וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיאקים בפורים? מזג האוויר השחון בצפון הביא להקדמת עונת התיירות

14.3.2016 / 12:25

מיעוט המשקעים בחורף הנוכחי הביא לזרימה חלשה בנחלים ולמפלס מים נמוך מהרגיל לעונה, מה שעשוי לפגוע קשות בעוגן העיקרי של התיירות בגליל העליון. בעלי העסקים מקווים למערכה חורפית נוספת וחלקם יפתחו את העונה כבר בשבוע הבא. "שבוע אחד של גשם יכול לגרום למהפך"

עריכה: ניר חן
קיאקים בנהר הירדן. צילם: רוני לוינסון,
קיאקים בנהר הירדן/צילם: רוני לוינסון

החורף השחון שפוקד את צפון הארץ זו השנה השלישית ברציפות פגע קשות לא רק בחקלאי האזור, אלא גם בעוסקים בתיירות באצבע הגליל וסביבתה. בין אלה נמצאים גם בעלי אתרי המים, החוששים כי מיעוט המשקעים יפגע בהכנסתם. בשל העובדה כי זרימת הנחלים צפויה להיחלש החל משלב זה ובמהלך חודשי הקיץ, ביקשו חלק מעסקי הקיאקים באצבע הגליל מהרשויות אישור להקדים את פתיחת עונת השיט. אם יאושר המהלך, תיפתח עונת הקיאקים כבר בשבוע הבא - במקום בפסח.

לאחר שבדצמבר ובינואר כמות המשקעים בצפון הייתה נמוכה משמעותית מהממוצע הרב שנתי, בימים האחרונים הוכרז חודש פברואר, האחרון מבין חודשי החורף העיקריים, כשחון ברמה שנרשמה רק פעמיים מאז תחילת המדידות. בשל מיעוט המשקעים, קצב הזרימות בנחלים נותר נמוך בכמאה אחוזים מזה המאפיין בדרך כלל את התקופה הנוכחית בשנה.

עוד בוואלה! NEWS:
אירוע חומרים מסוכנים בבירה: אלמוני הכניס חומצה לעץ; האזור נוקה
"המציאות דורשת יצירתיות": אם חיפשה עבודה - ופתחה סטודיו לקעקועים
קפסולת הזמן נפתחת: אחרי שגווע, בית חנקין בכפר יהושע נפתח מחדש

קיאקים בנהר הירדן. צילם: רוני לוינסון,
"אין במקומות אחרים". שיט קיאקים בנהר הירדן, לפני כשנה/צילם: רוני לוינסון

ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, אמר כי עקב חומרת המצב, מנסים באזור לנצל את מעט המשקעים שירדו ולפתוח את עונת התיירות חמישה שבועות מוקדם מהרגיל. "הדבר הייחודי שיש לנו כאן ואין במקומות אחרים הוא מקורות המים והנחלים שזורמים כל השנה", הסביר. "צריך לזכור שכשמטיילים מגיעים לשוט בקיאקים, הם מחפשים אטרקציות תיירותיות נוספות, משתמשים גם בשירותי הסעדה, חניה, שירותי דרך, שירותי לינה וכדומה. זה גלגל שיניים קטן שמניע גלגל שיניים גדול".

זלץ סבור כי הבעיה נעוצה לא רק בזרימות החלשות הנחלים, אלא גם במפלס המים, שמוגדר נמוך ורק ממשיך לרדת במהלך חודשי האביב והקיץ. "כך יכול להיווצר מצב שבקטעים הרחבים של הנחלים, המים מגיעים למפלס כל כך נמוך שהסירות נתקעות בקרקעית". בעקבות החשש ממקרים מסוג זה, החלו בימים האחרונים פקחים מטעם המועצה לעבור על מסלולי השיט, להסיר מפגעים בטיחותיים, להסדיר את דרכי הגישה והחירום לאתרי המים וכן לבדוק את רמת המוכנות של תחנות שיט הקיאקים לקליטת קהל.

הכנות של פקחי המועצה האזורית גליל עליון לפתיחת עונת השייט בנחלים. מרץ 2016. אייל ארצי, מערכת וואלה! NEWS
"קצב זרימת מים של יולי-אוגוסט". הכנות של פקחי מועצת גליל עליון לעונת השיט/מערכת וואלה! NEWS, אייל ארצי

ברפטינג "נהר הירדן" הסמוך לקיבוץ גדות סיפרו כי בעבר התמודדו עם מצב דומה כשהחורף ב-2014, שהיה השחון ביותר בצפון מאז תחילת המדידות, אילץ אותם לשנות את מסלולי השיט. "עלינו לתעלה המלאכותית של הירדן, שם המים עמוקים מספיק בשביל לשוט", שחזר גיגי. "הזרימות שם אומנם חלשות, אבל עשינו פעילות שהתאימה לשייט רגוע יותר עם גימיקים שונים, כמו חלוקת ארטיקים".

"כרגע הזרימה דומה לזרימה האופיינית לחודשים יולי-אוגוסט, שזה שיא עונת הקיץ", העיד ערן גיגי, מנהל רפטינג "נהר הירדן". "קצב הזרימה עומד עכשיו על שבעה עד שמונה קוב מים לשנייה, כאשר בתקופה כזאת הקצב אמור לעמוד על 15 קוב מים לשנייה". גיגי, שהאתר בניהולו מציע גם אטרקציות כגון טיולי ריינג'רים וקיר טיפוס, הודה שהשיט מושך את כמויות המטיילים המשמעותיות ביותר. "שבוע אחד של גשם יכול לגרום למהפך. אנחנו מקווים כי המערכת החורפית המתקרבת תשנה את התמונה המסתמנת לקיץ הקרוב", אמר.

הכנות של פקחי המועצה האזורית גליל עליון לפתיחת עונת השייט בנחלים. מרץ 2016. אייל ארצי, מערכת וואלה! NEWS
"חוששים מהיתקעות סירות בקרקעית". הכנות של פקחי מועצת גליל עליון לעונת השיט/מערכת וואלה! NEWS, אייל ארצי

גם ירמי בן נתן, מנהל השיווק של "קיאקי הגושרים", ניסה לשמור על אופטימיות: "אני אומר שזה לא נגמר עד שזה לא נגמר ובאמת מאמין שיבוא עוד גשם במרץ, ואולי אפילו באפריל. אנחנו נפתח את העונה בכל מקרה בסוף החודש". עם זאת, גם הוא זוכר היטב את המשבר האחרון שעבר על האזור, לאחר חורף 2014: "עבדנו רק חודשיים מתוך שבעה חודשים בעונה. הפעלנו את האתר באפריל ובמאי, ובאחד ביוני, הרבה לפני החופש הגדול, הפסקנו לעבוד".

המערכת החורפית שהחלה אמש מפיחה במנהלי אתרי המים תקוות. היא צפויה להגיע לשיאה ביום שלישי, ומהשירות המטאורולוגי נמסר כי היא תתפשט ממרכז הארץ צפונה ותלווה ברוחות חזקות ובממטרים רבים, שירדו לפרקים.

מטיילים בפסח-קיאקים בנחל דן. ג'יליס
"מקווים שהגשם ישנה את התמונה". קיאקים בנחל דן בשנת 2012/ג'יליס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully