וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי איומים או אולטימטום: ההתנגדות הרפה של החרדים למתווה הכותל

7.3.2016 / 14:14

ראשי המפלגות החרדיות פנו לנתניהו ודרשו ממנו לבטל את המעמד הרשמי שניתן לזרם הרפורמי עם החתימה על ההסדר, אך סירבו להתחייב בפני וואלה! NEWS כי אם הדבר לא יקרה יפרשו מהממשלה. הרפורמים: "אם יבטלו - נעתור לבג"ץ כדי לפצל הרחבה המרכזית של הכותל"

צילום: נשות הכותל, עריכה: טל רזניק

ראשי המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את המעמד הרשמי שניתן לזרם הרפורמי ולזרם הקונסרבטיבי בהסדר שהושג עמם בכותל המערבי, ובנוסף לכך, להתחייב לחוק נגד החלטת בג"ץ על שימוש הרפורמים והקונסרבטיבים במקוואות הציבוריים לצורך גיור. ואולם, ראשי המפלגות לא הסכימו להתחייב בפני וואלה! NEWS כי יפרשו מהממשלה אם נתניהו לא יבטל את ההכרה בזרמים.

הדרישה שהציבו החרדים לראש הממשלה ניתנה במהלך פגישה שהתקיימה עמו אתמול. השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי וח"כ משה גפני, דרשו להעביר את "הכותל הרפורמי" – החלק שהוקצה בחודש שעבר לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי – לסמכות ניהול של הסוכנות היהודית בלבד. זאת, בניגוד להסדר שאושר בממשלה ולפיו נציגים של הזרם הרפורמי, הקונסרבטיבי ונשות הכותל יהיו חלק ממנו.

עוד בנושא:
מתווה הכותל: בוטלה הפגישה בין נתניהו ובכירי המפלגות החרדיות
הרבנות קוראת להקפאת מתווה הכותל: "נותן דריסת רגל לרפורמים"
למרות הגשם: נשות הכותל בהנחת תפילין ראשונה מאז הסכם הפשרה

נשים מניחות תפילין, הכותל המערבי, ירושלים. פברואר 2016. רויטרס
נשות הכותל מניחות תפילין/רויטרס

כמו כן, הם ביקשו התחייבות מנתניהו להעביר בכנסת חוק עוקף בג"ץ להחלטה שהתקבלה לפני כחודש, ולפיו גם רפורמים וקונסרבטיבים יוכלו לטבול במקוואות ציבוריים לצרכי גיור. החרדים הצהירו כי הם נחושים לערוך שינויים במתווה בכותל, ולפי גורם מדיני חרדי, "הם הבהירו לנתניהו שזה קו אדום". ואולם, כאמור, אינם מוכנים להתחייב פומבית על כך שיפרשו מהממשלה.

הרפורמים והקונסרבטיבים, מצדם, הצהירו כי לא יסכימו לאף שינוי במתווה שאושר בממשלה. לדברי הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, במתווה הנוכחי "לא יוכנסו לאחר מעשה כל שינויים במתווה וכל ניסיון לפתוח אותו או את הדיון בו מחדש, יוביל להצגת דרישות חדשות ומרחיקות לכת מצד הזרמים הלא אורתודוקסים". עוד הוא אמר לוואלה! NEWS כי אם החרדים יסכלו את המתווה, "תוגש עתירה לבג"ץ לחלק את הרחבה הקיימת לשלוש עזרות, אחת מהן תהיה רחבה משותפת לגברים ונשים". הוא הוסיף: "אנחנו בטוחים שראש הממשלה יעמוד מאחורי אישור המתווה ולא יאפשר למאבקים פנים חרדיים לסכל החלטה חשובה והיסטורית של הממשלה שהתקבלה בהידברות ובנכונות לפשרה מצד כולם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה 28 בפברואר 2016. אמיל סלמן, הארץ, פול צלמים
לא ממהר להיענות לדרישות. נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן, הארץ

לפני יותר מחודש אושר המתווה עם הזרמים הלא אורתודוקסים בממשלה. החרדים היו שותפים לגיבוש המתווה, אך בלחץ הרחוב החרדי ורבנים בכירים החלו לפעול נגדו. אתמול היה אמור ראש הממשלה להיפגש בלשכתו עם הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף, אך לבסוף הפגישה בוטלה לטובת גיבוש מתווה מרוכך יותר שיציגו הרבנים לנתניהו.

בעוד ראש הממשלה לא ממהר להיענות לדרישותיהם של החרדים, האחרונים חוששים מכך שבג"ץ יכריע בקרוב בוויכוח על הכותל המערבי. זו גם הסיבה שבגינה הם מעדיפים להגיע לסיכומים עמו מוקדם ככל שניתן. החשש החרדי נובע מכך שפסיקת בג"ץ עלולה לפגוע יותר בכותל המערבי, כלשונם, מהמתווה שאושר בממשלה. עם זאת, החרדים מבהירים כי אם יגיעו למצב שבו יצטרכו לשקול פרישה מהממשלה, הם ייאלצו להתייעץ עם רבניהם על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully