וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות דחתה הצעה ישראלית להפסקת פעילות צה"ל ברמאללה וביריחו

14.3.2016 / 17:25

ברמאללה דרשו לכלול את כל שטחי A בהסכם עם לוח זמנים ברור, אך בירושלים הבהירו כי הדבר ייבחן רק לאחר היציאה משתי הערים שבגדה. גורם מדיני: ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל מקום

עריכה: ניר חן

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS על תרחיש קריסת הרשות)

הרשות הפלסטינית דחתה הצעה ישראלית שלפיה צה"ל יפסיק את פעילותו השוטפת בשתי ערים בגדה המערבית, ברמאללה וביריחו. במסגרת המגעים לתיאום ביטחוני בין הצדדים, נציגי המנגנונים הפלסטיניים שנפגשו כמה פעמים עם מקביליהם הישראלים בשבועות האחרונים, דרשו כי צה"ל יעצור את פעולותיו בכל שטחי A שבשליטת הרשות, ולא רק ברמאללה ויריחו. בישראל, מנגד, הציע כי לאחר שיופסקו הכניסות של צה"ל לרמאללה וליריחו, תישקל הבקשה הפלסטינית מחדש.

ואולם, ברמאללה סירבו לכך ודרשו כי ירושלים תציג לוח זמנים מדויק להפסקת הפעילות בכל שטחי A. גורם מדיני ישראלי אמר כי אין כל סיכום עם הרשות וכי ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל מקום על פי הצרכים המבצעיים שלה.

גורמים פלסטינים מדיניים בכירים אמרו בשיחות סגורות כי בפגישות הביטחוניות שהיו בחודשים האחרונים, שבהן השתתפו נציגי צה"ל, שב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, הזהירו מכך שהתיאום הביטחוני לא יכול להימשך. זאת כל עוד ישראל אינה מכבדת את ההסכמים שבין הצדדים וממשיכה לפעול בתוך שטחי הרשות. נציגי הרשות טענו מדובר בהפרה של הסכמי אוסלו ולמציאות שקדמה לאינתיפאדה השנייה, שפוגעת במעמדה של הרשות ומנגנוניה.

לקריאה נוספת בנושא
שכרם של המורים הפלסטינים עלה – ובמערכת הביטחון יכולים לנשום לרווחה
שני פיגועים בתוך דקות בקריית ארבע: ארבעה חיילים נפצעו קל
סקר: רוב הפלסטינים מתנגדים לפיגועי דקירה כחלק מהאינתיפאדה

חיילים בודקים מכונית בכניסה לרמאללה היום 1 פברואר 2016. רויטרס
חיילים במחסום בכניסה לרמאללה/רויטרס

באחת הפגישות האחרונות בסוף חודש פברואר הציגה ישראל את ההצעה. עם זאת, לאחר שנבחנו הדברים בצד הפלסטיני, הועברה התשובה לצד הישראלי שבה נאמר כי הרשות דורשת שלא להסתפק ב"בחינה" של האירועים ברמאללה ויריחו, אלא להציג התחייבות מפורשת מצד ישראל לעצירה של הפעולות הצבאיות בכל שטחי A, על פי לוח זמנים שיוסכם מראש, גם אם בהדרגה. במהלך השיחות ציינו הגורמים כי ישראל והרשות כבר היו פעמים רבות מדי במצב של "ג'נין תחילה", "עזה ויריחו תחילה", "קלקיליה תחילה", ולכן יש לנקוט בצעדים דרמטיים ממשיים.

הם אמרו עוד כי שישראל רוצה לנקוט צעדים לשיפור המצב, הרשות מבקשת פתרונות למצב, כלומר, תהליך מדיני. לדבריהם, בניגוד לרושם שנוצר בישראל, האיום לעצור את התיאום הביטחוני אינו איום סרק, אלא צעד שנשקל במלוא הרצינות. הם הסבירו כי אין מועד לכך, אך אם פעולות צה"ל בשטחי הרשות יימשכו וכל שטחי A לא יועברו לסמכותה של רמאללה בלבד, הרי שהרשות תקבל החלטה לעצור את התיאום והדבר יביא לפגיעה בביטחון ישראל. הגורמים הוסיפו כי הברירה שעומדת כרגע בפני הרשות היא אם להתמוטט כתוצאה מצעדים - או היעדר צעדים – של ישראל או כתוצאה ממהלכים פלסטיניים. "אנחנו מעדיפים להתמוטט מצעדינו שלנו. לא נהיה צבא דרום לבנון", הבהירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully