וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סופר טיוזדיי": היום הגורלי של טראמפ וקלינטון במרוץ לבית הלבן

שבעה מתמודדים, שניים דמוקרטים וחמישה רפובליקנים, יילחמו היום על קולותיהם של חברי מפלגותיהם מ-13 מדינות שונות במקביל. הסקרים מחמיאים לשרת החוץ לשעבר ולמיליארדר, אך המתחרים האחרים עדיין מקווים להפתיע ולהישאר רלוונטיים. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

"לא משנה אם אתה על ערש דווי, או אשתך בדיוק עוזבת אותך – אתה חייב להצביע", אמר השבוע המתמודד הרפובליקני דונלד טראמפ לתומכיו בעצרת בחירות בטנסי, והדגיש את חשיבותו של ה"סופר טיוזדיי" שהחל היום (שלישי) בארצות הברית.

עם פתיחת הקלפיות בווירג'יניה בשעה 13:00 (שעון ישראל) ייצא לדרך מה שנחשב ליומה הגדולה של הדמוקרטיה האמריקנית, מלבד יום הבחירות עצמו. מדובר ברגע הגדול של כל מועמד לנשיאות שהצליח להחזיק מעמד עד כה במרוץ. התחרות צפויה להיות מורטת עצבים ויקרה להחריד והיא עתידה לנפץ תקוות לאחד ולהגשים חלומות לאחר, אך השאלה הנשאלת היא האם ההתמודדויות ביום שלישי הגדול יקבעו את הטון של המשך המרוץ? לא בטוח.

שתי המפלגות יערכו התמודדויות במדינות הבאות: אלבמה, ארקנסו, ג'ורג'יה, מסצ'וסטס, מינסוטה (אסיפות בוחרים), אוקלהומה, טנסי, טקסס, ורמונט ו-וירג'יניה. אסיפות הבוחרים של הרפובליקנים ייערכו גם באלסקה ובוויומינג. חברי המפלגה הדמוקרטית מקולורדו מסמואה האמריקנית ואלה השוהים בחו"ל יוכלו גם הם לממש את זכות הצבעתם. הפריימריז יינעלו החל מהשעה 2:00 (שעון ישראל). רק באלסקה יסתיים הליך הבחירות ב-8:00 בבוקר. תוצאות ראשוניות יפורסמו במהלך הערב ורשמיות ישוחררו מחר בבוקר.

לקריאה נוספת:
אחרי שמחצה את סנדרס: קלינטון פוזלת לטראמפ וחושבת על נובמבר
הפריימריז בקרוליינה הדרומית: קלינטון גברה על סנדרס בפער גדול

בן קרסון, הילרי קלינטון, טד קרוז, ג'ון קייסיק, מרקו רוביו, ברני סנדרס, דונלד טראמפ, מועמדי הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016. gettyimages, עיבוד תמונה
המתמודדים בפריימריז. שורה ראשונה מימין: טד קרוז, דונלד טראמפ, בן קרסון. שורה שנייה מימין: ג'ון קייסיק, הילרי קלינטון, ברני סנדרס ומרקו רוביו/עיבוד תמונה, gettyimages

חמישה רפובליקנים - טראמפ, מרקו רוביו, טד קרוז, בן קרסון וג'ון קייסיק - מתמודדים על ראשות המפלגה, אך את כל התמיכה וגם את כל האש סופג איל הנדל"ן מניו יורק. טראמפ מתקדם בצעדי ענק לעבר התפקיד הנחשק ויריביו מנסים הכול כדי למנוע זאת. פרט אליו, צפוי "סופר טיוזדיי" לענות על סוגיית רוביו. הסנאטור אוהד ישראל מפלורידה עבר לאחרונה מהפך תדמיתי, מ"רוביובוט" ל"מרקו רמבו", אולם לא ברור אם יוכל לתרגם את העלייה בסקרים לניצחון.

"סופר טיוזדיי" הוא בגדר הקרב הגדול שעבורו חיכה הממסד הרפובליקני, ונציגיו מחכים לראות אם יהיה זה מאוחר מדי לעצור את טראמפ. עם זאת, לא רק הניו יורקי נודע במהלך המרוץ ברטוריקה הפופוליסטית ולעתים הרדודה שלו שמרתיחה את אמות הספים של הנהגת המפלגה. רק השבוע, בעוד טראמפ לעג לאוזניו של רוביו, רמז האחרון שהמיליארדר אולי הרטיב את מכנסיו במהלך העימות.

מתיחות דומה, אך רוויה בכמות פחותה של עלבונות, שוררת במרוץ הדמוקרטי. קלינטון, חביבת הממסד, נחלה ניצחון גדול בקרוליינה הדרומית בשבת האחרונה. היא מצטיירת כמנצחת בכמה ממדינות "סופר טיוזדיי" ועשויה להפוך למתמודדת המועדפת אם תעמוד בציפיות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
דונלד טראמפ, ג'ורג'יה, 29 בפברואר 2016. רויטרס
האם מאוחר מדי לעצור אותו? טראמפ/רויטרס

מנגד, את הקמפיין של ברני סנדרס, היריב הסוציאליסט שלה, רק הפתעה בקלפיות תוכל להמריץ מחדש. הסנאטור מוורמונט אומנם הצליח לעורר תחושות חמות יותר כלפיו, שנובעות בעיקר על ההתרפקות על פוליטיקה נקייה ונטולת אינטרסים, אך דרושים לו ניצחונות שרירים ובהקדם כדי להניע את העניינים.

לוח התוצאות

עד כה ניצח טראמפ בשלוש מדינות שבהן נערכו פריימריז וכך גם קלינטון. טראמפ הוביל בניו המפשייר, בקרוליינה הדרומית ובנבאדה. מהעבר השני, ניצחה שרת החוץ לשעבר באיווה, בנבאדה ובקרוליינה הדרומית. טד קרוז הרפובליקני ניצח באיווה וסנדרס בניו המפשייר.

מבחינת ספירת הצירים באגף הרפובליקני: טראמפ צבר 82, קרוז 17, רוביו 16, קייסיק שישה וקרסון ארבעה. במרוץ הדמוקרטי, שם מדובר גם בכמה מאות צירי-על, מובילה קלינטון עם 544 צירים, בעוד סנדרס משתרך אחריה עם 85.

הילארי קלינטון, וירג'יניה, 29 בפברואר 2016. רויטרס
שולטת ביד רמה בסקרים. קלינטון/רויטרס

טראמפ וקלינטון מגיעים ל"סופר טיוזדיי" כשהם שולטים ביד רמה במקומות הראשונים בסקרים. סקר ארצי שנערך על ידי CNN בשיתוף מכון הסקרים ORC הראה כי טראמפ זוכה ל-49% מהקולות בפריימריז, 30% יותר מרוביו. בצד הדמוקרטי מובילה כאמור קלינטון עם 55% על סנדרס שזוכה רק ל-38%. באשר למדינות שבהן ייערכו הפריימריז היום, ההערכות הן שטראמפ וקלינטון יובילו ברובן, למעט אולי בטקסס ובוורמונט, המדינות שמהן מגיעים קרוז וסנדרס.

עם ספירת התוצאות ב"סופר טיוזדיי", יזכו המתמודדים הרפובליקנים לתמיכתם של 595 צירים, מחצית מ-1,237 הצירים הדרושים לבחירה הסופית במתמודד. הדמוקרטים יזכו לתמיכתם של 865 צירים, יותר מהשליש הדרוש – 2,383.

מהן הסוגיות העומדות על הפרק?

מדיניות הגירה, הגרעון ההולך וגדל, חלוקה בלתי צודקת של עושר, חירויות אזרח והמאבק בדאעש ובטרור – הם הנושאים המעסיקים את המרוץ לבית הלבן. כמו גם גורלה של המדיניות החברתית של המדינה לנוכח המחלוקות על המקום הריק שהותיר בבית משפט העליון השופט אנטונין סקאליה המנוח. סוגיה זו הפכה להיות אחת המרכזיות בדיון הרפובליקני וייתכן מאוד שמושבו יישאר מיותם עד בואו של הנשיא - או הנשיאה - החדש.

מרקו רוביו, אוקלהומה, 29 בפברואר 2016. רויטרס
"רוביובוט" או "מרקו רמבו"? הסנאטור רוביו/רויטרס

האג'נדה של טראמפ לוקה בחסר בכל החזיתות הללו ולעתים אף נראית מאולתרת. במהלך הקמפיין הוא כבר איים על שותפותיה הכלכליות של ארצות הברית והודיע שיתמוך בגירוש המוני של אזרחים שנכנסו למדינה שלא כחוק. איל הנדל"ן גם הצהיר כי הוא בעד איסור זמני על כניסת מוסלמים שאינם אזרחים אמריקניים לארצות הברית. בנוסף לכך, הוא גם תומך בהחלפת רפורמת ה"אובמה-קר" של הנשיא המכהן במערכת ש"לא תגרום לאנשים למות ברחוב".

בימים האחרונים עלה שמו לצד תנועת הקו קלאס קלאן (KKK), הדוגלת בעליונות הגזע הלבן. מנהיג התנועה לשעבר דיוויד דיוק קרא לתומכיו להצביע לטראמפ ובריאיונות סירב המיליארדר להתנער מתמיכתה של התנועה הגזענית. יריביו ניצלו את דבריו כדי להתנגח בו. "כשאומרים דיוויד דיוק, אני אומר 'גזען', מיד", אמר אתמול רוביו בעצרת בחירות בטנסי. "למה אתה לא מגנה את הקו קלאס קלאן? אין מקום בתנועה השמרנית ובמפלגה הרפובליקנית לחברי הקו קלאס קלאן או גזענים כמו דיוק".

הבחירה של הדמוקרטים לכאורה מעט יותר פשוטה – בין ליברליזם אידיאליסטי לפרגמטיות ליברלית. סנדרס היהודי מטיף לקולג' חינם לכל צעיר, הפיכת ביטוח הבריאות למערכת בריאות שממומנת על ידי המדינה ופירוק בנקים גדולים כחלק מאג'נדה המתמקדת בצמצום הפערים בין העניים לעשירים. משמעות אג'נדה זו היא רשת ביטחון כלכלית גדולה יותר במחיר של מסים גבוהים ואימת הכלכלנים – גרעון לאומי גדול יותר. מנגד, קלינטון אומרת כי רוב מטרותיו אינן אפשריות מבחינה פוליטית ומצהירה כי היא תלך בדרך אקטיביסטית גם היא, אך ניתנת יותר להשגה.

ברני סנדרס, מסצ'וסטס, 29 בפברואר 2016. רויטרס
רשת ביטחון כלכלית במחיר של מסים גבוהים. סנדרס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully