וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ יכריע: האם לאפשר פונדקאות גם להורים יחידניים וזוגות חד-מיניים?

1.3.2016 / 8:03

העותרים טוענים לאפליה מכיוון שהמדינה מאפשרת הליך פונדקאות לזוגות נשואים של גבר ואישה, אך מונעת זאת מזוגות בני אותו מין או הורים יחידניים. "האפליה הבוטה הזאת בחסות המדינה חייבת להיפסק עכשיו"

שופטי בית המשפט העליון סלים ג'ובראן, מרים נאור ואליקים רובינשטיין בדיון הבוקר, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
"מאמינים שבג"ץ יקבל את הטענה שהחוק מפלה". הנשיאה מרים נאור בבית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

הרכב של חמישה שופטי בג"ץ בראשות הנשיאה מרים נאור ידונו היום (שלישי) בעתירה של חבר מועצת עיריית תל אביב איתי פנקס-ארד, ארגון אבות גאים וחברת תמוז בתיקון חוק הפונדקאות. עתירה זו מבקשת להתיר לזוג בני אותו מין וכן לנשים ולגברים יחידניים להתקשר בהסכמי פונדקאות, כפי שמאפשרת המדינה לזוגות של גבר ואישה נשואים.

בשנת 2010 עתר פנקס-ארד יחד עם עמותות ונשים נוספות לבג"ץ באותו עניין. בית המשפט ביקר את האפליה הקיימת בנושא, ובעקבות כך הודיעה המדינה על התחייבותה להקדמת ועדת מור יוסף, שתפקידה לבחון את התיקון לחוק. ואולם, מסקנותיה לא יושמו. בשנת 2014 קידמה שרת הבריאות דאז יעל גרמן הצעת חוק ממשלתית בנושא שלא עברה קריאה ראשונה, ומאז התפזרה הממשלה בטרם הגיע החוק לקריאה שנייה ושלישית.

עוד בוואלה! NEWS:
שני חיילים נכנסו בשוגג למחנה הפליטים קלנדיה - וחולצו תוך חילופי אש
חם, מתחמם: השרב ימשיך ללוות אותנו, אבל לא לעוד הרבה זמן
חשד לחיסול בחיפה: בן 20 נורה למוות מכלי רכב חולף

"אנחנו מקווים שהדיון יוביל לפסק דין שיבטל את האפליה נגד הומואים ונשים חד-הוריות", אמר פנקס-ארד לוואלה! NEWS. פנקס-ארד הביא את ילדיו לעולם באמצעות הליך פונדקאות בחו"ל. "בשנת 2010 הודיעה המדינה כי היא תקים ועדה ותשנה את החוק. בפועל הם הקימו ועדה, הגישו הצעת חוק, הודיעו שהם מעבירים את החוק אבל היו משיכות ובסוף הממשלה נפלה", המשיך. "הממשלה הנוכחית זה לא באג'נדה שלה והיא לא רוצה ויכולה להעביר את החוק הזה, ולכן אנחנו עתרנו וביקשנו שבג"ץ יתערב. כבר בעתירה הקודמת בג"ץ אמר כי החוק הזה מפלה. אני מאמין שלאור העובדה שהמדינה לא פעלה למרות התחייבותה בפני בג"ץ, בג"ץ יקבל שהמצב הנוכחי הוא בגדר אפליה והוא יאפשר לנו ולנשים יחידניות לעבור תהליך פונדקאות בישראל".

"הגיעה העת למגר את האפליה הזאת"

עו"ד חגי קלעי, מי שמייצג את העותרים בבית המשפט העריך את הסיכויים להצלחה: "אנחנו כמובן מקווים שבית המשפט יקבל את העתירה. אנחנו מעריכים שהסיכויים הם טובים, כיוון שהעתירה הזאת מבוססת על שורה של עתירות קודמות, לרבות עתירה שאיתי הגיש כבר בשנת 2010. כבר אז בית המשפט ביקר את האפליה והוקמה ועדה ציבורית לבחינת הנושא, אבל למרבה הצער לא קודמה חקיקה בנושא. בשנת 2002 הגיש בית המשפט פסק דין שבו קבע כי צריך לתקן את האפליה הזאת, אך נתן שהות לכנסת לעשות זאת. מאז עברו 14 שנים והכנסת לא פעלה בנושא, ולכן אנחנו מעירים, כדי בית המשפט יבין שהגיעה העת למגר את האפליה הזאת".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
"לנו יש בקשה אחת ויחידה – מה שמותר לזוגות של גבר ואישה, יהיה מותר גם לנשים יחידניות, גברים יחידניים וזוגות בני אותו המין"

"יש אלפי גברים יחידניים וזוגות בני אתו מין שמעוניינים להקים משפחות בישראל וידם אינה משגת לעבור את התהליך המסורבל והיקר שהמדינה שולחת אותם לעשות בארצות הברית", אמר אודי לדרבור מארגון אבות גאים. "עלות ההליך בארצות הברית הוא יותר ממאה אלף דולר. האפליה הבוטה הזאת בחסות המדינה חייבת להיפסק עכשיו. אין פה דיון אם הפונדקאות חוקית או מוסרית, אנחנו לא באים לאתגר את השאלות האלה, יש חוק קיים שמסדיר פונדקאות בתנאים מסוימים בישראל כבר 20 שנה. לנו יש בקשה אחת ויחידה – מה שמותר לזוגות של גבר ואישה, יהיה מותר גם לנשים יחידניות, גברים יחידניים וזוגות בני אותו המין.

"אני מעריך שבג"ץ יהיה מאוד סימפטי", המשיך לדרבור, "אני מקווה לראות אולם מלא של נשים וגברים שהאפליה הזאת נוגעת בהם ואני מקווה מאוד שתהיה הכרעה מהירה לטובת העניין. אני אישית מכיר המוני אנשים שלא יכולים להתחיל את תהליך ההורות מסיבות תקציביות ומחכים להחלטת בג"ץ שהיא רגישה בזמן, והזמן פה פעל נגדנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully