וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לזהות נורות אדומות": נשות רבנים סיירו במעון לנשים מוכות

1.3.2016 / 9:50

במסגרת יוזמה של משרד הדתות, שבה נשות רבנים יטפלו בהטרדות מיניות בתוך הקהילה הדתית והחרדית, ביקרו כמה מהן במקלט "בת מלך" בירושלים ובהוסטל לנערות בסיכון. "המטרה היא לתת כלים לזיהוי המתרחש מתחת לפני השטח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא נורמלי ולא יהודי". הנשים בסיור במקלט "בת מלך", אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

חודש אחרי שמשרד הדתות הודיע על יוזמה שבה נשות הרבנים יטפלו במקרים של הטרדות ותקיפות מיניות ואלימות נגד נשים במשפחה בתוך הקהילה החרדית והדתית ברחבי הארץ, ביקרה אתמול (שלישי) קבוצה גדולה של נשות רבנים בכירים ב"בת מלך", מקלט לנשים מוכות וילדיהן מהקהילות הדתיות והחרדיות בירושלים. במהלך הסיור הן שמעו על אלימות והגדרותיה, על קשייה של האישה הדתייה והחרדית, על סימנים לזיהוי מצוקה וכן על הכלים להתמודדות עם אלימות נגד נשים בתוך המשפחה.

הנשים שמעו את סיפורה של אם לחמישה ילדים, ששהתה במקלט לאחר שנים של סבל, אלימות והתעללות מצד בעלה. "הלב של כולנו יצא אליה", תיארה אחת הרבניות, "האישה הזו מדהימה וגיבורה. מתוך זה היא מדברת איתנו, היא עוררה אותנו במובן הכי מוחשי ופיזי. ביקשנו ממנה כלים ושאלנו אותה מה לדעתה יכולות לעשות נשות הרבנים כדי שיהיה אפשר למנוע את המקרה הבא. היא פשוט אמיצה", אמרה.

הרבניות סיירו גם בהוסטל "ניגונים", שמיועד לנערות בסיכון שהגיעו מבתים חרדיים וניצלו רגע לפני שנזרקו לרחוב. את הביקור ליוו הרבניות ציפי לאו ויפה דרעי, נשותיהם של הרב הראשי דוד לאו ויו"ר ש"ס אריה דרעי, אשר מובילות את היוזמה. "מטרת ההכשרות היא לתת בידי הרבניות כלים ראשוניים לזיהוי איתותים ונורות אדומות לגבי מה שמתרחש מתחת לפני השטח", הסבירה לאו, "הן לומדות לזהות אישה הנמצאת במצוקה גם אם היא לא באה ומספרת את סיפורה, כי מרביתן אינן מסוגלות לעשות זאת".

לקריאה נוספת:
הנתונים העגומים: שתיים מכל שלוש נשים בקהילת הלהט"ב הוטרדה מינית
תביעה על אפליה מגדרית: "אל על" גיבתה חרדי שסירב לשבת ליד אישה
סטודנטיות חרדיות הגיעו לקמפוס ללא גרביים – ונשלחו לבתיהן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לומדות לזהות נשים במצוקה". הסיור במקלט "בת מלך", אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, "במהלך ההכשרה הרבניות נחשפות לסיפורים אישיים של נשים ונערות במצוקה, שמהם הן לומדות איך אישה לעתים לא יודעת לספר, אפילו לעצמה, שמה שעובר עליה זה לא נורמלי, לא יהודי ולא הלכתי. הרבניות מקבלות כלים איך לזהות גם בין המלים וגם במה שלא נאמר מפורשות מצבי מצוקה שבהם נשים נמצאות, וגם איך לכוון את אותן נשים לגופים המתאימים שיכולים לסייע להן, ובנוסף ללוות אותן כתומכות".

לאו הוסיפה כי הרבניות "מקבלות בתהליך ההכשרה את הידע המקצועי איך לומר את המילה הנכונה, המאמינה, המחזקת, והמחבקת, ואיך להעניק את התחושה שהאישה לא לבד במצוקתה. הן לומדות איך לתת את התמיכה הנכונה בתוך התהליך הלא פשוט שהנשים הללו עוברות ותעבורנה, ברגע שהן מעזות לגלות שהן סובלות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שר הדתות דוד אזולאי, שיזם את המהלך יחד עם גורמים נוספים במשרדו, אמר כי המטרה היא "לתת לנשות הרבנים את מיטב הכלים לטיפול ולהתמודדות בנושאים רגישים שכאלה". מקורה של היוזמה הוא ברבני ערים, יישובים ושכונות, שנדרשו לטכס עצה ולהתמודד עם בעיות משפחתיות שונות של אנשי קהילותיהם, אך נתקלו במקרים שעבורם לא היו בידיהם הכלים וההכשרה הראויים. גורם במשרד לשירותי דת הסביר כי הרצון להכשיר נשים לתפקיד נובע מחוסר הנוחות שעלולות לחוש נשים או נערות בשיחה עם רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully