וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפצצה המתקתקת של חיפה": נסראללה מגבה את תרחישי הבלהות

17.2.2016 / 0:10

מזכ"ל חיזבאללה איים כי האמוניה במפרץ חיפה תספק לארגון קיצור דרך לגרימת נזק חסר תקדים לישראל ולמותם של רבבות. כבר לפני ארבע שנים הכריזו שהמכל יזוז מהאזור המאוכלס – אך הצעד נדחה שוב ושוב. "אנחנו לא זקוקים לאיומים כדי להבין שהמציאות הזאת צריכה להשתנות"

צילום: רשת "אל-מנאר", עריכה: מתן חדד

דליפה של חמישית מכמות האמוניה שקיימת במכל שנמצא במפרץ חיפה מספיקה כדי להביא למותם של 17 אלף בני אדם ולפציעתם של עשרות אלפים נוספים – כך עולה מנתוני עמותת "צלול" בתגובה לדברים שאמר אמש (שלישי) מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על תקיפה אפשרית בישראל. "לחיזבאללה יש 'פצצה גרעינית' - בחיפה יש 15 טונות של אמוניה, כל פגיעת טיל של חיזבאללה תהפוך אותו לפצצה גרעינית שתביא למותם של עשרות אלפים", אמר מוקדם יותר הערב.

התרחיש של נסראללה, לפי נתוני העמותה שמתבססים על עבודתו של ד"ר אפרים לאור מאוניברסיטת חיפה, אינו תלוש מהמציאות. עמותות רבות למען איכות הסביבה לא הופתעו מאיומיו של נסראללה, ואף ראו בהם הוכחה לנחיצות פעילותן.

מכל האמוניה נמצא במסוף הקישון שבמפרץ חיפה, בלב אזור צפוף אוכלוסין, על שבר יגור הנחשב לרגיש מבחינה ססמית ומסכן מאות אלפי תושבים. הוא פועל ללא רישיון עסק וללא היתר בנייה. תכולתו המקסימלית מגיעה ל-12 אלף טון, והוא מאחסן את כל האמוניה המיובאת לארץ באמצעות אנייה שפורקת אחת לחודש את הגז הרעיל, בתהליך שנמשך 24 שעות. בעמותת "צלול", המובילה את המאבק לפינוי המכל, מחזיקים בתסריט בלהות שעלול להתממש במקרה של פגיעה ישירה של טיל במכל החיפאי.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בנק המטרות של צה"ל משתדרג: הפרויקט פורץ הדרך שישנה את פני המלחמה
"הנייה ידע על עינויים שעבר בכיר חמאס שהוצא להורג ולא מנע אותם"
דיווח בלבנון: "עימאד מורנייה מצא את הנשק והמצנח של רון ארד"

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
השר גבאי: "הנושא המרכזי שמעכב את הקמת המפעל הוא מחירי הגז הגבוהים"/ראובן קסטרו

"מכל האמוניה הוא סיכון סביבתי וביטחוני", אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי. "אנחנו פועלים להוצאת המכל המסוכן מחיפה באמצעות הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום ונקבל את הצעות המתמודדים במכרז להקמת המפעל בסוף מרץ". ואולם, כבר לפני ארבע שנים הכריזו השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן ושר הכלכלה לשעבר שלום שמחון על כוונתם לסלק את המכל מחיפה ולקדם הקמה של מפעל אמוניה בנגב הרחק מאזורים צפופי אוכלוסין. בתחילה הוצהר כי המפעל יעמוד על תלו כבר בשנת 2015, וכעבור זמן קצר נדחה המועד המיוחל ל 2017.

"כעת, הנושא המרכזי שמעכב את הקמת המפעל הוא מחירי הגז הגבוהים, והמפעל זקוק לגז על מנת לייצר אמוניה, אחרת לא יוכל לעבוד", הוסיף גבאי. "פנינו לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, בבקשה להגדיר מחירים לגז באופן ספציפי עבור מפעל האמוניה, כדי שתהיה כדאיות בהקמתו ואנחנו ממתינים לפתרון בעניין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
צעדה לציון "יום העשורא" בדאחייה שבביירות, לבנון, שבמהלכה נאם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אוקטובר 2015.. רויטרס
"המכל נמצא כבר שנים על הכוונת של אויבי ישראל". נסראללה/רויטרס
"ראוי שכבר מחר בבוקר האזור יוכרז מוכה זיהום אוויר, למען בריאותם וביטחונם של כ-850 אלף תושבי 'עוטף בזן'"

בעמותת "צלול", כאמור, לא הופתעו מהאיומים. "מכל האמוניה המיושן והמסוכן שבלב המטרופולין הצפוף בצפון נמצא כבר שנים על הכוונת של אויבי ישראל. רק בנס הוא לא נפגע עד היום ובינתיים הנשק שמכוון לעברו הופך מדויק ומאיים יותר", נמסר. "עמותת צלול, שמובילה כבר שנים את המאבק לסגירת המכל, הזהירה לא פעם שפגיעה בו תהרוג רבבות בני אדם ושהתגובה הישראלית תגרור את האזור כולו למלחמה. ועדיין, הממשלה נמנעת מלקבל החלטות אמיצות ומשרדי הממשלה בזבזו זמן יקר בניסיון כושל להקים מפעל אמוניה בנגב. כל עוד חברות הגז דורשות מחיר גז גבוה, מפעל האמוניה לא יוקם ואין עוד טעם לקדם את המכרז. על המשרד להגנת הסביבה להורות על ריקון המכל למינימום האפשרי, ולהקמת מכלי אמוניה חדשים, קטנים ובטוחים במקומו - אחד בצפון ואחד בדרום".

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "מפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת. אנחנו לא זקוקים לאיומים של נסראללה כדי להבין שאת המציאות הזאת אנחנו חייבים לשנות ומהר. לא רק מכל האמוניה הלא חוקי חייב להסתלק בדחיפות מאזור המפרץ. נדרשת כאן הקטנה משמעותית ודחופה של כוח הייצור של המפעלים המזהמים. בשלב הראשון, המשרד להגנת הסביבה ואבי גבאי השר הממונה, חייבים לעצור את התכניות להרחבת התעשייה בבתי הזיקוק ותכניות נוספות. ראוי שהמשרד יכריז כבר מחר בבוקר, על האזור כמוכה זיהום אוויר ובכך יש לקוות שיצליח להוביל תכנית לאומית לצמצום התעשייה המזהמת והמסוכנת למען בריאותם וביטחונם של כ-850 אלף תושבי 'עוטף בזן' - האזור הכי חולה והכי מזוהם במדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 23:45)

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
"פגיעה במכל תהרוג רבבות בני אדם ושהתגובה הישראלית תגרור את האזור כולו למלחמה"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully