וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בביקורת מרומזת על שוברים שתיקה: "דרך מעוותת לנהל דיון"

2.3.2016 / 7:00

הנשיא השתתף בכנס חשיפת ארגון "מילואימניקים בחזית", שנועד לדון בסוגיות מוסריות וחוקיות שנוגעות לפעילות צה"ל. לדברי ריבלין, "את הדיון עלינו לנהל בתוך החברה הישראלית, ולא נגדה". יו"ר הארגון: "השיח בנושא מופקר ופרוץ"

צילום: דוד קורן, עריכה: טל רזניק

נשיא המדינה ראובן ריבלין השתתף אתמול (שלישי) בכנס חשיפת ארגון "מילואימניקים בחזית", שנועד לדברי מייסדיו לדון בסוגיות מוסריות וחוקיות שנוגעות לפעילות צה"ל. "צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם, בעיקר משום שהוא עושה מאמץ אדיר לבחון את עצמו שוב ושוב", אמר ריבלין בכנס שנערך ברשפון. "את הדיון עלינו לנהל בתוך החברה הישראלית, איתה ולא מחוצה לה ונגדה".

"מי שהתייאש מיכולתו מלשנות מבפנים ומפנה את חצי הביקורת לבמות חיצוניות, עושה זאת מתוך עיוורון לעצמאות שלו, אולי ממרק את המצפון שלו אבל חי בתודעה של גלות, לא בתודעה של עצמאות - ועל כך כואב לי מאוד", הוסיף הנשיא, מבלי להזכיר את שמו של ארגון "שוברים שתיקה", שעוסק בסוגיות דומות. לדבריו, "דווקא משום שהדיון מהותי כל כך, חשוב כל כך וחיוני לחברה הישראלית ולמדינת ישראל, עצוב לי שחיילים וחיילות שלחמו במיטב היחידות בוחרים דרך כה מעוותת לנהל דיון".

עוד בוואלה! NEWS:
חלק מבסיסי צה"ל בשטחים לא מחוברים לביוב ומזהמים את הסביבה
שתול של ארגון ימין ניסה לגרום ל"שוברים שתיקה" לפרסם מידע סודי
נתניהו מגבה את הרמטכ"ל: "ניגוח פוליטי וחוסר הבנה"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"אל לנו להתייחס למוסריות של צה"ל כעובדה, אלא כאל צו מחייב". הכנס, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

עם זאת, הבהיר ריבלין: "אל לנו להתייחס למוסריות של צה"ל כעובדה, אלא כאל צו מחייב. עלינו להבטיח שצה"ל היה ויהיה צבא בעל סטנדרט מוסרי גבוה ומחייב". הנשיא הודה למייסדי "מילואימניקים בחזית", והוסיף: "כשצה"ל חוקר ולעתים מעניש על פעולות לא אתיות הנוגדות את דיני המלחמה, אמנות בינלאומיות ואף את המוסר היהודי, הוא עושה זאת לא כי הוא מפחד ממעצר קצינים או מבית הדין הבינלאומי בהאג. אנו עושים זאת כי חשוב לנו".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"לעתים קרובות יש לנו הצדקה לפגוע באדם בצד השני"

בכנס החשיפה עוד השתתפו פרופ' אסא כשר, ממחברי מסמך רוח צה"ל שליווה את הארגון מיום הקמתו, וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. "מדינת ישראל מפעילה את כוחות הביטחון שלה בצורה מוסרית", קרא פרופ' כשר בדברים שנשא בכנס. "כשאנו מסתכלים על הפקודות ועל המתודות, הן עומדות ברמה המוסרית ביותר ובחוק הבינלאומי".

"למדינה יש זכות להגן על עצמה, אבל במדינה דמוקרטית זו לא רק זכות אלא חובה", הוסיף כשר. "חובת המדינה להגן על אזרחיה כשהם מותקפים, ובשום מקרה היא לא יכולה לומר 'יש לי דברים חשובים יותר לעשות'. המדינה חייבת להגן, אך לעתים זה לא מספיק והיא צריכה לתקוף על מנת לספק את ההגנה הזו".

יובל דיסקין, 14 ביוני 2015. ראובן קסטרו
"עצם חידוד האתיקה גורם לנו להיות רגישים יותר". דיסקין/ראובן קסטרו

לדבריו, "למרבה הצער, לעתים קרובות יש לנו הצדקה לפגוע באדם בצד השני. אף אחד לא שש להרוג אנשים, אבל יש כורח לעשות את זה. שלום הוא מצב מוסרי יותר ממצב של מלחמה, וחובה על המדינה להגיע לשלום - אבל אם אין שלום צריך למזער את הנזקים של המלחמה, ואנו עושים מאמצים למזער את הנזק הזה. יש פה מאמץ מוסרי למזער את הפגיעה".

"אין נוסחה מתמטית"

דיסקין הוסיף: "אני סבור שאנחנו, כעם, כחברה וכמדינה, צריכים לקבוע את הסטנדרטים שבהם אנחנו רוצים להתנהג, ללא השוואה למדינות אחרות או לארגוני טרור". לדבריו, "מוסר ואתיקה הם מושגים מאוד חמקמקים, ולכן אין באמת נוסחה מתמטית. עצם העלאה של שאלה בנוגע למוסריות המעשה היא לעתים גם התשובה, כי עצם חידוד האתיקה גורם לנו להיות רגישים יותר בסיטואציות מורכבות".

"הדרך לא פעם לא פחות חשובה מהשגת המטרה", הבהיר ראש השב"כ לשעבר. "בעיניי, החמור מכול יהיה אם כחברה או כגורמי הביטחון נפסיק לשאול את השאלות האלה ונשתמש בסיסמאות בצורה חלולה, כמו 'הקם להורגך השכם להורגו'. חיילים יכולים להגיע בצורה כזו לקהות חושים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונציגי "חזית המילואימניקים". 3 בינואר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"עיסוק באתיקה לא יכול להכיל שאלות פוליטיות". נציגי הארגון בפגישה עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

יו"ר "מילואימניקים בחזית" ומייסד הארגון, עמית דרי, סיפר כי הארגון "הוקם מהשטח, ללא זהות פוליטית". לטענתו, "עיסוק באתיקה לא יכול להכיל שאלות פוליטיות". בסיום הכנס, הוא הוסיף כי "אנחנו מזהים לאחרונה שיח סביב אתיקה בצה"ל, שהוא שיח מופקר ופרוץ, ומנוהל על ידי אנשים שמה שמוביל אותם זו אג'נדה פוליטית מאוד מסוימת".

"אנחנו אומרים שאם רוצים לדון באתיקה של לוחמי צה"ל, צריך לעשות הפרדה בין שתי שאלות מוסריות - אם נוכחותנו ביהודה ושומרון היא מוסרית, ואם המלחמה ודרך הפעולה בה היא נכונה ומוסרית", הסביר. "אני חושב שארגון שעוסק בשתי השאלות האלה יחד יוצר עיוות וסילוף מוסרי. אנו אומרים, תשאירו את עדויות החיילים מחוץ למשחק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully