וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים חושפים: נשיא פולין לשעבר היה סוכן קומוניסטי

18.2.2016 / 13:45

לך ולנסה, זוכה פרס נובל לשלום ומנהיג המאבק במשטר הקומוניסטי, פעל במשך שש שנים כסוכן של שירותי הביון הסובייטיים - כך על פי מסמכים שנמצאו בביתו של שר הפנים לשעבר. בין היתר, נמצאו דוחות פעילות וקבלות החתומות על ידו. ולנסה טרם הגיב לממצאים

נשיא פולין לשעבר לך ולנסה. AP
זכה לשם הקוד "בולק". ולנסה/AP

מסמכים שנחשפו היום (חמישי) מצביעים על כך שנשיא פולין לשעבר ומייסד התנועה האנטי-קומוניסטית "סולידריות", לך ולנסה, פעל כסוכן של שירותי הביון בעת הקומוניסטית, בין השנים 1970 ו-1976. ראש "המכון הלאומי לזיכרון", לוקאש קמינסקי, מסר כי המסמכים, שנמצאו השבוע בביתו של שר הפנים האחרון של המשטר הקומוניסטי, צ'סלב קישז'ק, כוללים התחייבות לספק מידע, החתומה על ידי ולנסה בשמו האמיתי ובשם הקוד שניתן לו, "בולק".

ולנסה, זוכה פרס נובל לשלום שנודע בחלקו המרכזי במאבק להפלת הקומוניזם בפולין, הודה בעבר כי חתם על התחייבות לשמש כמודיע עבור שירותי הביון, אולם התעקש כי מעולם לא מילא את חלקו בהסכם. בשנת 2000 הוא זוכה על ידי בית דין מיוחד, לאחר שלא נמצאו ראיות לכך ששיתף פעולה עם שירותי הביון.

עוד בוואלה! NEWS:
יוזמה בפולין: מי שישתמש בביטוי "מחנות מוות פולניים" - ייענש
תאונה או התנקשות? ההתרסקות שבה נהרג נשיא פולין תיחקר מחדש
דמוקרטיה? במקום שמזרח אירופה הולכת אליו אין מקום לדמוקרטיה

נשיא פולין לשעבר לך ולנסה. AP
המסמכים יפורסמו לאחר שייבחנו על ידי היסטוריונים. ולנסה, 1981/AP

אלא ש-279 העמודים של המסמכים החדשים שהוצגו היום, וייחשפו לציבור בקרוב לאחר בחינת היסטוריונים, כוללים גם דוחות פעילות וקבלות על תשלומים שנחתמו בידי ולנסה. הנשיא לשעבר, בן 72, טרם הגיב לממצאים שהוצגו על ידי קמינסקי.

השלטונות הקומוניסטיים והסובייטיים בפולין ובמדינות נוספות במזרח אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה עשו שימוש נרחב בשירותי ביון ככלי לשלוט באזרחים, ולא פעם השתמשו במידע אישי על מנת לסחוט פעילים או להשתיק ביקורת. ולנסה נחשב בעיני רבים לדמות המייצגת יותר מכל את המעבר לחופש עם הפלת "מסך הברזל" בשנת 1989. תשע שנים לפני כן הוא הקים את תנועת העובדים "סולידריות", וכיהן כנשיא בין השנים 1990 ו-1995.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully