וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה יערוך ביקורת על הזיהום במפרץ חיפה

בדיון שנערך בתחילת השבוע בחיפה הודיע נציג משרד המבקר על הכוונה לבחון את הנושא. ראש העיר יונה יהב בירך על ההחלטה ואמר: "סוף סוף ייחשפו המחדלים ארוכי השנים בהתנהלות המדינה"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

(דיון של הוועדה לביקורת המדינה בחיפה, השבוע)

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, יערוך ביקורת על הזיהום במפרץ חיפה – כך הודיע בתחילת השבוע יובל חיו, נציג משרד המבקר, בדיון של הוועדה לביקורת המדינה שנערך באוניברסיטת חיפה. ראש העיר, יונה יהב, נעדר מהדיון ואתמול נשלח אליו ממשרד המבקר מכתב המודיע על היערכות לקראת הבדיקה. יהב השיב כי הוא מודה למבקר על הטיפול בבעיה. "אני מוצא חשיבות עצומה בעבודת ביקורת רצינית שתחשוף סוף סוף את המחדלים ארוכי השנים בהתנהלות המדינה בעניין", כתב.

במהלך הדיון שנערך ביום ראשון אמר חיו כי הביקורת תעסוק בין היתר בהיבטים שונים של ניטור הזיהום במפרץ חיפה, כולל זה שמבוצע על ידי המפעלים. הוא הוסיף כי בין הנושאים שמשרד המבקר יבדוק יהיו פריסת ותפקוד תחנות ניטור האוויר הפזורות בעיר ובסביבותיה, ומכלול היבטים הקשורים למכל האמוניה. כמו כן, תיבדק התנהלות המשרד להגנת הסביבה באופן הטיפול בזיהום האוויר.

לקריאה נוספת:
סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בז"ן בסכנת סגירה
"הפצצה המתקתקת של חיפה": נסראללה מגבה את תרחישי הבלהות
השר להגנת הסביבה: "דאגה לבריאות הציבור עולה על הדאגה לתעשייה"

מפעלי האמוניה בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
ייבדק על ידי המבקר. מכל האמוניה במפרץ חיפה/ערן גילווארג

בדוח המבקר, שפורסם בחודש מאי אשתקד, מתח שפירא ביקורת על המשרד להגנת הסביבה בנוגע לטיפול במקורות זיהום אוויר ממפעלים. הביקורת התעצמה מאז בציבור, על רקע חשיפת ממצאי מחקר הזיהום באוניברסיטת חיפה, שלפיהם תושבי האזור חולים יותר כתוצאה מהזיהום, ואף נולדים כשהיקף ראשם קטן יותר.

הדוח נכתב בצל הסערה סביב חשיפת דוח משרד הבריאות, שממנו חזרו בכירי המשרד, ובמסגרתו נטען כי קיים קשר בין עודף תחלואת סרטן בקרב ילדים באזור לזיהום אוויר כבד במפרץ. הטענות הקימו מחאה של תושבים ופעילי סביבה, והביאו בהמשך למסקנות הקשות העולות מדוח המבקר – שדרש לקדם תקנות ומערכות מידע לשדרוג מערך הבקרה של המשרד להגנת הסביבה.

הפגנה בחיפה נגד הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ העיר. אדריאן הרבשטיין
הפגנה נגד הרחבת המפעלים בחיפה/אדריאן הרבשטיין

בין השאר, עלה מהדוח כי המשרד להגנת הסביבה לא הקפיד על איסוף נתוני הפליטות מהמפעלים, ובשנת 2013 לא ביצע במפעלים בחיפה, העיר מוכת הזיהום ברמה הגבוהה בישראל, ולו ביקורת פתע אחת. מלבד זאת, מצא המבקר כי כמעט שלא ננקטו פעולות פיקוח ואכיפה נגד המפעלים שלא הגישו נתונים על דיגום תקופתי. כמו כן, נמצאו ליקויים בשקיפות ואמינות נתוני זיהום האוויר המועברים לציבור באמצעות אתר האינטרנט של המשרד. כדי כך, על פי המבקר, 86 מפעלים שלא נדגמו מסיבות שונות נרשמו מינואר 2014 ככאלה "שנדגמו תקופתית על פי הנדרש".

יתרה מכך, בדוח צוין כי עד לסיום תהליך כתיבתו, באוקטובר 2014, לא קבעו השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן והשר לשעבר עמיר פרץ – שכיהן בתפקיד בעת כתיבת הביקורת – הוראות חדשות למניעה ולצמצום של זיהום האוויר ממפעלים כנדרש. יתרה מכך, גם קובצי התקנות למניעת מפגעים לא עודכנו על ידי אותם שרים, אף שאלה הותקנו לראשונה ב-1961."אחד מקובצי התקנות אף בוטל בשנת 2012, ולא הותקן אחר במקומו", ציין המבקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully