וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון או העמקת הפער? העליון ידון בתשלומי מזונות בתנאי משמורת משותפת

16.3.2016 / 8:22

בית המשפט יעסוק במקרים הנדירים שבהם הילדים שוהים אצל הוריהם הגרושים באופן שווה ושכרם של האב והאם דומה. הוא יבחן אם לשלם מזונות במקרים כאלה, ואם כן, כמה יש להפחית מהם. החשש: אבות יחתרו לזמני שהות נרחבים מבלי ליישמם רק עבור הקלה בתשלומים

צילום: גדעון צטנר, עריכה: ניר חן

בית המשפט העליון ידון היום (רביעי) בחלוקת תשלומי המזונות במקרה של גירושים בין בני זוג שיש להם ילדים. בהתאם לדין העברי, עד שהילד בן שש, החיוב במזונות חל על האב בלבד ולא על האם. בגילאים 18-6 הפסיקות לגבי חלוקת התשלום בין האב לאם שונות, אולם לטענת המערערים, עיקר הנטל נופל על האבות, גם במקרים נדירים שבהם הילדים חיים אצל שני ההורים באופן שווה והכנסות האם אינן שונות מהכנסות האב או אף עולות עליהן.

הנחת היסוד שגובה המזונות נקבע בהתאם לה, היא כי יש לשמר את רמת החיים של הילד למרות הגירושים. ואולם, מדובר ביעד בלתי-מציאותי, מאחר שלרוב רמת החיים של שני ההורים יורדת - משתי משכורות המתחזקות בית אחד, כל אחד מהם מתחזק בית באופן עצמאי.

השאלה המרכזית שתידון היא אם יש מקום בכלל לפסוק מזונות בנסיבות שבהן חל הסדר של משמורת משותפת ושכר ההורים דומה, ואם כן, כמה יש להפחית מהמזונות בנסיבות כאלה. עם זאת, נשים רבות שבחרו בגידול הילדים טוענות כי הן כורעות תחת עומס המזונות, שאינם מספיקים. החשש מצדן, הוא שאבות יבקשו זמני שהייה רחבים כדי להקל במזונות מבלי לקיים אותם בפועל.

עוד בוואלה! NEWS:
"המצב מעוות": רפורמה בדמי מזונות מבקשת ליצור שוויון בין המינים
קיבלה גט שלוש שנים לאחר שבעלה הפסיק לתפקד עקב אירוע מוחי

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר אופק ברמלה, 1 בספטמבר 2015. ראובן קסטרו
החשש הוא שאבות יבקשו הסדרי ראייה רחבים עבור הקלה במזונות - מבלי לעמוד בהם/ראובן קסטרו

הדיון יאגד שני ערעורים, כשהראשון הוא פסק דין המכונה "איני יכול יותר". בסוף שנת 2013 נפסק בבית הדין למשפחה כי כאשר חלוקת זמני השהות בין ההורים שווה ומשכורותיהם שוות, אין כל צורך במזונות ילדים. ערעור הוגש בנושא לבית המשפט המחוזי, שקבע לבסוף כי סכום המזונות יופחת ב-50% מהסכום המקובל.

המערער טען כי אף שמשכורתו דומה לזו של האם, הכנסתה של האם בעקבות תשלום המזונות הופכת להיות כפולה משלו. הוא הגיש בקשה לערעור לבית המשפט העליון, שקיבל אותה ואף ביקש את תגובת היועץ המשפטי לממשלה, שאליה צורפה העמדה החדשה של הרבנות הראשית, הקובעת כי אימהות גרושות בעלות אמצעים כלכליים ישלמו גם הן מזונות, ולא רק האבות.

התיק הנוסף עוסק בתשלומי מזונות על שלושה ילדים במקרה של זמני שהות שווים אצל שני ההורים. בית המשפט ייחס לאב הכנסה של לפחות עשרת אלפים שקלים, ולאם 8,000 שקלים. השופט קבע את המזונות על סך 4,500 שקלים לאב, והוא ערער על פסק הדין לבית המשפט המחוזי ונדחה, אך לאחר מכן הגיש בקשת ערעור לעליון שהתקבלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אנו מכירים בפערי השכר ובאבות 'נעלמים'"

גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת = טובת הילד", הסביר כי הוא אמנם מכיר בתופעה של אבות שנעלמים מחיי ילדיהם ובפערי השכר, אך הדיונים יעסקו במקרים הנדירים, לדבריו, שבהם נגזר על האב לשלם יותר אף שזמני השהות בין ההורים שווים. "אנחנו מקווים להלכה חדשה האומרת שבקביעת סכום המזונות, לכל גיל, יש להתייחס להכנסות שני ההורים וחלוקת זמני השהות – כאשר במקרים נדירים כמו אלו שבעליון, שבהם השכר שווה וגם זמני השהות שווים, לא יהיו מזונות", אמר.

"כמובן שמכאן יתחשבו גם בכל המקרים האחרים – וחשוב לי לציין שאין כאן כל כוונה לפגוע באימהות. יש המון מקרים של אבות 'נעלמים' מרצונם או כאלו שהמדינה לא מאפשרת להם בגלל פקידות הסעד. אם האם מגדלת את הילד רוב הזמן האבא צריך לשלם יותר. אותו דבר נכון לגבי שכר, שלצערנו עדיין יש בו פער של כ-16% בשכר – אז שבמקרים שיש פער שכזה, האבות ישלמו יותר. אבל אי אפשר להפיל על האבות את כל הנטל. פעם הרכוש היה עובר רק לגבר ומזה הוא היה משלם את המזונות. באו ארגוני הנשים, בצדק רב, ואמרו 'לא. חצי חצי'. סבבה, אבל שכחו להמשיך לשלב של המזונות וכך נוצר מצב עגום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully