמרת ומנגנוני הביטחון אפילו מפזרים הפגנות. ובכל זאת, חוסר האמון בדרג המדיני כל כך גדול ועמו התסכול והייאוש, שבצד הפלסטיני כבר לא רואים שום סיכוי לשינוי דרמטי לטובה במצב בשנים הקרובות.

חוששים להיתפס כמשתפי פעולה - כמו צד"ל בעיני הלבנונים

מייאוש זה מגיעים החשש הגדול של צמרת הרשות והפתח – המשך התיאום הביטחוני ללא תוחלת מדינית עלול להיתפס כמשתפי פעולה, בדומה לאופן שבו הסתכלו הלבנונים על צד"ל. מקורבי אבו מאזן מזהירים שוב ושוב כי יש גבול לאיפוק שלהם לשימור יכולת הפעולה של חברי מנגנוני הביטחון במציאות הנוכחית. "החיילים רואים מה קורה מסביבם, הם חשים את התגובות של הציבור", הם מסבירים.

שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
"החיילים חשים את התגובות של הציבור". מנגנוני הביטחון הפלסטיניים/רויטרס

האפשרות של היחלשות המשמעת בקרב אנשי המנגנונים שרירה וקיימת ובכירי הרשות אינם רוצים למצוא את עצמם בנקודה שבה הרשות מתמוטטת והם מואשמים בשיתוף פעולה עם האויב. הבכירים מודעים גם לאפשרות שהרשות עצמה תיפגע בעקבות הפסקת התיאום הביטחוני. כלומר, אם בצד הישראלי לא יאפשרו פעילות של כוחות ביטחון פלסטיניים באזורים מסוימים, הדבר יפגע ביכולת המשילות של הרשות. גם אי-העברת מידע מהצד הישראלי לרשות, יגרום נזק אך במקרה זה הנזק יהיה הדדי לנוכח מספר הפיגועים שהרשות מסכלת. מכאן, שלא רק לרשות יש מה להפסיד מעצירת התיאום הביטחוני, בניגוד אולי למה שבצד הישראלי מנסים לשווק לציבור.

בצד הפלסטיני מקווים שבישראל בכל זאת ישקלו לחיוב את הפסקת הפעילות הצבאית בכל ערי הגדה, לפחות בהדרגה, כדי להוכיח שמשהו משתנה לחיוב. אך אם להיות ריאליים, האפשרות שהדבר יזכה לתמיכת ממשלת ישראל קלוש עד לא קיים. בסופו של דבר נראה ששני הצדדים יודעים ומבינים שלנוכח היעדר אופק מדיני, האזור נמצא בתקופת הכלה מסוימת או המתנה ליום שאחרי המבול: הפסקת התיאום, התמוטטות הרשות, החרפת הפיגועים ועוד לא מעט תרחישים שליליים.

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully