וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניר ברקת מתנער": מאבק אב שכול להנצחת בנו השוטר נתקל באטימות

24.2.2016 / 20:39

בנו של רחמים קוממי, מני, נהרג ב-2004 בצומת הגבעה הצרפתית כשמנע בגופו פיגוע חמור יותר. מאז מנסה אביו להנציח את זכרו בהחלפת שם הצומת ל"גיבורים". ניר ברקת, חבר מועצה דאז, קידם את הנושא בלהט, אך מאז שנבחר לראשות העיר נמנע מלעשות זאת. "זה מעציב אותי"

כתב: משה שטיינמץ, צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

ב-22 בספטמבר 2004, בצומת הגבעה הצרפתית בירושלים, הוצבו שוטרי משמר הגבול מנשה מני קוממי ויונתן ממויה טהיו בעמדת המשטרה בטרמפיאדה שהייתה באותו אחר הצהריים הומה אדם. לפתע זיהו השניים צעירה שהעלתה את חשדם, הם ניגשו אליה ודרשו ממנה לפתוח את תיקה. באותו רגע גורלי היא הפעילה את מטען החבלה, שמשקל חומר הנפץ שלו נע בין שלושה לחמישה קילוגרמים, והיה מחוזק בברגים ובחתיכות מתכת להגברת הפגיעה. טהיו נהרג במקום ומותו של קוממי נקבע שעה קלה לאחר מכן בבית החולים הדסה הר הצופים. בפיגוע נפצעו גם 33 אזרחים.

11 שנים חלפו מאז אותו פיגוע, שאלמלא תושייתם ואומץ לבם של טהיו וקוממי, היה עשוי להיות קטלני הרבה יותר. "פעולת מג"ב ירושלים אחר הצהריים מנעה פיגוע כבד בבירה", אמר אז מפקד המחוז ניצב אילן פרנקו. גם מפקד משמר הגבול דאז שיבח את פעולתם. משפחת קוממי קיבלה את הבשורה הקשה בהלם, שכן שנה קודם לכן נהרג בן דודו של מני בפעולה צבאית בשכם. כשהמשפחה קמה מהשבעה החליט רחמים, האב השכול, לנסות ולהנציח את זכר בנו ואת מעשה הגבורה שלו בשם הצומת, ולהחליפו מ"צומת הגבעה הצרפתית" – ל"צומת הגיבורים". אולם מאבקו עדיין לא הניב פרי.

"25 בני אדם הוא הציל. אני לא יודע הרבה על מה שקרה כאן אבל אני יודע שהוא היה גיבור", סיפר השבוע רחמים במקום שבו אירע הפיגוע. אחרי שנים של בקשות מהעירייה, שנענו ריקם, פנה רחמים ב-2008 לראש העירייה ניר ברקת, ששימש אז חבר מועצה. ברקת התלהב מהרעיון וכתב לראש העירייה אורי לופליאנסקי כי הוא "סבור שמתן השם החדש הוא התייחסות ראויה לנופלים שהקריבו את חייהם למען תושבי העיר ולמשפחותיהם אשר נותרו עם כאב השכול והאובדן".

עוד בוואלה! NEWS:
חשד: תושב רמת גן בן 30 הטריד מינית עשרות ילדות - דרך האינסטגרם
דוח מבקר המדינה על הקטל בכבישים: מדוע לא הועילו מצלמות האכיפה?
חמאס מורתע בעזה, אך חורש מזימות בגדה: מה אפשר ללמוד מנתוני שב"כ

משפחת שוטר מג"ב שנהרג בפיגוע ב-2004 בירושלים מבקשת צומת לזכרו. רוני כנפו
יעקב, אחיו של מני המנוח, מציג את תמונתו/רוני כנפו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מעבר לכך", הוסיף ברקת, "למיטב ידיעתי אין לצומת המרכזי הזה שם אחר כרגע, ולכן השינוי לא אמור להוות בעיה טכנית. אני פונה אליך בבקשה להיענות לבקשת ההורים השכולים ולדאוג להנצחת הנופלים תוך קריאת הצומת על שמם". אולם הפנייה עדיין לא נענתה.

מאז, הפך ברקת לראש עירייה, אך נמנע מלקדם את פנייתו של רחמים על אף שחתם על מכתב נרגש בנושא בעבר. "הוא אמר שיעזור לפני שנבחר, ואחרי זה הוא כבר התנער ועד היום שום דבר, כלום", העיד רחמים, "זה מעציב אותי זה". הוא הסביר כי הוא אינו מבקש להנציח את שם בנו באופן ספציפי, דבר שעשוי לטענתו, "לנקר עיניים". "זה לא השם של הבן שלי, גיבורים זה כללי. זה מזכיר את הגבורה של כל מי שהיה כאן ".

מנשה קוממי, שוטר מג"ב שנהרג ב-2004.. באדיבות המשפחה
קוממי יחד עם הוריו בילדותו/באדיבות המשפחה
"אמרתי לו - 'תשמור על עצמך ממישהי עם רעלה'"

ליד שלט האבן הקטן הסמוך לטרמפיאדה, שעליו חרוטים שמות הנופלים, שחזר רחמים את הערב האחרון עם בנו מני לפני הפיגוע. "כל הזמן דאגתי, אמרתי לו 'תשמור על עצמך ממישהי עם רעלה' והוא צחק לי בפנים, ואמר 'שטויות', כמו נבואה הייתה לי. מני היה ילד מקסים, עוזר, אין דבר כזה". סמוך לאנדרטה הקטנה, מאלו שזרועות בכל מקום שבו אירע פיגוע בעיר, מסביר רחמים את מאבקו. "בזה (בשלט – מ"ש) הנציחו את הבן שלי ואמרו זה מספיק. אני מבקש רק שם לצומת. לא גינון, לא שטח אדמה. הייתי בטבריה לא מזמן וראיתי שטח אדמה לזכר מישהו. אני לא רוצה שטח ולא גינון או חורשה, רק שם, שלט - 'הגיבורים' לא מצפור ולא כלום וגם את זה קשה לעשות".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי העירייה הציבה לוח זיכרון במקום הפיגוע במלאת שנה. אם המשפחה מעוניינת בהנצחת ההרוג עליהם לפנות לוועדת הנצחה שבה דנים בהנצחות בתרומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully