וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ נמשך: הרפובליקנים והדמוקרטים הולכים לקלפיות בפעם השלישית

הסקרים אינם מאירים פנים לקלינטון, שבעבר נצחונה בנבאדה היה מובטח וכעת היא מובילה על סנדרס ב-2% תמיכה בלבד. מהצד הרפובליקני, טראמפ אמנם מוביל בפער משמעותי בקרוליינה הדרומית, אך דברי האפיפיור נגדו עשויים לעלות לו בלא מעט קולות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(העימות בין טראמפ לאפיפיור, השבוע)

אחרי הבחירות המקדימות באיווה ובניו המפשייר, היום (שבת) ייערכו הפריימריז בפעם הראשונה בשתי מדינות נפרדות – בקרוליינה הדרומית יקבעו חברי המפלגה הרפובליקנית מי מבין ששת המועמדים ראוי לייצגם במרוץ לבית הלבן, ואילו בנבאדה יהיו אלה המצביעים הדמוקרטים שיחליטו אם ברצונם לשלוח את הילרי קלינטון או את ברני סנדרס למשכן הנשיא.

כל המועמדים הרפובליקנים שנותרו במרוץ - דונלד טראמפ, טד קרוז, מרקו רוביו, ג'ב בוש, ג'ון קייסיק ובן קרסון, כבר הגיעו למדינה ועושים מאמצים כדי לשכנע את קהל המצביעים לבחור דווקא בהם. עם זאת, אם להסתמך על תוצאות הסקרים במדינה, לאף אחד אין סיכוי אמיתי לגבור על דונלד טראמפ. לפי ממוצע הסקרים האחרונים שנעשו בקרב המצביעים הרפובליקנים בקרוליינה הדרומית, טראמפ מוביל בפער משמעותי וזוכה ל-32% תמיכה. אחריו נמצא טד קרוז, שרק לפני כשבועיים ניצח בבחירות באיווה, עם 18% בלבד. אחריהם נמצאים רוביו ובוש עם 16% ו-10% בהתאמה, ויתר המועמדים זוכים לאחוזים בודדים בלבד.

לכן, הקרב המעניין באמת צפוי להתרחש בקרב המצביעים הדמוקרטים, שם קיים פער מזערי בין קלינטון, שזוכה ל-48%, לסנדרס שזוכה ל-46%. מדובר בזינוק משמעותי לסנדרס, שכן רק לפני חודשיים ניבאו הסקרים בנבאדה פער של יותר מ-30% לטובת קלינטון. המועמד הסוציאליסט הצליח בשבועות האחרונים לגייס רבים מקולות המיעוטים ולפגוע בתמיכה בקלינטון המתבססת על קהל זה.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר בארה"ב: סנדרס לראשונה מוביל על קלינטון ברמה הארצית
קלינטון וסנדרס מנסים לכבוש את נבאדה - אך לא מוצאים מצביעים
חיזוק מבית: ג'ורג' בוש הגיע לתמוך באחיו בכנס בקרוליינה הדרומית

ברני סנדרס מברך את תומכיו בעצרת בחירות ברינו, נבאדה, 20 בפברואר 2016. רויטרס
סנדרס עם תומכים, הלילה ברינו, נבאדה/רויטרס

אך קלינטון עדיין מקווה לזכות בקולות המיעוטים, ועל פי סקרי דעת קהל רובם עדיין מעדיפים לראות אותה בחדר הסגלגל. סנדרס לעומתה, הפופולרי יותר בקרב המצביעים הלבנים, מקווה לזכות בקולות תושבי צפון המדינה. לכן, בעוד שקלינטון ערכה עצרת בחירות ענקית בקזינו בלאס וגאס, סנדרס הגיע לעיירה הצפונית אלקו, שבה רק 20 אלף תושבים. האסטרטגיה של סנדרס נובעת מהעובדה שלפי שיטת הבחירות במדינה קיים כוח משמעותי גם לאזורים בעלי אוכלוסייה דלילה.

קלינטון מכירה היטב את האסטרטגיה הזו - כך ניצח אותה ברק אובמה בבחירות המקדימות של שנת 2008. על כן, במהלך השבוע פקדו נציגי הקמפיין שלה אזורים מבודדים ומרוחקים במדינה המדברית. כמו כן, סנדרס פעל בניסיון אחרון לגיוס קולות המיעוטים: "אנו מצליחים מאוד בקרב אפרו-אמריקנים ולטינים צעירים - זה העתיד של המפלגה", אמר סנדרס שלשום, בעת הגעתו למדינה.

הילרי קלינטון נואמת בפני מתלבטים בלאס וגאס, נבאדה, 19 בפברואר 2016. רויטרס
קלינטו בעצרת בחירות בלאס וגאס, נבאדה, אתמול/רויטרס

אצל הרפובליקנים, כאמור, הכול הרבה יותר ברור, אך השבוע אירע מקרה בלתי-צפוי שעשוי לפגום באחוזי התמיכה הגבוהים בטראמפ. האפיפיור פרנציסקוס אמר כי טראמפ "איננו נוצרי" בשל מדיניותו הנוקשה בנוגע לפיקוח על ההגירה. בתגובה, המועמד השערורייתי מיהר לתקוף את האפיפיור ואמר כי "הוא צריך לקוות שאבחר לנשיאות" - דבר שעשוי לפגוע בתומכיו הקתולים.

שלשום הוא כבר ניסה לרכך את המכה ואמר במהלך עצרת בחירות כי "האפיפיור היה נהדר אתמול. גרמו לו לחשוב כי הגירה בלתי-חוקית היא דבר נפלא. אך זה לא נפלא עבורנו, אלא נפלא עבור מקסיקו".

דונלד טראמפ בעצרת תומכים בקרוליינה הדרומית, 19 בפברואר 2016. רויטרס
טראמפ בעצרת תומכים בקרוליינה הדרומית, אתמול/רויטרס

טד קרוז, שהקמפיין שלו מבוסס על האמונה האדוקה שלו בנצרות, ניסה לנצל את המקרה לטובתו. "כל דקה שבה אתם לא בטלפון, הקדישו כדי להתפלל עברו המדינה הזו, התפללו שרוח ההתחדשות ששוטפת את המדינה הזו תמשיך לנשוב ושנקים לתחייה את גופו של ישו", אמר לקהל תומכיו.

עם זאת, נראה כי לקרוז אין סיכוי גדול לצבור תמיכה בשעות האחרונות לקראת ההצבעה. בימים האחרונים נפגע מעמדו לאחר שאתר שהקים צוות הקמפיין שלו נגד המועמד מרקו רוביו, הציג את תמונה מזויפת של רוביו לוחץ ידיים לברק אובמה. "כל תמונה שמוצגת בקמפיין פוליטי עברה פוטושופ", אמר דובר הקמפיין של קרוז בניסיון למזער נזקים, אך ככל הנראה ללא הצלחה. כל המועמדים מעוניינים גם להרוויח מומנטום לקראת הסופר טיוזדיי, שייערך ב-1 במרץ, ובו ייערכו בחירות מקדימות ב-13 מדינות.

בבחירות שייערכו ישנו הבדל בשיטת הבחירה בין שתי המפלגות - בעוד שהרפובליקנים ישלשלו פתק, הדמוקרטים יקיימו אסיפות בחירה מסורתיות

בבחירות שייערכו היום ישנו הבדל בשיטת הבחירה בין שתי המפלגות - בעוד שהרפובליקנים ילכו לקלפיות וישלשלו את פתק ההצבעה עם המועמד המועדף עליהם, הדמוקרטים יקיימו אספות בחירה מסורתיות. במסגרת שיטה זו, המועמד נבחר במהלך כינוס של מתפקדי המפלגה בכל אחד מ-17 אזורי הבחירה. לאחר שנציג של כל מועמד מנסה לשכנע את קהל המצביעים מדוע יש לבחור דווקא בו, מתכנסים המתפקדים בפינות שונות של החדר ומי שזוכה למירב הקולות מנצח.

המועמדים הרפובליקנים והדמוקרטים מתמודדים למעשה על מספר הנציגים שיגיעו לאספה הכללית של המפלגה בחודש יולי ויבחרו בהם לייצג את המפלגה בבחירות. מספר הנציגים מתחלק בין המועמדים, על פי אחוזי התמיכה לכל מועמד. קרוליינה הדרומית תשלח 50 נציגים לאספה הרפובליקנית, ונבאדה תשלח 35 נציגים לאספה הדמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully