וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים בריטים: "מתקפת רחפנים של דאעש היא עניין של זמן"

מכון מחקר אזרחי מזהיר מפני תרחיש שבו הארגון ינסה לתקוף מקומות הומי אדם במערב באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, וקורא לפעילות ממשלתית בנושא. "הטכנולוגיה כבר משמשת לצרכי מודיעין. במקומות פתוחים אף מאבטח לא יוכל לעצור אותה"

רחפן. ShutterStock
הרחפנים מסוגלים לשאת משקל של חגורת נפץ/ShutterStock

מתקפת טרור של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באמצעות רחפנים היא "עניין של זמן" – כך מעריך צוות אנליסטים בריטים ממכון המחקר Open Briefing, המגדיר את עצמו "סוכנות המודיעין הראשונה של החברה האזרחית" וכולל מומחי צבא ומודיעין לשעבר. במכון טוענים, בהתבסס על מעקב של כמה שנים אחר הפעילות בתחום, כי אם המערב לא יפעל למניעת מתקפת הרחפנים מבעוד מועד, הרי שהיא תתרחש באצטדיון הומה אדם באחת ממדינותיו.

מנכ"ל המכון כריס אבוט הסביר לאתר "דיילי ביסט" כי דאעש כבר משתמש ברחפנים בהצלחה לא מבוטלת לצורך איסוף מודיעין בעיראק ובסוריה, ונחוש להוציא לפועל מתקפת טרור נוספת נגד המערב, בין היתר במסגרת המרוץ הג'יהאדיסטי נגד אל-קאעדה. החשש העיקרי הוא כי אם יצליחו אנשי דאעש להכניס רחפנים למקומות פתוחים והומי אדם - לא יצליחו המאבטחים בכניסה למקום לעצור אותם. כך, יוכלו מחבלים לעקוף תרחישים כמו זה שהתרחש במתקפת הטרור בפריז, אז נעצר מחבל על ידי מאבטחים בכניסה לאצטדיון הלאומי, "סטאד דה פראנס".

לקריאה נוספת:
מצרים מודה לראשונה: התרסקות המטוס הרוסי בסיני - פיגוע
"החיים היו קשים": נערה שבדית שוחררה משבי דאעש במבצע מיוחד
דיווח: צרפת שלחה כוחות מיוחדים ללוב כדי להילחם בדאעש

פיצוצים בסטאד דה פראנס כחלק ממתקפת הטרור בפריז, נובמבר 2015. AP
מחבל נעצר בכניסה לאצטדיון. סטאד דה פראנס, ערב מתקפת הטרור בפריז/AP

אבוט ציין כי רחפנים מדגמים רבים, כמו 700 אלף הרחפנים שנמכרו אשתקד בארצות הברית לבדה, מסוגלים לשאת משקל של בין חמישה לעשרה קילוגרמים – משקל הזהה לכמות חומר הנפץ בחגורת נפץ סטנדרטית. את המטען מסוגלים הרחפנים, על פי אבוט, לשאת ולהנחית גם קרוב לאנשי ציבור. ב-2013, לדוגמה, הונחת רחפן מול פניה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ובפעולת מחאה אשתקד אף הונחת רחפן הנושא דגימת חומר רדיואקטיבי מהכור בפוקושימה שביפן על גג משרדו של ראש הממשלה שינזו אבה.

זאת ועוד, את הרחפן ניתן להנחית ביעדו באמצעות מערכת ניווט ובאופן אוטונומי לחלוטין, בדומה לטכנולוגיה שבה משתמשת חברת "אמזון" כדי לשנע משלוחים במערב אירופה. במעופם, ניתן גם לצייד את הרחפנים במצלמות המשדרות לאחור, ללא עלות משמעותית. יכולת זו, על פי אבוט, מתאימה לצרכי התעמולה של ארגוני הטרור.

כדי להתגונן מהאיום, אבוט הציע לפקח על קניית כל רחפן ורישומה, להגביל את הבעלות על רחפנים גדולים ובעלי יכולת נשיאה רבה ולהתקין מערכת המאפשרת לפקח על הרחפנים עצמם. כמו כן, הוא הציע להשיג שליטה על הרחפנים ולהשביתם באופן מיידי, במקרה הצורך. רק "הגנה ממשלתית רב שכבתית" זו, לדבריו, תמנע את "השימוש לרעה" בהמצאה. "יש כל כך הרבה שימושים חיוביים לרחפנים, למשל בחילוץ ובהצלה, שפשוט חבל 'להרוג' אותם, או להטיל יותר מדי מגבלות שיהפכו את השימוש בהם לבלתי אפשרי", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully