וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגורים של החליפות": כך נהרגו לפחות 89 ילדים בשורות דאעש

מחקר חדש חשף כי הארגון מגייס לשורותיו ילדים המשמשים כלוחמים לכל דבר, פעמים רבות אף בהסכמת הוריהם. החוקרים טענו כי המקרים שתועדו "הם רק קצה הקרחון", וכי ככל הנראה יש כ-1,500 ילדים בשורות "המדינה האסלאמית"

צלמים זמניים מורשים

(סרטון של "המדינה האיסלאמית" שהופץ בשבוע שעבר: בן 5 מוציא להורג שלושה בני אדם)

"הדרך שבה ילדים חולצו מפעילות צבאית בליבריה, אוגנדה ומוזמביק הייתה שימוש בשני גורמים - משפחה ודת"

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הפיץ בחודש שעבר את תמונתו של ילד נוגה ומהורהר, אבו אימרה אל-עומרי בן ה-11. לפי הארגון, זו הייתה תמונתו האחרונה לפני שיצא לפוצץ את עצמו במשאית מלאה חומרי נפץ, ותומכי הארגון טענו כי הוא סייע בהשתלטות על הכפר רזאל שליד חאלב בסוריה.

אל-עומרי הוא לא הילד היחיד שנוצל למטרה מעין זו על ידי דאעש. השימוש בילדים-חיילים בשורות ארגוני לחימה אינו חדש, אך מומחים חוששים כי ארגון הטרור מנצל ילדים וילדות בצורה שונה מזו שבה הדבר נעשה בעבר. כלומר, הוא לא משתמש בקטינים כי יש להם יכולות מיוחדות שמקנות יתרון בשדה הקרב או מפאת חוסר בלוחמים, אלא מתייחס אליהם בדיוק כמו ללוחמים הבוגרים.

על פי מחקר חדש שערך המרכז ללוחמה בטרור (CTC) של אוניברסיטת ג'ורג'יה, ופורסם ברשת CNN, לא פחות מ-89 ילדים נהרגו במהלך פעילות הארגון. עם זאת, מדובר רק בקצה הקרחון של תופעה רחבה יותר, וכיום ישנם על פי המחקר כ-1,500 ילדים בשורות הארגון.

לדברי מיה בלום, ממחברי הדוח, עובדה זו מציבה אתגר ייחודי לקואליציה נגד דאעש, ותציב אתגר נוסף כשתגיע העת לשקמם. "הדרך שבה ילדים חולצו מפעילות צבאית בליבריה, אוגנדה ומוזמביק הייתה שימוש בשני גורמים - משפחה ודת", הסבירה. ואולם, לדבריה "הבעיה היא שדאעש עיוות את הדת, והמשפחות נתנו לו גישה לילדים, מה שיוצר אתגרים נוספים. לא נשאר לנו במה להיאחז, זו בעיה גדולה".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ילדים משחקים בהוצאה להורג: מבט מבפנים על מעוז דאעש בסוריה
הרוצח החדש של דאעש: "ג'יהאדי ג'וניור" בן החמש מוציא להורג בסוריה
עשרות לוחמי דאעש נהרגו במתקפה אווירית של ארה"ב בלוב

אבו אימרה אל-אומרי בן ה-11, ילד שלחם בשורות דאעש. טוויטר, צילום מסך
אבו אימרה אל-עומרי, ככל הנראה בתמונתו האחרונה לפני פיגוע ההתאבדות/צילום מסך, טוויטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
"הילדים לא מגויסים בכפייה. אנחנו רואים אותם מחייכים למצלמה ואפילו נפרדים מהוריהם"

המקרה של אל-עומרי ושל 88 ילדים נוספים שנהרגו וזכו לתשבוחות דאעש תועדו ב-13 החודשים האחרונים במחקר, שכולל מאגר נתונים ראשון מסוגו לגבי פעילות הילדים במסגרת הארגון. צ'ארלי ווינטר, חוקר נוסף, אמר שלפי הנתונים "השימוש בילדים בארגון הוא כלוחמים נורמליים לחלוטין", והוסיף כי הם "לא מנוצלים רק לשם צילום של סרטוני הוצאה להורג שנועדו לזעזע את הצופים. לילדים אלה יש גם ערך מבצעי, ולצערי ההערכה היא כי התופעה תתרחב ותקצין נוכח חוסר היציבות שדאעש צפוי לחוות בשנים הקרובות".

החוקרים עקבו אחר פעילות דאעש ברשתות החברתיות, במטרה לתעד את גילאי הילדים, מוצאיהם, תאריכים שבהם הם הוזכרו ועוד. הם חשפו כי רוב הילדים שגויסו הם סורים, אך מרבית מקרי המוות היו בעיראק. מתוך 89 מקרים, 39% קשורים בפיצוץ מכוניות תופת, 33% נהרגו כחיילים בחיל הרגלים, 4% מתו בפיגוע התאבדות נגד אזרחים ו-6% במהלך פעולות תעמולה כשסופחו לחטיבות לוחמות. כמו כן, כ-20% ממקרי המוות בקרב הילדים נרשמו כשהשתתפו בפשיטות שנעשות בשיטה שאינה שגרתית: תחילה הלוחמים פושטים על היעד ותוקפים את האויב, ולאחר מכן מפוצצים את עצמם בעזרת חומרי נפץ.

לדוגמה, בחודש שעבר חמישה לוחמים בוגרים מדאעש ושלושה לוחמים ילדים הסתננו לבסיס צבאי בעיראק. הארגון התגאה בכך שהשמונה תקפו את אנשי הבסיס במשך שלוש שעות והספיקו להרוג כמה אנשים לפני שפוצצו את עצמם בעזרת חגורות נפץ. לטענת ווינטר, מקרה זה מבהיר כי לא מתייחסים כחלק משמעותי מכוח האדם המשמש למבצעים צבאיים - לעתים קרובות אף בהסכמת ההורים.

"המידה שבה הורים נותנים לארגון גישה לילדיהם היא מעניינת", אמרה בלום. "הילדים לא מגויסים בכפייה כפי שקורה באפריקה ולא נחטפים. אנחנו רואים אותם מחייכים למצלמה, ולפחות במקרה אחד אף נפרדים מהוריהם".

ג'יהאדי ג'וניור בסרטון חדש של דאעש: מפוצץ מכונית עם בני ערובה. צילום מסך
ילד בן חמש המכונה "ג'יהאדי ג'וניור", ומופיע בסרטון תעמולה של דאעש שבו הוצאה להורג/צילום מסך

המדינה האסלאמית כבר הצהירה בעבר על כוונותיה לגדל את דור העתיד של הג'יהאדיסטים, וקראה להם "גורים של החליפות". בפרסום האחרון של מגזין דאעש באנגלית, "דאבק", הארגון אף קרא לאימהות להקריב את בניהן למען פועלו. "באשר לך, אם של גור אריות - ואיך אפשר לדעת מיהי אמו של גור אריות? - היא מורתם של דורות והיוצרת של בנים", נכתב.

ווינטר הוסיף כי "דאעש משלב ילדים בעשייתו בצורה מערכתית, שמזכירה התנהלות של מדינה. הוא פועל לפי תכנית ארוכת טווח ולא רק מגייס את הילדים ומשתמש בהם מיד בשדה הקרב, אלא מטיף להם מתורתו, מאמן אותם ומשקיע זמן רב בלהנחיל להם את ערכי הג'יהאד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully