וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם בין ספקים לנמל חיפה נבלם ברגע האחרון: "המנהל בחו"ל"

עומר שליט

6.2.2016 / 14:05

באיגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת מתכוונים לעתור לבית המשפט לאחר שהסכם שנועד להקל על תנועת המשאיות בנמל, ולהתוות מסלול נסיעה מהיר לגליל ולקריות, בוטל בדיעבד. "בכל פעם היה אישור אחר שהתעכב", לדבריהם. נמל חיפה: "הטענות שקריות ומטעות בצורה בוטה"

עריכה: ניר חן

(דיון באולפן וואלה! NEWS: ליקויי תשתית חמורים בנמלי חיפה ואשדוד)

הסכם בין נמל חיפה לבין איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת, שאמור היה להקל על הספקים לשנע סחורות לנמל, לא יצא אל הפועל ברגע האחרון, משום שהנמל חדל להשיב לפניות האיגוד – כך נודע לוואלה! NEWS. מדובר בהסכם שעמד בפני חתימה בעקבות דוח האיגוד שעסק בליקויים בנמל חיפה, שלטענתו עשויים להתגלגל לעליית מחירים לצרכן. באיגוד מתכוונים לעתור בעניין לבית המשפט בשבוע הקרוב.

בדוח, ובדיון שנערך בעקבותיו באולפן וואלה! NEWS, הצביע יו"ר האיגוד אלי סיוון על ליקויים בתשתיות בנמל, וציין את הסדר הגבלת המשאיות, שמובילות בין היתר גרעינים למסוף דגון לאחר שנפרקו - כדבר שעלול לגרום לעליית מחירים ועקב כך למחסור חמור במזון בישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
מתלוננת נוספת: "נישק אותי נגד רצוני, כשמשפחתו בסמוך"
נגיף הזיקה נמצא ברוק: "חשבו פעמיים לפני שאתן מתנשקות עם זר"
יוניצ"ף: 200 מיליון עברו מילת נשים - והמספרים גדלים

עובדי נמל חיפה לא חזרו לעבודה, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
"במשך שבועיים, היה כל פעם אישור שהתעכב". נמל חיפה/אדריאן הרבשטיין

ההסדר נכנס לתוקף לאחרונה במסגרת התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר בחיפה, והגדרת "אזורי אוויר נקי" בעיר. זאת, בדומה למדיניות הנהוגה בערים שונות בעולם. ההגבלה היא לכניסת משאיות כבדות של יותר מ-12 טון לצירי הנסיעה המרכזיים של העיר התחתית, בין השעות 6:30 עד 9:30 ובין 15:00 עד 18:00. ברחובות אלו הוצבו תמרורים האוסרים על מעבר משאיות כבדות בשעות העומס.

הסכם שגובש בין האיגוד לנמל ונועד לחסוך קילומטרים רבים ולהתוות מסלול מהיר לגליל ולקריות, בין השאר באמצעות מתן האפשרות למשאיות להיכנס מדגון דרך שער בת גלים ולצאת מצדו המזרחי של הנמל, נבלם רגע לפני צאתו לדרך, לאחר שהנמל לא המציא את האישורים הנדרשים עבור יישומו. ניסיונות האיגוד לברר מה קרה עלו, לדבריהם, בתוהו. את הסיבה לכך הם תולים, בין היתר, במנהל הנמל – שבשיא תקופת המגעים נסע לחופשה בת חודש בתאילנד.

"דיברתי עם הנמל בשבועיים האחרונים רבות, וכל פעם היה אישור אחר שהתעכב", אמר סיוון. "ביום חמישי הודיעו שהעסקה בסוף לא מאושרת, וכשנסתי להשיג את מנהל הנמל הוא סינן אותי והתברר לי שנסע לחו"ל ולא יהיה כאן בחודש הקרוב. אנחנו בבעיה רצינית. כבר השבוע אמורות להגיע ספינות עם יותר ממאה אלף טון סויה ולא יהיה אפשר לפרוק אותן בזמן".

"הפתרון התבטל ברגע האחרון"

מנכ"ל חברת "צנציפר", איתי רון, מספר כי כבר עכשיו ישנם קנסות רבים בעקבות עומסים בנמל בשל ההסדר, דבר שצפוי להחמיר ככל שיעבור הזמן. "מדובר במהלך הזוי. הבעיה היא חמורה מאוד. המדינה מזה שנים לא משקיעה בתשתית של פריקה ונוצר מצב שאין יכולת לפרוק את התבואות", אמר.

לדבריו, "כבר עכשיו יש בנמלים תור של עשרה ימים. עם ההגבלה יכול להיווצר מצב שאוניות ימתינו חודש - שזה קנסות מטורפים שיבואו לידי ביטוי גם במחירי המזון בישראל. כושר הפריקה וההוצאה לא מתאים עכשיו לאוכלוסייה שרק הולכת וגדלה".

"אומרים שאת שש השעות הללו שבהן אי אפשר להוביל נוכל להשלים במהלך הערב, אבל מסוף דגון עובד שלוש משמרות, 24 שעות ביממה, בלי הפסקה. גם בשעות האלו יש תפוקה של 100% ואי אפשר לתת יותר", הוסיף.

עובדי נמל חיפה לא חזרו לעבודה, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
נמל חיפה/אדריאן הרבשטיין

באיגוד מסבירים כי ייקור מיותר של הליכי פריקת התבואות ייפול ראשית על כתפי מקבלי המטענים כחומר גלם, ייקר את תשומות הייצור ויגרום גם לייקור מחירי המוצרים הסופיים, דוגמת קמח, לחם, ביצים, שמן, מרגרינה, בשר, דגים וחלב.

בשנת 2014 הסתכם ייבוא התבואות בכ-5.2 מיליון טון, בהיקף כספי של כעשרה מיליארד שקלים. באותה שנה נפרקו בנמלי חיפה כ-80% מהתבואות, והשאר בנמל אשדוד. באיגוד טוענים כי אין אפשרות להגדיל את הפריקות בנמל אשדוד וכך להוריד את העומס מנמל חיפה.

נמל חיפה: "איש מהמנהלים לא התחייב להסכם"

"כבר השבוע אמורות להגיע ספינות עם יותר ממאה אלף טון סויה ולא יהיה אפשר לפרוק אותן בזמן"

"בין הנמלים הקיימים יש הבדלים משמעותיים ביעילות ובתפקוד", אומר בכיר באיגוד. "בחיפה אוניות הצובר נקשרות אל רציף דגון, שהוא בפועל רציף פריקת הגרעינים הייעודי היחיד בארץ. התבואות נפרקות ונוסעות על גבי מסוע מיוחד ישר לממגורות דגון - מחסני ענק שממוקמים בסמוך. נמל אשדוד פועל בחוסר יעילות, בין היתר בשל מחסור כרוני בעובדים, הגורם להמתנות ממושכות של אוניות הצובר בתור לפריקה. סיבה אחרת היא ריחוק ממגורות דגון מהרציפים. בפועל, אף שכ-50% מייבוא התבואות לארץ מיועד לשימוש באזור הדרום, ואף שמשקל הדרום בייבוא צפוי לעלות, נפרקים בנמל אשדוד רק 20% ממטעני התבואות".

מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה: "חברת נמל חיפה החלה החודש לבקשת השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, פיילוט של שלושה חודשים למעבר משאיות ריקות בנמל, כולל משאיות דגון, בשעות שבהן העיר התחתית סגורה בחלקה למעבר משאיות. מדובר בהסדר חסר תקדים שזכה לשבחים רבים מהשר להגנת הסביבה ומעיריית חיפה. בסיום הפיילוט ולאור תוצאותיו יוחלט אם ניתן יהיה להמשיך בהסדר, להרחיבו או לצמצמו. הניסיון החצוף לנסות ולטעון כאילו אמור היה להיחתם הסכם כלשהו אחר, הינו שקרי ומטעה בצורה בוטה. לא מיותר לציין שאיש ממנהלי נמל חיפה לא התחייב לאשר מעבר משאיות מלאות מדגון. נמל חיפה עדיין לא הוכרז וגם לא יהיה כביש אגרה במדינת ישראל. מוטב היה, לעיר חיפה ולתושביה, לו היו פועלים נציגי ההובלה לדגון להרחבת הפעילות בשעות הלילה להובלת מטענים מדגון, במקום להפיץ טענות שקריות בוטות. וכל הנעלבים מסינון או המלינים על נסיעה כזו או אחרת לחופשה אינם ראויים להתייחסות".

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה: "המשרד הוא שיזם את הגבלת התנועה של המשאיות בחיפה בשיתוף פעולה מלא עם עיריית חיפה ומשרד התחבורה, על מנת לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה במיוחד בשעות העומס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully