וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי נשק מאולתרים ממחרטות מקומיות: האתגר החדש שחשף מעצר ה"צלפים"

1.3.2016 / 1:05

שני האחים מחברון שביצעו פיגועי ירי ונעצרו, השתמשו ברובה מאולתר, שאותו למדו לייצר מצפייה בסרטון באינטרנט. כעת מעלה תופעה זו חששות במערכת הביטחון, לצד הדאגה משחיקת ההרתעה של צה"ל בגזרה

עריכה: ניר חן

מעצר האחים הפלסטינים אכרם ונאסר פייסל משכונת אבו סנינה בחברון, שהותר אתמול (שני) לפרסום, חשף את האתגר החדש של שב"כ: כלי נשק מאולתרים וקטלניים שמיוצרים במחרטות מקומיות. רובים אלה משמשים את המפגעים הבודדים בפיגועי ירי והם מצליחים לירות באופן מדויק באזרחים ובחיילים.

במשך תקופה ארוכה מצליחים צה"ל, שב"כ ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים לאסוף כלי נשק מידי הפלסטינים המתגוררים בגדה המערבית. הניסיון למנוע פעולות טרור גרם למחסור באמצעי הלחימה בגדה, למעט במחסני אמצעי הלחימה של ארגוני הטרור. האחים פייסל הסגירו את הרובה לידי השב"כ יחד עם משתיק קול מאולתר שלמדו לייצר מצפייה בסרטון באינטרנט.

אם לפני שנים אחדות היה ניתן לרכוש M16 מיושן במחיר של כמה אלפי שקלים בודדים, הרי שבשנה האחרונה עבר מחיר הרובה רף של 10,000 שקלים. לכן במקביל, החלה תופעה של ייצור נשקים מאולתרים במחרטות. לפי הערכות, לא מדובר בייצור סדרתי אך בהחלט מדובר בכלי נשק קטלניים.

לקריאה נוספת:
רוח הרפאים מחברון: הצלף המסתורי שמאיים על היישוב היהודי והחיילים
צה"ל ושב"כ אובדי עצות: מי ירה למוות בלוחם בחברון?

האחים נאסר ואכרם בדוי פייסל שנעצרו בחשד לביצוע פיגועי ירי בחברון, 29 בפברואר 2016. תקשורת שב"כ, מערכת וואלה!
האחים פייסל/מערכת וואלה!, תקשורת שב"כ

בתום מצוד ממושך נעצרו השניים החשודים בביצוע כמה פיגועי ירי לעבר אזרחים וחיילים באזור חברון, שבהם נפצעו ארבעה ישראלים. מעצרם חשף סוג נוסף של טרור שהתפתח בשנה האחרונה ביהודה ושומרון. טרור שמאפייניו הוא יציאת מפגעים בודדים, שלא מכוונים על ידי תשתית ארגונית, לביצוע פיגוע בנשק מאולתר בהשפעת סרטונים מהאינטרנט. הקושי לאתר את המפגעים מתעצם במיוחד כשהם שומרים על רמת מידור גבוהה.

לפי ממצאי החקירה, אחד הפיגועים שביצעו השניים אירע ב-6 בנובמבר, אז קבעו להיפגש בבניין בבעלות אביהם, עלו לקומה השלישית ונכנסו לדירה שבה התבצעו שיפוצים. אכרם הניח את הרובה על אדן חלון בדירה, שפונה למערת המכפלה וירה לעבר המתפללים, ואלה נפצעו באורח בינוני-קשה וקל. מהחקירה עלה כי נאסר החליט לבצע את הפיגוע בעקבות מותה של מחבלת מבוגרת מחברון, שביצעה פיגוע דריסה סמוך לגשר חלחול באותו היום.

ניסיון פיגוע אחר שאירע ביום רביעי, 25 בנובמבר, ובוצע מאותה הדירה, הסתיים לא נפגעים. בתחילת חודש ינואר ירה אכרם לעבר קבוצת חיילים ליד מערת המכפלה ופצע צוערת באורח בינוני עד קשה. כמה שעות לאחר מכן התמקמו השניים ליד מחסום "צומת הכבשים", ירו לעבר חיילים ופצעו אחד מהם באורח קל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע שאירע ב-6 בנובמבר בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצה"ל העריכו תחילה כי מדובר באירוע בודד אך רצף האירועים לא הותיר מקום לספק. תחקיר וואלה! NEWS בחברון העלה את ההערכה כי הפיגועים שבוצעו בכניסה למערת המכפלה ולא הרחק משם במחסום "צומת הכבשים" בוצעו על ידי אותם מחבלים. בשב"כ ובצה"ל הפעילו משאבים רבים כדי לאתר את ה"צלפים".

הקלות הבלתי נסבלת שבה בוצעו הפיגועים נבחנה היטב על ידי גורמים במערכת הביטחון. אלה ניסו בהתחלה להפעיל לחץ על התא המשפחתי שממנו יצאו המחבלים. לאחר מכן בוצעו מעצרים של עיתונאים מתחנות רדיו שנחשדו בהסתה. לבסוף, עברו במערכת הביטחון לעונשים קולקטיביים על החמולה, על הכפר ועל העיירה. עם היעלמות אפקט ההרתעה מצעדים אלו, החלו לאחרונה לשלב סוגי עונשים במקביל כדי להחזיר את ההרתעה של צה"ל.

רצף פיגועים בגזרת חברון: מה זה מעיד על ההרתעה של צה"ל

מחקירת שני האחים עולה כי באחד הפיגועים הם ירו לעבר מערת המכפלה ולמרות הסריקות בשטח ועיבוי מערכי האבטחה של אוגדת יהודה ושומרון בחברון, הם החליטו לבצע עוד פיגוע באותו הערב ב"צומת הכבשים" במרחק של מאות מטרים משם. רצף שני הפיגועים הללו מעידים במידה מסוימת על ממד ההרתעה של צה"ל בגזרת חברון, שהפכה ליצואנית מספר אחת טרוריסטים בגל הטרור האחרון.

המענה לטרור זה מתבצע בכמה מישורים. כפי שפורסם לראשונה באתר וואלה! NEWS, גופי הביטחון הגבירו את המעקב אחר מחבלים פוטנציאליים ברשתות החברתיות במטרה לאתר סימנים מטרימים למחבלים, להזהיר או במקרה הקיצוני אף לעצור חשודים ולסכל פיגועים. מדובר באתגר מורכב ביותר, שכן ככל שראשי החמולות הפלסטיניות מאבדים מכוחם, הפעילות הקיצונית באינטרנט מתגברת. האחים פייסל עשו טעות אחת יותר מדי ונחשפו על ידי שב"כ. בעקבות חקירתם, נעצרו עוד שבעה חשודים בפעילות טרור שאולי יספקו בחקירתם מידע נוסף.

החייל קובי גל שנהרג בפיגוע הירי בחברון. באדיבות המשפחה
תעלומת הירי בגל קובי/באדיבות המשפחה

למרות כל זאת, עדיין מהדהדים ברקע אירועים נוספים כמו תקרית מותו של לוחם חטיבת גבעתי גל קובי, שנסיבותיה נותרו עד היום בגדר תעלומה. בספטמבר 2013 נהרג סמל ראשון קובי מירי קליע סמוך למערת המכפלה. שב"כ וצה"ל הפעילו מאמצים אדירים לאתר את מקור הירי. מפקדים בשטח סברו כי מדובר בפיגוע ירי שבוצע על ידי צלף אך גורמי המודיעין לא הצליחו לאתר קצה חוט שיאמת את הסברה. לאחר מכן נבחנה האפשרות כי מדובר בפליטת כדור של חייל בגזרה או תושב האזור שנשא נשק, אך גם לכך לא אותרו ראיות. הקושי הרב נבע מכך שלא אותר הקליע שפגע בקובי. תיק החקירה עבר למישור המודיעיני ולמרות זאת שמו עולה מעת לעת בחקירות כדי לאתר רסיסי מידע לנסיבות הירי. לאורך השנים, חזרו בצה"ל על הטענה: "כל האפשרויות נבדקות".

(עדכון ראשון: 21:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully