וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות קוראת להקפאת מתווה הכותל: "נותן דריסת רגל לרפורמים"

25.2.2016 / 18:33

מועצת הרבנות הראשית טענה כי הממשלה לא מילאה כביכול את חובת ההתייעצות עמה לפני אישור הסכם הפשרה עם "נשות הכותל". אחיו של דרעי: הפוליטיקאים החרדים "נסחפו מאימת בג"ץ". ההתנגדות לא צפויה להשפיע על החלטת הממשלה

צילום: נשות הכותל, עריכה: טל רזניק

(צפו: נשות הכותל בהנחת תפילין ראשונה מאז הסכם הפשרה)

מועצת הרבנות הראשית, שבה חברים הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו ורבנים בכירים נוספים, דרשה היום (חמישי) מהממשלה להקפיא את החלטתה בנוגע להקמת רחבת תפילה בכותל המערבי, במסגרת הסכם הפשרה עם "נשות הכותל". זאת, כחודש לאחר אישור המתווה, בטענה כי ממשלת ישראל לא מילאה כביכול את חובת ההתייעצות עם הרבנות הראשית בנושא.

חבר המועצה הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע ואחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, מתח ביקורת מרומזת על הפוליטיקאים החרדים. לדבריו, "מי שקיבל את ההחלטות נסחף מאימת בג"ץ", זאת בהתייחסו לטענת המפלגות החרדיות כי ההסכם הוא "הרע במיעוטו", והיה עדיף לקבל אותו כדי להימנע מעתירה לבית המשפט העליון.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות הגשם: נשות הכותל בהנחת תפילין ראשונה מאז הסכם הפשרה
נתניהו גינה את ההערות נגד היהדות הרפורמית – אבל רק באנגלית
הפשרה על התפילה בכותל: המוסלמים טוענים להפרת הסטטוס-קוו

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
"עמדתה הבסיסית של הרבנות היא נגד גופים הנקראים 'ליברלים' ו'מתקדמים'". הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

למרות שלטענתם צעד כזה "חייב להיעשות" בהמלצת הרבנים הראשיים, התנגדות מועצת הרבנות לא צפויה להשפיע על החלטת הממשלה. "מועצת הרבנות הראשית לישראל שמעה את ההצעה להסדר התפילה ברחבת הכותל", נמסר בהחלטת המועצה היום. "המועצה מוחה על כך שעד היום, על אף שהנושא נדון במשך תקופה ארוכה, הדבר לא הגיע לפתחה".

"עמדתה הבסיסית של מועצת הרבנות הראשית היא נגד גופים הנקראים 'ליברלים' ו'מתקדמים' שחרטו על דגלם עקירת תורת ישראל ממהותה וייחודיותה", עוד נטען בהחלטה, תוך התייחסות להתבוללות ש"פשתה בקרב יהודי העולם הקשורים עם גופים אלו". על פי ההחלטה, "ליתן דריסת רגל במקום הקדוש למי שבמשך שנים עקרו את ציון וירושלים מסידור תפילתם ומצהירים קבל עם ועדה שככל העמים ישראל, אינם רואים ייחודיות בתורת ישראל ואינם מאמינים ביסודות האמונה היהודית שאחד מבסיסיה 'זאת התורה לא תהא מוחלפת', זה דבר חמור".

רחבת הכותל המערבי, ירושלים. פברואר 2016. AP
"ההחלטה זכתה לאהדה גדולה בקרב רוב מכריע בציבור הישראלי וביהדות העולם". רחבת הכותל המערבי/AP

הרבנים קראו "לממשלת ישראל לעמוד על המשמר ועל כבוד המקום", ואיימו כי רב הכותל שמואל רבינוביץ' "יבצע את פעילותו אך ורק בהתאם להנחיות הרבנות הראשית". עם זאת, הרחבה המתוכננת במתווה הפשרה לא אמורה להיות תחת סמכותו של הרב רבינוביץ'. החלטת הממשלה תיכנס לתוקפה לאחר ששר הדתות דוד אזולאי (ש"ס) יחתום על התקנות הרלוונטיות, או יבחר להעביר את סמכויותיו בנושא זה לשר אחר, על מנת שלא לחתום בעצמו על התקנות שעוררו את זעם הממסד הרבני.

"גל ההסתה נגד היהדות הרפורמית אינו קשור לכותל"

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הגיב להחלטת מועצת הרבנות הראשית וטען כי היא "מאחזת את עיני הציבור וממשיכה להתנהל כאילו היא סניף של יהדות התורה וש"ס ולא גוף ממלכתי". לדבריו, "הממסד הרבני היה מעורב בדיונים על הפשרה בכותל ונתן את הסכמתו. כל ההצהרות הנשמעות עתה הן בגדר פחדנות מבישה וגלגול עיניים מכוער".

"גל ההסתה של השבועות האחרונים נגד היהדות הרפורמית אינו קשור לכותל או למקוואות, אלא להבנה ולבהלה של העסקנים החרדים מכך שרוב הציבור בישראל מאס במונופול האורתודוקסי", הוסיף. "אנו בטוחים שראש הממשלה יפעל למימוש מהיר של ההחלטה בנושא הכותל, שזכתה לרוב משמעותי בקרב שרי הממשלה ולאהדה גדולה בקרב רוב מכריע בציבור הישראלי וביהדות העולם".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, התייחס גם הוא להחלטה, ואמר כי "מועצת הרבנות הראשית כנראה התבלבלה. ממשלת ישראל לא כפופה לה. ההחלטה ההיסטורית לפשרה בין הזרמים בכותל התקבלה במקום הראוי לה, ואין לה דבר עם הגוף האנכרוניסטי שלו אין קשר לחיי היום יום של רובנו". הס הוסף כי "המפלגות הדתיות והחרדיות היו בסוד ההסדר מראשיתו. אם הן לא חשבו שהרבנים הראשיים ראויים להתייעצות, על ראש הממשלה הם מלינים?".

רחבת הכותל החדשה. תקשורת רה"מ, צילום מסך
ברחבה יערכו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה. הדמיית הרחבה החדשה/צילום מסך, תקשורת רה"מ

על פי ההסדר, שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS ואושר חרף התנגדותם של השרים אורי אריאל, אריה דרעי, דוד אזולאי ויעקב ליצמן, "נשות הכותל", שניהלו מאבק ציבורי במשך יותר משני עשורים, יוותרו על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים. בתמורה, תוכשר רחבה בחלקו הדרומי של הכותל, מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים, שבה יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, והיא תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully