וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבה, שוקולד ודולרים: משלוחי המנות השנויים במחלוקת למורים החרדים

15.3.2016 / 8:20

הורים רבים לתלמידים במוסדות חינוך חרדיים מצרפים מדי שנה למשלוחי המנות למנהלים ולמורים בפורים מעטפות עם סכומים הנעים בין עשרות שקלים למאות דולרים. חלק מהמוסדות החליטו לאסור זאת. "הורים חוששים שאם לא 'יפנקו' את המורה, זה יתבטא בהעדפות בכיתה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה שהחל מתוך רצון להביע הערכה לאנשי החינוך הפך לתחרות בין ההורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדי שנה שולחים הורים לתלמידות ותלמידים במוסדות החינוך החרדיים משלוחי מנות למנהלים ולמורים בפורים, ומצרפים מעטפות כסף למשלוחים. סכומי הכסף נעים בין עשרות שקלים למאות דולרים ומה שהחל מתוך רצון להביע הערכה לאנשי החינוך הפך לתחרות בין ההורים שחוששים שאם לא ישלמו "מספיק", זה יתבטא בכיתה בהעדפה לילדים שהוריהם שילמו יותר.

הוספת מעטפות הכסף הפכה לתופעה במגזר החרדי וחלק מהמוסדות החליטו לאסור על ההורים לשלוח אותן. במקביל, דורשים באותם מוסדות מהמורים להשיב להורים את הכספים שקיבלו.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדן על דברי המפכ"ל: "מח"ש מחויבת לבדוק תלונות על הטרדות מיניות"
הצעת "חוק משה קצב": לא ינוכה שליש לאסיר שלא הביע חרטה
לאחר מאבק: הכיתוב "נפל בקרב" ייכתב במצבת החייל שנרצח בפיגוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצרף 300 שקלים לכל משלוח, "כמו טיפ למלצר". שניר אלמליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

שניר אלמליח מאשדוד שולח זה ארבע שנים משלוחי מנות למורים של שני ילדיו. לכל משלוח הוא מצרף סכום של 300 שקלים. "כמו שנהוג לתת למלצר טיפ אחרי השירות, למרות שזו עבודתו, כל שכן שצריך לתת למי שמנחיל לילדים שלנו את הערכים לחינוך, לתורה ולמוסר", הסביר.

"כך אנחנו מוקירים לו טובה פעם בשנה. הילדים שלנו פושטים יד כל השנה על מנת לקבל ערכים ויסודות מהמורים שלהם, ואנחנו מחזירים להם פעם בשנה. כמובן שהכול צריך להיות בפרופורציה ראויה ולא לפזר סכומים גבוהים. כל אחד לפי יכולתו, גם מאה או 200 שקלים זה בסדר", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הרב המנהל תלמוד תורה "חכמת שלמה". אתר בחדרי חרדים, אתר רשמי
הרבנים אמרו לו "לא להתערב בזה". הרב פינזל/אתר רשמי, אתר בחדרי חרדים

הרב אברהם פינזל מנהל את תלמוד תורה "חכמת שלמה", אחד היוקרתיים בציבור החרדי בירושלים. במוסד שבניהולו לומדים מאות תלמידים ומדי פורים הוא מקבל עשרות משלוחי מנות, חלקם עם מעטפות כסף. "אם אני יודע שההורים ששלחו את הכסף אין להם שקל – אני דואג שהכסף יחזור אליהם מיד אחרי פורים. לא ייתכן שהילד אוכל מנה חמה בחינם בחדר והם ישלחו לי מעטפה עם 300 שקל במטרה לרצות אותי", אמר. "אם יש להורים יכולת כלכלית אני שולח להם קבלה על הכסף שנתנו לי ומעביר את זה כתרומה למוסד".

במוסד של פינזל לומדים תלמידים מהמיינסטרים החרדי-ליטאי, אבל ניכרים בו הפערים הכלכליים. אחרי ששנה אחת הוא אסר על ההורים לשלוח לצוות החינוכי כסף במשלוחי המנות, הוא התייעץ לדבריו עם הרבנים ו- אלה לטענתו אמרו לו "לא להתערב בזה". "יש לי קו אדום אחד וברור. מלמד שרומז להורים שהוא רוצה כסף או מפלה ילדים לטובה בגלל שהוריהם נתנו כסף, אסור שהוא ימשיך ללמד במוסד", הסביר.

"תופעה פסולה"

לדברי העיתונאי החרדי אבי גרינצייג, "התופעה הזו התחילה כדבר חיובי. הורים בעלי יכולת שהעריכו את ההשקעה של המלמד בבנם, ומצאו הזדמנות לפרוע לו מעט, בפרט בהתחשב בכך שמצב משכורות המלמדים לא היה שפיר במיוחד". אך עם השנים, טוען גרינצייג, "השתנו שני דברים, יוקר המחיה צמצם את מספרם של בעלי היכולת, וביחס הפוך השתפר מצבם הכלכלי היחסי של המלמדים בתוך החברה החרדית, כך שזה הפך לסוג של נטל ו'אי צדק'. אלא שכעת, יש הורים שחוששים שאם לא 'יפנקו' את המלמד של הבן שלהם, זה יתבטא בהעדפות בכיתה".

בציבור החרדי יש רבים שטוענים כי מדובר ב"תופעה פסולה" שנועדה לשחד את המורים כדי שילדם יזכה ביחס מועדף בכיתת הלימוד. המחנך והסופר החרדי חיים ולדר טוען כי בשנתיים האחרונות התופעה "הולכת ודועכת". לדבריו, "המדיניות של נתינת כסף בפורים הפכה לאסורה ברוב מוסדות החינוך החרדיים". בין היתר, כך לדבריו, "המלמדים היום הם בעלי יכולת כלכלית גבוהה יותר מרוב ההורים. אני לא רואה בעיה בכך שהורה ייתן מתנה למורה, כסף זה כבר משהו אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully