וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן יפלוש לסוריה? "טורקיה משתגעת, תיפתח מלחמת עולם"

17.2.2016 / 18:10

בכיר בממשל הכורדי בסוריה הבהיר בשיחה עם וואלה! NEWS כי אנשיו לא ייענו לדרישותיה של טורקיה: "הם מנסים להגן על בעלי בריתם שסופגים מפלות". כמו כן, הוא לא שולל תקיפה של אנקרה בצפון סוריה: "זה תלוי בארצות הברית"

רויטרס

צבא טורקיה הפגיז היום (רביעי) זה היום החמישי ברציפות עמדות של הכורדים בצפון סוריה חרף קריאותיהן של מדינות המערב לחדול מכך. באנקרה הדגישו כי לוחמי מיליציית ה-YPG, הזרוע הצבאית של המפלגה הכורדית במדינה (PYD), מהווים סכנה לביטחון הלאומי שלהם וכי הם לא יאפשרו להם להשתלט על אזורים נוספים בגבול. ואולם, בשיחה עם וואלה! NEWS, הבהיר אידריס נסאן, בכיר בממשל הכורדי בסוריה, כי הם לא ישעו לדרישות משטרו של רג'פ טייפ ארדואן.

"טורקיה משתגעת ויוצאת מדעתה", הסביר נסאן, חבר בממשל של קנטון כובאני, אחד מהשלושה המרכיבים את כורדיסטן הסורית. "הם מנסים להגן על בעלי בריתם שסופגים מפלות בסוריה". לדבריו, אנקרה לא מסוגלת לסבול את העובדה שארגונים דוגמת "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה נוחלים הפסדים לכוחות הכורדיים, שמאשימים אותה בתמיכה בארגונים קיצוניים אלו.

בשנה שעברה, בזמן שהכורדים נאחזו בציפורניהם כדי למנוע את נפילת עיר הגבול כובאני לידי "המדינה האיסלאמית", צבא טורקיה צפה במתרחש מעבר לגבול ומיאן להתערב בקרב שהפך לאחד מסמלי המלחמה.

לקריאה נוספת:
רוסיה מכחישה כי תקפה בתי חולים בסוריה: אין הוכחות לכך
בכיר טורקי: "קרובים להגיע להסכם עם ישראל - בכל הנושאים"
סוריה: יותר מ-20 הרוגים ועשרות פצועים בהפצצות בתי חולים

ירי ארטילרי של צבא טורקיה לעבר עמדות של הכורדים בצפון סוריה, 16 בפברואר 2016. AP
ירי ארטילרי של צבא טורקיה לעבר עמדות של הכורדים בצפון סוריה, היום/AP

ה-YPG חברו לפני כמה חודשים לכמה ארגוני מורדים סוריים מתונים לקואליציית "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", המקבלת אספקה צבאית וחיפוי אווירי מארצות הברית. זאת למורת רוחה של טורקיה, שרואה בהם שותפים של מחתרת ה-PKK המנהלת נגדה מאבק מר בעשורים האחרונים, מאבק שהתלקח מחדש בקיץ האחרון עם קריסת הפסקת האש בין הצדדים.

בעוד המחתרת מוגדרת ארגון טרור על ידי רוב מדינות המערב, ה-YPG נחשבת לשותפה הטובה ביותר במלחמה נגד דאעש. בממשל האמריקני סירבו להיעתר לבקשת ארדואן וראש הממשלה אחמט דאווטאולו להתייחס אליהם באותה הצורה, מה שעורר את חמתם של השניים.

באנקרה הבהירו כי הם לא יאפשרו לכורדים להמשיך ולהתקדם לאורך הגבול. מאז יום שבת הם תוקפים אותם בירי ארטילרי בתוך שטח סוריה, בטענה שמדובר בתגובה לסכנה שהם חווים מצדם. דאווטאולו דרש מהכורדים שלא ינסו לכבוש את עיירת הגבול אעזאז, אך הם התעלמו מכך ואתמול השתלטו על העיירה תל רפעת הסמוכה.

עימותים בין כוחות הביטחון הטורקיים לפעילים כורדים בדיארבקיר, טורקיה, 14 בפברואר 2016. רויטרס
הפגזות של הטורקים על הכורדים בדיארבקיר, השבוע/רויטרס

נסאן התייחס גם לאפשרות שאנקרה תפתח במבצע צבאי בצפון סוריה, כפי שחושדים במוסקבה ובדמשק. טורקיה וערב הסעודית קוראות לארצות הברית לפרסות את חסותה על מהלך קרקעי שבו ישתתפו חיילים טורקים וערבים, ובינתיים נעשות הכנות לקליטת ארבעה מטוסי קרב סעודיים בבסיס בדרום טורקיה.

"זה תלוי בארצות הברית", אמר נסאן, שלא שלל מצב שבו וושינגטון תחדול מלתמוך בכוחות הכורדיים, שלפי הדיווחים זוכים גם לגיבוי אווירי של רוסיה במהלך המתקפה הנוכחית במחוז חאלב. "למרות החברות, הפוליטיקה מתבססת על אינטרסים. אני מקווה שוושינגטון תמשיך לתמוך בנו".

הוא הזהיר כי אם אכן פלישה שכזאת תצא אל הפועל, המצב עלול לצאת מכלל שליטה ולגלוש אף למלחמת עולם, כפי שציין בשבוע שעבר ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב. "רוסיה לא תעמוד מנגד ותצפה במתרחש. טורקיה תשלם מחיר גבוה מאוד על כך", הוסיף. נסאן הודה כי הם מנצלים את הקרבות בין האופוזיציה למשטר כדי להשתלט על שטחים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully