וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מקיף: מחצית מהיהודים תומכים בגירוש ערבים מתחומי המדינה

8.3.2016 / 13:54

מכון הסקרים האמריקני "פיו" ערך מחקר המבוסס על ריאיונות עם כ-6,000 ישראלים, ומציג מסקנות מדאיגות לגבי הקצנה ופילוג חברתי-דתי. בין השאר, נמצא כי כמעט 80% מהערבים חשים שהם מופלים לרעה וכי רוב היהודים מתנגדים לנישואים רפורמים או קונסרבטיביים

שער שכם בירושלים. נועם מושקוביץ
שוטרים מבצעים בידוק של נערים ערבים בעיר העתיקה בירושלים/נועם מושקוביץ

מחקר מקיף של מכון הסקרים האמריקני "פיו" (PEW) על החברה הישראלית מציג מסקנות מדאיגות לגבי הקצנה ופילוג חברתי-דתי. המחקר מבוסס על ריאיונות עם כ-6,000 ישראלים, ועולה ממנו כי כמחצית היהודים בישראל תומכים בגירוש ערבים מתחומי המדינה. כמו כן, כ-79% מהערבים בישראל סבורים שישנה אפליה ממוסדת נגדם מטעם המדינה.

הסקר מציג נתונים חדשים לגבי החלוקה הדתית בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל. עולה ממנו כי כ-40% מגדירים עצמם חילונים, לעומת 41% המגדירים עצמם כמסורתיים, דתיים או חרדים. מעבר לכך, אחוז היהודים במדינה עומד על כ-75%, בשעה ש-18% הם מוסלמים, 2% נוצרים ו-2% נוספים הם דרוזים.

עוד בוואלה! NEWS:
איילת שקד: "אני מכירה את בוכריס כקצין ערכי, צריך לתת לחקירה להתברר"
"חיים במטמנה של זבל": לתושבי מזרח י-ם נמאס מהאשפה ברחובות
הרצח בבאר שבע: "הילדים כל הזמן שואלים - 'איפה אימא'?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרב הציבור החילוני, כ-94% הביעו תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואילו בקרב הציבור החרדי כ-85% הביעו תמיכה בהפיכתה של ישראל למדינת הלכה, עמדה בה תומכים גם כ-69% מהדתיים. עם זאת, רוב מוחץ של חילונים - כ-90% - מתנגדים להפיכת ישראל למדינת הלכה, וכך גם רוב המגדירים עצמם מסורתיים (57%).

בקרב הציבור החילוני-יהודי, 59% השיבו כי הם "קודם כל ישראלים", ואילו בקרב הציבור המסורתי, הדתי והחרדי, ישנו רוב מוחץ של אלה המגדירים עצמם "קודם כל יהודים". מבחינה פוליטית, רק 14% מהחילונים מגדירים את עצמם כ"שמאל" פוליטי, לעומת 62% המגדירים את עצמם "מרכז". גם בקרב החרדים והמסורתיים ישנו רוב דחוק הרואים בעצמם חלק מהמרכז הפוליטי, בשעה שבקרב הדתיים כ-56% רואים עצמם חלק מהימין הפוליטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הרבה הרפורמית ציפורה לבנה בירושלים, 2009. AP
רוב היהודים מתנגדים לטקסי נישואים רפורמים/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד ההבדלים הגדולים ביותר בנתונים בין חילונים למסורתיים הוא נסיעה בשבת. בשעה ש-95% מהחילונים אומרים כי הם נוהגים לנסוע בשבת, הרי שבקרב המסורתיים יש אמנם רוב דחוק, אבל מדובר על 53% בלבד, נתון נמוך בהרבה. כ-41% מהמסורתיים אומרים כי אינם נוהגים לנסוע בשבת. הסקר מציג גם מגמה של התקרבות לדת בקרב ילדי העולים מברית המועצות לשעבר, כאשר בקרב הדור השני לעלייה כ-70% אומרים שהם מאמינים באלוהים, לעומת 55% בלבד בקרב דור ההורים.

בקרב הציבור הערבי בישראל, ישנו רוב מוחץ של כ-79% הסבורים שישנה אפליה ממוסדת נגד אוכלוסייה זו. מצד שני, כ-75% מהיהודים סבורים שאין אפליה כזו. הנתון הזה מצטרף לנתון שלפיו 48% מהיהודים בישראל, ובהם 71% מהיהודים, סבורים שיש לגרש אזרחים ערבים מהמדינה. כלומר, כמעט מחצית מהיהודים בישראל וקרוב לשלושת-רבעי מהיהודים הדתיים, תומכים בעמדה זו, שהייתה המצע של מפלגת "כך" אשר השתתפותה בבחירות לכנסת נאסרה בשנות השמונים. הציבור בקרבו יש את ההתנגדות הגדולה ביותר לגירוש ערבים הוא הציבור החילוני, וגם שם מדובר לפי הסקר על 58% בלבד המתנגדים.

מהסקר עולה גם כי 79% מהיהודים, כולל 69% מהיהודים החילונים, סבורים שישראל צריכה להפלות לטובה יהודים לעומת לא-יהודים. כמו כן, 54% מהיהודים מתנגדים לכך שרבנים מהזרמים הקונסרבטיבי והרפורמי יורשו לערוך נישואים בישראל, לעומת 40% מהיהודים התומכים בכך. בקרב חילונים, 65% תומכים בכך, ואילו בקרב מסורתיים כ-70% מתנגדים. ההתנגדות בקרב חרדים ודתיים קרובה ל-100% ו-90%, בהתאמה. בחתך כולל, כ-55% מהיהודים מגדירים את עצמם במרכז הפוליטי, 37% בימין ורק 8% בשמאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully