וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא להתעלם מתלונה בגלל רקורד": בסביבת בוכריס המומים אך מציאותיים

4.3.2016 / 14:33

התא"ל בן ה-48 שחשוד באונס ידע לא מעט קרבות ואף נפצע קשה במהלך שירותו הצבאי. אך למרות ניסיונו הרב, נראה שלקרב הזה לא התכונן. מכריו, שמחשיבים אותו למפקד נערץ, מתקשים להאמין לחשדות, אבל מודים: אם יורשע, הדעות עליו יהיו אחרות

עריכה: ניר חן

(בסרטון: מפקד מצ"ח לשעבר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

תת-אלוף אופק בוכריס, החשוד באונס, מעשים מגונים ומעשה סדום בחיילת ששירתה תחת פיקודו, ובהטרדה מינית של חיילת נוספת, נחשב לקצין מוערך שידע לא מעט קרבות ואף נפצע בשניים מהם במהלך שירותו הצבאי. אך למרות ניסיונו הרב, נראה שלקרב הנוכחי הוא לא היה מוכן - ונכון לעכשיו הוא מכחיש מכל וכל את המיוחס לו. רבים ממכריו ומפקודיו לשעבר מתקשים להאמין שהחשדות נגדו נכונים, ומתארים מנהיג בעל מוניטין צבאי מפואר, שאם לא הייתה נחשפת הפרשה הנוכחית - עוד היה צפוי לו עתיד מזהיר כאחד המפקדים המוכשרים שידע צה"ל.

בוכריס בן ה-48, אב לשישה, נולד בקריית גת, ואת לימודיו עשה במדרשת נועם, אחת מישיבות הדגל של הציבור הדתי-הלאומי. לאחר מכן, למד כשנה בישיבת עטרת כהנים. הרב שלמה אבינר, העומד בראש הישיבה, סיפר כי הוא אינו זוכר אותו מאחר שלמד במקום לפני כ-30 שנה. "מה שאני יודע מהתקשורת זה שכל מי שמכיר אותו, אומר שזה הזוי לגמרי. חיילות ששירתו תחתיו אמרו בתקשורת שזה לא ייתכן, אז נקווה שהאמת תמצא את דרכה, על אף שבעולם הזה לא תמיד האמת מוצאת את דרכה", אמר אבינר.

בוכריס התגייס לצה"ל בשנת 1987 ושירת בפלוגת החבלה וההנדסה של חטיבת גולני. בהמשך שימש בתפקידים פיקודיים בפלוגה, ופיקד על הפלוגה הרובאית של גדוד 12. אחד המבצעים שערכה הפלוגה בזמן שעמד בראשה היה מבצע הטמנת מטענים בנתיב תנועתם של אנשי חיזבאללה בלבנון. ביולי 1994, נהרגו שניים מחיילי הפלוגה וארבעה נוספים נפצעו במהלך תאונה מבצעית, כאשר נגמ"ש פגע בקו מתח גבוה במוצב טייבה בלבנון. נגד בוכריס ושני מפקדיו נפתח הליך משפטי בגין גרימת מוות ברשלנות, אך לבסוף הם הורשעו בעבירת התרשלות במילוי תפקידם. בוכריס המשיך להתקדם בתפקידים פיקודיים בחטיבה, ושימש מפקד פלוגת ההנדסה וסגן מפקד הגדוד.

לקריאה נוספת:
"מוכן לפוליגרף נוסף": תא"ל בוכריס בתיעוד ראשון מאז נחשפה הפרשה
חיילת נוספת העידה כי בוכריס הטריד אותה; "הוא מצפה לעימות מולן"
המתלוננת נגד תא"ל בוכריס בחקירתה: "עוד חיילת הייתה ביחסים איתו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שהשלים את לימודי התואר הראשון שלו, מונה בוכריס לקצין אג"ם של חטיבת גולני. בשנת 2001 מונה למפקד גדוד 51 והוביל אותו בשורת מבצעים ברחבי יהודה ושומרון. לפי פקודיו מאותה התקופה, ימי האינתיפאדה השנייה, בוכריס היה מפקד נערץ. ואולם, עלו נגדו טענות בעיקר בשל היותו אחד מחלוצי המאבק ביחסי הכוחות בין חיילים בוגרים וצעירים בגדוד. תחת פיקודו, נשלח הגדוד למבצע כיבוש מתחם המוקטעה שברמאללה בתחילת מבצע "חומת מגן".

בתקופה שלאחר מכן, נפצע בוכריס פעמיים במהלך קרב בג'נין שבו איבד חמישה מחייליו. בהמשך הלחימה, בחודש מאי 2002 נפצע שוב, בזמן שפיקד על מבצע לאיתור מעבדות נפץ ולכידת מבוקשים בשכם. הוא נפגע ממספר קליעים ומצבו הוגדר קשה. באותו הקרב נהרג קצין נוסף, ואחד אחר נפצע.

"היומיים האלה בלבלו הרבה אנשים"

"מדובר במפקד נערץ וזה שוק כל הפרסומים האלו. היומיים האלה בלבלו הרבה אנשים אבל לא שינו את מה שחשבו עליו"

חזי, שהיה חייל בגדוד באותה התקופה, סיפר כי התקרית בשכם אירעה בכניסה לעיר. "הם נכנסו לבית חשוד והסתתרו בתוכו מחבלים, והם נפגעו מצרור. בוכריס היה פצוע מאוד קשה וממש בסכנת חיים. היה גשם באותו זמן, והוא טבע את האמירה בכניסה למבצע שתפסה חזק לעוד הרבה זמן בגדוד - ש'שני דברים עובדים בגשם, וישרים וגולנצ'יקים'", אמר.

לדבריו, על אף שנשמעה כלפי בוכריס ביקורת בנוגע לשינוי הנהוג בגדוד בכל הנוגע ליחסי ותיקים וצעירים, כולם העריכו אותו כמפקד ולכולם היה ברור שאחריו ילכו לכל מקום. "זה מסוג האנשים שהולכים אחריו בעיניים עצומות. גם היום, תגיד לחבר'ה 'כנסו ללבנון כשבוכריס בראש' - וכולם ילכו אחריו", סיפר. "מדובר בתקופה של עשרות מבצעים שהיו לפני ובמהלך 'חומת מגן', וכולם הלכו אחריו בעיניים עצומות. מדובר במפקד נערץ וזה שוק כל הפרסומים האלו. היומיים האלה בלבלו הרבה אנשים אבל לא שינו את מה שחשבו עליו". עם זאת, חזי הוסיף כי אם יורשע בוכריס, כנראה שהדעות עליו יהיו אחרות, אך הדגיש כי "צריך לקחת בחשבון שזו הפעם הראשונה שמתלוננים על מישהו, וכל כך הרבה נשים הולכות להגנתו".

"היו לי עשרות מפקדים בסדיר ובמילואים. אני מאמין על כולם שהיו יכולים ליפול, אבל הוא האחרון שאני יכול להאמין שדבר כזה קרה איתו", הוסיף חזי. "מבחינתי אם אומרים לי לשלוח את הבת שלי לשרת תחתיו, נכון לעכשיו, לפני שברור אם הוא אשם או לא, אני שולח אותה בלב שלם".

אופק בוכריס, מצפה נטופה. 3 במרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
"האחרון שאני יכול להאמין שדבר כזה קרה איתו". בוכריס מחוץ לביתו, השבוע/אדריאן הרבשטיין

חודש לאחר שנפצע בוכריס, סיפר חזי, התקיים ערב גדודי שבו הביעו אנשי הגדוד את ההערצה כלפיו. "הוא היה בשיקום ובלי שנדע, הוא הגיע עם אשתו לערב באמבולנס, ופתאום נכנס לאולם על אלונקה. כל הגדוד עמד רבע שעה ומחא כפיים, הייתה אווירה מטורפת", אמר. הוא הדגיש כי החשדות נגד בוכריס נראים מופרכים לרוב מכריו, והוסיף: "עם כל מי שדיברתי ביומיים האחרונים לא היה אחד שלא אמר שזה לא נשמע הגיוני. אני מאמין במערכת המשפט, ואם הוא יורשע, אז יש לי אמון מלא. אבל זה לא נתפס שזה האיש שעשה דבר כזה. זה פשוט לא מתחבר אליו".

עם שיקומו קיבל בוכריס צל"ש מהרמטכ"ל דאז, שאול מופז, על מנהיגותו, על דבקותו במשימה ועל אומץ לבו במהלך הקרבות. הוא חזר לשירות קרבי, ובספטמבר 2003 מונה למפקד יחידת אגוז. לאחר לימודיו במכללה הצבאית בארצות הברית, הוא קודם במהלך מלחמת לבנון השנייה לדרגת אלוף-משנה ומונה ליועץ למבצעים מיוחדים של מפקד עוצבת הגליל דאז, גל הירש. בסיום המלחמה, פיקד על עוצבת ברעם של עוצבת הגליל. ביולי 2010 מונה למפקד חטיבת גולני, וסוף שנת 2012 קודם לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד עוצבת נתיב האש בפיקוד צפון. בסוף 2014 הוא מונה למפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה, ובסוף 2015 מונה לראש חטיבת המבצעים.

הפרשה תשפיע גם על אמון הציבור בצה"ל

ללא התלונה נגדו והשעייתו לשבועיים, נראה עתידו של בוכריס בצה"ל מובטח. יועדו לו תפקידים נוספים ונראה היה כי יוסיף להתקדם בארגון. לדברי אלוף (במיל') גרשון הכהן, שפיקד על בוכריס בעת שהיה מפקד אוגדה ומפקס גיס, "מדובר במפקד עם רקורד מפואר שאין עוררין עליו. הדבר העיקרי שצריך להגיד עכשיו זה על צה"ל, שצריך לתת אמון בצבא, ולא מדובר פה בחברים מהגילדה שבאים להגן על חברם מהקרב". הוא הוסיף: "אף אחד לא מטייח פה שום דבר ואף אחד לא ידע על זה דבר קודם לכן והסתיר את המידע כמו שקרה למשל במשטרה. יש לצה"ל מערכת מקצועית לחקירה וצריך לתת להם לבצע את העבודה ולסמוך על עבודתם".

על החשדות נגד בוכריס אמר הכהן כי הדבר ללא ספק מעורר "רעידת אדמה", וכי היה בהלם, כמו רבים אחרים, עם פרסום הפרשה. "המוני אנשים בהלם כי האיש הוא באמת מושא להערכה רבה, וגם אני מעריך אותו. לכן ההלם - כי לאף אחד לא היה מושג ממידע כזה, ומעולם אף אחד שישב בדיון על קידומו של בוכריס לא ניסה להסתיר איזה משהו כזה, כי לא דובר על דבר כזה מעולם".

אופק בוכריס תת אלוף המואשם בהטרדה מינית. שימוש באישור מפיקה בלבד! אחרת לא להשתמש
תומר אפלבאום/ הארץ, הארץ
אופק בוכריס תת אלוף המואשם בהטרדה מינית/הארץ, שימוש באישור מפיקה בלבד! אחרת לא להשתמש תומר אפלבאום/ הארץ
"אבל מאותו רגע שיש תלונה, אף אחד לא צריך להתעלם ממנה בגלל הרקורד המבצעי שלו"

"מדובר באיש מבטיח, מעורר אמון, מופת לאלפי צעירים וצעירות ששירתו בצה"ל", הסביר. "אין שום ספק הוא אחד המפקדים עם הרקורד המפואר שהיו לנו בדור הזה. אבל מאותו רגע שיש תלונה, אף אחד לא צריך להתעלם ממנה בגלל הרקורד המבצעי שלו. לא היה מי שחשב לרגע שמשום שהוא גיבור לאומי אולי נטייח את החקירה", הוסיף הכהן, תוך שהדגיש כי ערך אמירת האמת הוא "ערך ללא פשרות". לדבריו, "לא מדובר בעבריין שמכחיש ואין ראיות, אז הוא 'שיחק אותה'. מדובר בקצין שצריך לדבר אמת, זה אלף-בית של קצין, וניתן למערכת לעשות מה שצריך לעשות ונראה".

לטענת הכהן, מעבר למתלוננות נגד בוכריס, הפרשה מספרת סיפור בדבר אמונה של החברה הישראלית בצה"ל, ויש להאמין שבצבא לא מטייחים דברים מסוג זה. "צריך להאמין שצה"ל ייקח את הדברים האלו למקום של כלים לחקירה, ונראה מה יהיה. מבחינתי, מרגע שישנה תלונה, ללא ספק צריך היה להשעות אותו. לא הייתה ברירה כי בשורה התחתונה, מה שחשוב הוא שצה"ל לא יכול להתקיים בלי אמון הציבור בו, יותר אפילו מאמון הציבור במשטרה. לא בכל בית יש שוטר, אבל בכל בית יש חייל – אח, בן, אבא או בת. זה לב העניין. הורים שולחים ילדה לצבא, וחס ושלום שיהיו בחרדה מה יעשו לה", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully