וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אב שכנע את בנו שלא לתת גט - ונשלח באופן תקדימי לכלא

15.3.2016 / 1:06

בהחלטה חריגה, הטיל בית הדין הרבני האזורי בתל אביב מאסר על איש עסקים יהודי-אמריקני, אחרי שקבע כי הוא אחראי לסרבנות בנו לתת גט לאשתו במשך 10 שנים. "אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עליית מדרגה דרמטית. בית הדין הרבני האזורי בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית הדין הרבני האזורי בתל אביב הטיל אתמול (שני) מאסר של 30 יום על יהודי-אמריקני שהתברר שעמד מאחורי סרבנות בנו ועיגונה של כלתו זה עשר שנים. מדובר בעליית מדרגה דרמטית במאבק של בתי הדין הרבניים נגד סרבני הגט, שכן עד כה מעולם לא הוצא צו מאסר נגד אדם שאינו המעגן עצמו. בפסק דין ייחודי ציין אב בית הדין, הרב שלמה שטסמן, כי "פרשת עיגונה המתמשך והאכזרי של התובעת היא אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שאיתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים".

הבן ובת זוגו הם חרדים שנישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדים. לפני כעשור הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה ובגינו היא נשארה נכה ומוגבלת. לאחר האירוע המוחי נטש הבעל את אשתו וילדיו בישראל וחזר לארצות הברית. מאז, הוא מסרב לתת לה גט.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא מרגיש בנוח לגשת למשפחות": נהג האוטובוס מכביש 1 מדבר לראשונה
"לא נכנע בלי מאבק": המשפט שביקש הנער שמת מסרטן נחקק על קברו
רב הכותל דורש מראשי המפלגות החרדיות להגביל בחקיקה את הרפורמים

חרדי חרדים פשקווילים בשכונה מאה שערים. ShutterStock
לאחר האירוע המוחי נטש הבעל את אשתו וילדיו/ShutterStock

בבדיקה שביצע בית הדין, בארצות הברית ובישראל, עלה כי אביו של הבעל המעגן, איש עסקים עשיר, יחד עם אשתו, הם העומדים מאחורי העיגון, בכך ששכנעו את בנם שלא לתת גט לאשתו. כשהגיעו הורי הבעל המעגן לביקור בישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות ואף הוציא נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד למיצוי העדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
"ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת"

זו כשלעצמה הייתה החלטה תקדימית, שכן לראשונה בתולדות בתי הדין הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד הורי הבעל המעגן – ולא נגדו. בבית הדין טוענים כי ההורים הפעילו לחצים כבדים באמצעות רבנים ואישי ציבור ששלחו אל בית הדין, תוך ניסיון לשבש מהלכי משפט.

בפסק דין המשתרע על 45 עמודים מנמק בית הדין את החלטתו. בפסק הדין נכתב כי אביו של הבעל "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו על ידי סרבנות בנו. ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת". עוד נכתב כי מאסרו נדחה למשך עשרה ימים כדי לאפשר לו לערער.

עו"ד אליעד שרגא המייצג את האב הגיש לאחרונה עתירה לבג"ץ שבה טען כי לבית הדין אין סמכות לדון בעניינם של ההורים אם בנם הוא סרבן גט. בעקבות עונש המאסר, תעסוק העתירה בשאלה דומה סביב העונש ובג"ץ יידרש להכריע אם לגבות את החלטת בית הדין או להתנגד לה.

"מסר חשוב לכל העשוקים: אל תרימו ידיים"

בתוך כך, ובמהלך נדיר, חייב בית הדין את עו"ד שרגא בהוצאות משפט אישיות לטובת אוצר המדינה. בית הדין ביקר בחריפות את "ההתפרצויות הבוטות, המבזות והחוזרות ונשנות" של שרגא כלפי בית הדין. "בית הדין התרה בעו"ד שרגא כמה פעמים, והבהיר לו כי את כל טיעוניו וטענותיו יוכל לומר בפני בתי הדין, ובית הדין ישמע את דבריו 'בלב פתוח ובנפש חפצה', אך לא בדרך בלתי מכובדת, מבזה ותוך הטלת דופי בבית הדין", צוין.

פרופ' אביעד הכהן, המייצג את האישה בבג"ץ, סבור שמדובר במהפכה של ממש. "הדיין שטסמן עשה מהלך חשוב ואמיץ מאין כמוהו", אמר. "בית הדין עשה שימוש בסמכויות שניתנו לו על מנת להרחיב את האמצעים שבהם ניתן לשחרר מסורבות גט. יש לקוות שאימוץ פסק דין חשוב זה יביא לשחרורן של עוד מאות מסורבות גט ממאבק העולם שבו הן נתונות".

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אמר כי "החלטת בית הדין – כמו החלטות אחרות מהתקופה האחרונה – מבטאת את המחויבות העמוקה והחד-משמעית של בתי הדין הרבניים לסייע לעגונות ולמנוע סרבנות גט. משעה שניתן פסק דין יש לקיימו ככתבו וכלשונו".

הוא הוסיף כי "בית הדין עשה שימוש ראוי בכלים ההלכתיים והמשפטיים העומדים לרשותו כדי לחשוף את הסיוע שנותנים הורי הבעל לסרבן הגט – בניגוד לדין – ובהתאם לכך נקט פעולות מתאימות נגד הסייענים. זהו מסר חשוב לכל העשוקים: אל תרימו ידיים".

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully