וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הכותל: בוטלה הפגישה בין נתניהו ובכירי המפלגות החרדיות

6.3.2016 / 7:30

הפגישה המתוכננת, שבה היו אמורים להשתתף גם שני הרבנים הראשיים לישראל ולקרוא לראש הממשלה להקפיא את הסדר הרחבה הנפרדת, בוטלה מסיבה שלא פורסמה וטרם נקבע מועד חדש. גורם המעורה בפרטים מעריך: "משבר קואליציוני לא יהיה פה"

צילום: נשות הכותל, עריכה: טל רזניק

(לפני חודש: נשות הכותל הניחה לראשונה תפילין ברחבה הנפרדת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור היה להיפגש היום (ראשון) עם שני הרבנים הראשיים לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף, ובכירי המפלגות החרדיות, לדיון על מתווה הכותל החדש. עם זאת, הבוקר נודע כי הפגישה בוטלה וטרם נקבע מועד חדש.

במסגרת הפגישה שתוכננה, החרדים היו אמורים לבקש מראש הממשלה להקפיא את הסדר הרחבה הנפרדת, שנקשר עם שמן של "נשות הכותל", או להסיר ממנו סעיפים המקנים מעמד והכרה לרפורמים ולקונסרבטיבים בישראל. גורם המעורה בפרטים סיכם את המאבק נגד המתווה ואמר כי "משבר קואליציוני לא יהיה פה". לדבריו, "החרדים ינסו למחוק סעיפים שמעניקים הכרה בזרמים הלא אורתודוקסים במדינת ישראל אבל לא יהיה להם סיכוי להחזיר את הגלגל אחורה".


עוד בוואלה! NEWS:
הרבנות קוראת להקפאת מתווה הכותל: "נותן דריסת רגל לרפורמים"
למרות הגשם: נשות הכותל בהנחת תפילין ראשונה מאז הסכם הפשרה
הפשרה על התפילה בכותל: המוסלמים טוענים להפרת הסטטוס-קוו

נשים מניחות תפילין בכותל. נשות הכותל,
"נשות הכותל" מניחות תפילין ברחבה הנפרדת, לפני חודש/נשות הכותל

המתווה אושר בממשלה לפני כחודש, ובמסגרתו תוקצה רחבה נפרדת בכותל שבה מתקיימת תפילה שוויונית. הרחבה, שבמתחם "קשת רובינסון" המכונה "הכותל הדרומי", נמצאת מחוץ לסמכותה של הרבנות הראשית לישראל ורב הכותל.

מאז שאושר הרבו הפוליטיקאים החרדים לתקוף את המתווה בכותל המערבי, אך הצהירו כי לא יפרשו כתוצאה מכך מהממשלה. האדמו"רים והרבנים החרדים, האשכנזים והספרדים, נקטו בקו דומה ובהצהרותיהם תקפו את "הישגי הרפורמים", אך מנגד לא הורו על יציאה מהממשלה. נגד בכירי המפלגות החרדיות נשמעה ביקורת חרדית קשה על כך שמתקפותיהם נגד ההסדר אינן עולות בקנה אחד עם תמיכתם החשאית בו, וזאת בנוסף לכך שהיו שותפים לגיבושו יחד עם רב הכותל שמואל רבינוביץ'.

שר הדתות: "אסור לתת להם דריסת רגל בעם ישראל"

לצד הקו המתון שהובילו החרדים נגד המתווה בכותל המערבי, הצהיר שר הדתות דוד אזולאי כי לא יחתום על התקנות להקמת הרחבה הנפרדת ואישורה באופן רשמי. בפורום סגור עם קבוצת רבנים בעכו אמר אזולאי כי "זה ייהרג ובל יעבור. אסור לתת להם (לרפורמים ולקורנסרבטיבים, י"א) דריסת רגל בעם ישראל". אזולאי ציין: "יש היום החלטת ממשלה, דבר שלא היה עד היום. המשמעות היא שהחלטת הממשלה היא הכרה", אך הוסיף כי הוא לא חושש מבג"ץ שיכפה הישג רחב יותר.

להתנגדותו של אזולאי אין הרבה משמעות, מפני שנתניהו יכול להעביר את סמכויותיו בעניין לשר אחר בממשלה. כך עשה, כזכור, בעניין מתווה הגז, אז התפטר השר אריה דרעי מתפקידו כשר הכלכלה, ונתניהו חתם במקומו על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. בכך עקף את החלטת הממונה דיויד גילה, שהתפטר אף הוא.

לקרב הקולני במגזר החרדי נגד המתווה הצטרפו בימים האחרונים השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), המייצגים את העמדה הדתית הקיצונית יותר במפלגתם. אריאל נפגש ביום שישי עם אזולאי וקרא לו לא לחתום על התקנות. הבוקר הוא צפוי להגיע עם סמוטריץ' לכותל המערבי מתוך כוונה "להמשיך במאבקם נגד הכותל הרפורמי".

(עדכון ראשון: 21:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully